Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Posta din ultimata scifi filmlista  (läst 2382 gånger)

MinnaL

• Antal inlägg: 1
Posta din ultimata scifi filmlista
« skrivet: 15.11.2014 kl. 02.33 »
Blev inspirerad av en Twitter konversation om Interstellar. Den diskussionen ledde vidare till favoritfilmer i samma genre. Här är min favorit scifi filmlista in no particular order.

Solaris
The Stalker
Blade Runner
Alien
Terminator
2001 - A Space Odyssey
Gravity
Planet of the Apes
Logan's Run
Soylent Green
RoboCop
Back to the Future
The Matrix
The Time Machine (1960)
Mad Max (scifi?)
Brazil
The Fifth Element
Metropolis
The Thing from Another World (1951)

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
  • Antal inlägg: 457
  • Science Fiction fan från Karis
    • Fantastix
SV: Posta din ultimata scifi filmlista
« Svar #1 skrivet: 16.11.2014 kl. 10.14 »
Lista på mina favorit Science Fiction filmer. Här finns filmer som jag kan se på nytt med jäman mellanrum... Filmerna är inte i någon speciell ordning utan på det viset jag kom på dem utan att fundera alltför mycket. Kastar även in en kommentar om varför jag gillar dem.

Alphaville - Regi Jean-Luc Godard. En intressant fransk Film-Noir film om en stad där den fria viljan och personaliteten är förbjuden.

2001 - Regi: Stanley Kubrik. En film som knappast behöver någon kommentar men att tolka slutet kan ibland vara väldigt roligt. Vad vill Kubrick med slutet? Är detta slutet på Homo Sapiens och välkommen Homo Futura eller?

Bladerunner - Regi: Ridley Scott. En i mitt tycke fantastisk film som man kan se om om om igen efter korta pauser. Dess mer man ser filmen (definetly cut) dess mer säker blir man på att Decker är en android själv. Eller?

Alien- Regi: Ridley Scott - Aliens - Regi: James Cameron Dessa båda filmer ligger högt på min lista. Mest för att ser man dem direkt efter varandra så bildar de en intressant serie med två helt olika stilar som ända passar mycket bra in. Den klaustrofobiska första filmen som övergår till testosteronfylld skräck är bra. Alien är bättre men Aliens kommer inte långt efter.

Star Wars ep IV - V - VI Regi: George Lucas - Irvin Kershner - Richard Marquand En trilogi som jag tvingas bida ihop. Minns när Star Wars - A New Hope dök upp på bio och gick i två veckor på biografen var och såg varje föreställning. En fantastisk film som satte in ett nytt hopp för Science Fiction filmen. Av dessa är Empire Strikes Back den klart bästa och Return och the Jedi klart sämst. Men de är i alla fall alla tre mycket, mycket bättre än den trilogi som kom sedan.

Efter detta ser jag att min lista skulle bli en rakt av kopia av MinnaL's lista. Ty nästan alla filmer jag tänkte skriva in här finns på MinnaL's lista så jag besluter mig för att ta upp några filmer som inte finns på hans lista.

Ice Pirates - Regi: Stewart Raffill. En helt fantastisk dålig film med Robert Ulrich, Mary Crosby, Ron Perlman som handlar om en framtid där vatten är det dyrbaraste som finns. Två rymdpirater är fångade och sålda till en prinsessa för att hjälpa henne hitta hennes far. En äkta dålig Rymd Opera med robotar, monster, krogslagsmål och mycket annat. En äkta B-film i Star Wars stil som får en att vrida sig i skratt. Ett underhållande mästerverk alltså.

Battle Beyond the Stars -Regi Jimmy T. Murakami. Akira Kurosawas 7 samurajer i rymden. Redan det säger mycket. En Roger Corman klassiker som rider på Star Wars vågen. Dålig rolig och hjälten har ett rymdskepp som ser ut som ett älghuvud. Vad mera kan man begära. I en av rollerna har vi Sybil Danning, George Peppard som rymdcowboy John Saxon som den onda härskaren Sador och Richard Thomas som den unga pojken från landet som blir hjälte.

The Last Starfighter - Regi: Nick Castle. Ännu en dålig Star Wars rip-off om en ung man i en husvagnspark som gör nytt rekord på ett arkadspel och hamnar på äventyr i rymden. Dåliga effekter och dålig skådespel men ack så härlig och underhållande. B. Wahlströms ungdomsböcker i filmform.

Je t'aime, je t'aime - Regi: Alain Resnais. En man blir övertalad att var provkanin i ett tidsrese-experiment som går fel och han tvingas återuppleva olika händelser i hans liv i en helt slumpmässig ordning. Jag gillar denna film mycket och fick mig att fundera på livet.

Eternal Sunshine of the Spotless Mind - Regi Michel Gondry. Denna film och Je t'aime har mycket gemensamt. Vad skulle du göra om om du fick leva livet på nytt. En film jag verkligen gillar.

Dark City - Regi: Alex Proyas. En film litet i Brazil stil om hur världen inte är riktigt som den ser ut att vara. Kan väl i viss mån jämföras med första Matrix filmen även om den bleknar totalt. Dark City är en film med överraskningar.

Mera filmer som jag skulle vilja nämna som är fantastiska skulle jag kunna nämna men tror detta blir till en annan gång.

Redigerade. Böt Ben till MinnaL. Borde kanske läst vem som skrev listan före jag tog upp den. :D
« Senast ändrad: 16.11.2014 kl. 20.33 av Kenneth »
Reality of life is for people who cant handle Science fiction