Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Maria Turtschaninoff fick Finlandia junior-priset  (läst 2506 gånger)

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 370
Maria Turtschaninoff fick Finlandia junior-priset
« skrivet: 20.11.2014 kl. 22.34 »
År 2009 recenserade jag Maria Turtchaninoffs roman Arra och avslutade recensionen med orden ”Med författare som Maria Turtschaninoff ser framtiden för finlandssvensk fantastik ljus ut!” och nu har vi kommit långt in i den ljusnande framtiden! För nu har Maria Turtschaninoff och Maresi fått igång ett fantastiskt segertåg! I oktober fick Turtschaninoff Svenska YLEs litteraturpris för sin nya roman och nu kom då storskrällen. Av de sex Finlandia junior-nominerade böckerna valdes Maresi till vinnare och Maria Turtschaninoff fick således det viktigaste priset för barn- och ungdomslitteratur i Finland.

Finlandia junior-priset utdelas årligen av Finlands bokstiftelse. En urvalsnämnd nominerar 3-6 kandidater av vilka en enväldig domare väljer vinnaren som sedan belönas med stor ära och en prissumma på 30 000 euro. Läs mer om priset på bokstiftelsens webb (tyvärr tycks den svenska webbsidan inte ha uppdaterats på ett antal år).
Förutom Maresi var följande verk nominerade i år:
Saku Heinänen: Zaida ja lumienkeli
Iiro Küttner & Ville Tietäväinen: Puiden tarinoita. Puuseppä
Jyri Paretskoi: Shell’s Angles ja Kalajoen hiekat
Ulf Stark & Linda Bondestam: Min egen lilla liten
Mila Teräs & Karoliina Pertamo: Olga Orava ja metsän salaisuus

I år valdes vinnaren av regissör och manusförfattare Johanna Vuoksenmaa, som bl.a. sade följande om Maresi under sitt tal vid prisutdelningen: ”Boken är sträng och mild, våldsam och kärleksfull, poetisk och fylld med handling, inte antingen eller utan både och. Den ingjuter läsaren med vilja, hopp, optimism och uppmuntran att gå mot ljuset, utan rädsla.”

Maria Turtschaninoff å sin sida lyfte fram fantastikens vikt i sitt tacktal: ”Jag är också glad i egenskap av fantasyförfattare. Världen börjar få upp ögonen för det vi fantasyfantaster vetat länge – att fantasy är ett litterärt redskap som ger oss en möjlighet att utforska vår egen värld på ett nytt, spännande och gränsöverskridande sätt.”

Du kan läsa tacktalet i sin helhet och ett längre översatt utdrag ur Vuoksenmaas tal på Schildts & Söderströms webb. Vill du läsa Vuoksenmaas tal i sin helhet hittar du den på finska på bokstiftelsens webb.

På YLE:s webb kan du läsa mer och även se ett kort videoinslag från prisutdelningen.

Enhörningen gratulerar Maria och Maresi fantastiskt mycket!

MariaT

• Antal inlägg: 6
SV: Maria Turtschaninoff fick Finlandia junior-priset
« Svar #1 skrivet: 26.11.2014 kl. 13.49 »
Tack från både mig och Maresi!