Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Castle Waiting.. och sedan då?  (läst 5017 gånger)

MariaT

• Antal inlägg: 6
Castle Waiting.. och sedan då?
« skrivet: 6.10.2014 kl. 21.13 »
Jag har just läst ut båda volymerna av Castle Waiting och vill ha meeer! Vet nån om det finns en chans att Medley jobbar vidare på serien? Och i väntan på en fortsättning, vad skall jag läsa om jag vill ha en lika vacker, rolig, varm och mysig serie?

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 370
SV: Castle Waiting.. och sedan då?
« Svar #1 skrivet: 6.10.2014 kl. 23.06 »
Det är ju en tid sedan hon gjorde färdig del två, så jag är rädd att vi är tvungna att vänta en tid.

En lika varm och mysig serie kan vara svår att hitta, men här kommer några förslag:
- Bone av Jeff Smith har en helt egen värld, men speciellt i början en lite liknande mysig känsla.
- Bride's Story av Kaoru Mori är egentligen en helt annorlunda serie, men på något sätt kom både jag och min fru genast att tänka på den då vi funderade på något man kunde läsa efter Castle Waiting. Bride's Story är en historisk serie om bl.a. nomadfolket i trakterna av Aral unde 1840-talet, första boken följer en ung pojke som blir gift med en äldre ung kvinna; otroligt fint tecknad och otroligt förstående och livsbejakande berättelse (serien är fortgående och jag har endast läst ett par-tre böcker hittills).
- Fables har naturligtvis ett lite liknande grundkoncept som Castle Waiting, men ligger nog till stilen och "känslan" ganska långt (närmare Sandman). Också den här är ännu oavslutad.
- Saga av Brian K. Vaughan och Fiona Staples har hittills utkommit med tre album. En blandning av science fiction och fantasy; ligger kanske till känslan någonstans mellan Fables och Castle waiting, närmare Fables dock.

Testa med första boken av Bride's Story!

MariaT

« Svar #2 skrivet: 7.10.2014 kl. 21.37 »
Bone har jag läst och tyckte var OK men inte lika underbar som CW. Kanske Bride's Story skulle vara nåt för mig? Måste kolla om den finns på nån bibba.

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
  • Antal inlägg: 456
  • Science Fiction fan från Karis
    • Fantastix
« Svar #3 skrivet: 8.10.2014 kl. 19.24 »
Det är egentligen väldigt svårt att så här rekommendera serier... men här kommer litet av det jag själv gillar väldigt mycket förutom dessa klassiska Superhjälteserier såsom Batman etc.

Serier som inte räknas till Fantasy eller Science Fiction men som jag personligen tycker alla seriefantastier borde läsa.
Art Spiegelmans: Maus En helt fantastisk serie som jag har läst flere gånger.
Joe Sacco: Palestine
Marjane Satrapi: Persepolis 1 & 2
Manu Larcenet: Blast. (vet att den är i alla fall översatt till finska)
Jason Aaron, R.M. Guera: Scalped. (intressant noir dekkare i ett indianreservat)

Fantasy & Science Fiction
Mike Mignola: Hellboy
Alan Moore, David Gibbons: Watchmen. (Ett måste för varje serieälskare)
Morvan & Buchet: Sillage. (jag gillar denna serie väldigt mycket. Fint tecknad och en trevlig berättelse)
Joe Hill & Gabriel Rodriques: Locke & Key (Slog mig med storm när jag läste den. Första Lovecraft serien jag är helt såld på)
J. Michael Straczynski, Fiona Aver: Rising Star

Skulle kunna skriva hur lång lista som helst men bäst jag slutar här. Skall försöka skriva litet mera om serier jag läst om jag har tid.
Reality of life is for people who cant handle Science fiction

MariaT

« Svar #4 skrivet: 19.10.2014 kl. 20.38 »
Tack Kenneth, men problemet för mig med de flesta serier är att de är så mörka. Både till sitt innehåll och till stilen. Varför skall allt vara så fult och hemskt hela tiden?? Jag tror jag skulle gilla storyn i mången Sandman men jag tål inte den groteska stilen. Därför var jag så positivt överraskad av Castle Waiting. Jag menar, jag kan tänka mig att Hellboy eller Lovecraft-serien du rekommenderade inte är så mysiga precis?