Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Recension: Interstellar  (läst 3739 gånger)

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 370
Recension: Interstellar
« skrivet: 5.11.2014 kl. 22.25 »
Chefredaktören såg och storgillade Christopher Nolans nya science fictionfilm Interstellar.

Shinan

• Antal inlägg: 48
    • http://www.surfnet.fi/~karell
SV: Recension: Interstellar
« Svar #1 skrivet: 11.11.2014 kl. 23.20 »
Idag såg jag och gillade Interstellar och tänkte komma med några lösryckta kommentarer eller åsikter.

Jag gick in i filmen relativt blind. Jag hade väl sett en av de tidiga trailerna och alltid nu och då dök det upp något i mitt twitterflöde om den. Två twitterkommentarer som av någon orsak fastnade för mig här den närmaste tiden var först Enhörningens "film för den tänkande människan" och sedan fastnade också David Chens "I will say this about INTERSTELLAR: It makes me want to take back EVERY single negative thing I've ever said about GRAVITY's script."

Man kan säga dessa var mina förväntningar på filmen. :)

Jag måste säga att det faktum att jag gick in relativt blind var positivt (så som det ju ofta är). Jag visste aldrig vad som komma skulle eller vilka vändningar berättelsen skulle ta. Själva berättelsen skulle jag dock säga att inte är speciellt djup. Den går i väl utstakade spår och är ganska förutsägbar. Men det här är inte nödvändigtvis något negativt utan den hanterar de teman den jobbar med med oerhörd skicklighet. (mer än en gång fick jag tårar i ögonen av olika orsaker i filmen)

Världsbygget i början tycker jag speciellt mycket om. Utan att direkt använda voice-overs (OK, det finns litet voiceovers men också de hanteras snyggt) bygger Nolan upp en värld där vi får alla de viktiga bitarna utan att direkt hamra hem det hela. I hur många filmer har vi inte fått det där nyhetsmontaget som beskriver hur vi kom från här till dit. Här hanteras det i rätt smakfulla "exposition dumps" som inte direkt skriver en på näsan men man får ändå all information man behöver.

Och här måste jag ju då kasta in ett ord som säger att Murphy den yngre är nog helt fantastiskt bra. Så var det sagt.

Och eftersom jag mest kastar fram lösa saker så finns det också en scen som verkar mer eller mindre vara Nolans varumärke vid det här laget. Tung spänningsmusik kombinerat med att klippa från många olika ställen. Liknande teknik minns jag att fanns i Dark Knight Rises och jag tänkte bara att "det här är effektivt" när jag såg det. På det sättet så skapar man dessutom stora spänningsmoment. Jag vet inte hur mycket som avslöjas i trailers och liknande men jag var verkligen på helspänn i långa tider under filmen allteftersom berättelsens olika lager vecklade ut sig.

(här motsäger jag mig kanske med att berättelsen var förutsägbar. Men man kan säga att ett centralt mysterium och slutpunkten känns rätt oundviklig men de olika skeenden som leder dit har utrymme för en mängd överraskningar)

Men jo, litet lösa tankar var det här. Jag såg den i Hfors på stsor duk och med högtalar som gjorde att bänkarna skakade när det riktigt hände saker så det var rätt häftigt :)
"Be strong in your Ignorance"

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
  • Antal inlägg: 457
  • Science Fiction fan från Karis
    • Fantastix
« Svar #2 skrivet: 25.11.2014 kl. 14.59 »
Här är mina tankar om Interstellar. Popkultursmulor.

Kan man prata spoilers på denna disskusion?
Reality of life is for people who cant handle Science fiction

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
  • Antal inlägg: 457
  • Science Fiction fan från Karis
    • Fantastix
« Svar #3 skrivet: 26.11.2014 kl. 09.19 »
HÄR KOMMER SPOILERS FÖR INTERSTELLAR

Hur mycket jag än gillade filmen så efter det att han vaknar upp i sjukhuset på rymdstationen gick allt neråt. Att han sedan träffar sin dotter och hennes barn och barnbarn och inte tillbringar mera än några minuter är helt fantastiskt ologiskt i mitt tycke.

Filmen kunde lika gott ha slutat vid att 5 dimensionen plockades samman och han flöt iväg ut i rymden och fast sedan fokuserat på Anne Hathaway och henns startandet av nytt liv på planeten. Detta gjorde mig väldigt ledsen och t.om väldigt besviken. Tänkte ta ner hela filmen till 3 stjärnor men tack vare den helheten före så räddar  nog filmen resten.

En annan positiv överraskning var Matt Damon som vetenskapsmannen som inte var sig själv mera. Detta gjorde mig väldigt intresserad av filmen som spelas in som bäst. The Martian där han spelar en astronaut som blir strandsatt på Mars. Filmen har också förresten Jessica Chastain i huvudrollen och regisseras av Ridley Scott.

Men vad tror ni om en sån här sak att skulle de följt Anne Hathaways förslag skulle de aldrig ha åkt in i svären för planeten där henns pojkvän fanns var ju rätt så hyfsad och då skulle mänskligheten aldrig räddats för Cooper skulle aldrig ha åkt in i svarta hålet. Var detta en annan tidslinje eller var det förutbestämt att det skulle gå som det skulle gå? Eller funderar jag helt tokiga saker?
Reality of life is for people who cant handle Science fiction

Shinan

• Antal inlägg: 48
    • http://www.surfnet.fi/~karell
« Svar #4 skrivet: 26.11.2014 kl. 09.41 »
SPOILERS FÖRSTÅS

Jag såg femminutersdiskussionsscenen mer som en begränsning i filmmediet. Visst man kunde ha montagat diskussionen men det kändes mer somom det var en komprimering av en mycket längre diskussion som slutade i den slutsats som de hade i filmen.

När det gäller alternativa tidslinjer så är det massor med val de kunde gjort annorlunda och det hade ändrat på berättelsen. De femdimensionella människorna kan ju åka fritt genom tiden så de visste väl ungefär vad som skulle hända i den fyrdimensionella världen.

Men Interstellar handlar om många saker. Men den handlar inte om alternativa tidslinjer.
"Be strong in your Ignorance"