www.enhorningen.net

Enhörningen
Näthörningen
Noveller
Rapporter
Recensioner
Forum
Händelsekalendern
Omröstningen
Sf-bilder
Pappershörningen
Prenumerera
Länkar

Kommentarer?
Skicka e-post till: enhorningen@enhorningen.net
eller använd
Enhörningens responsblankett.

Hugo 2016

Författare Ämne: Hugo 2016  (läst 1849 gånger)

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 356
Hugo 2016
« skrivet: 21.08.2016 kl. 06.10 »
Den här tråden är till för diskussion kring Hugovinnarna 2016 (och allt annat Hugorelaterat).
« Senast ändrad: 22.08.2016 kl. 16.44 av Ben »

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 356
SV: Hugo 2016
« Svar #1 skrivet: 22.08.2016 kl. 16.28 »
Rabiesvalparna pissade ju i allas vår gemensamma sandlåda igen i år, fast den här gången blev ju slutresultatet inte så illa som senaste gång då det inte delades ut några pris i rekordmånga kategorier. Bland vinnarna fanns många kvinnor och folk med annan hudfärg än den som godkänns av rabiesvalparna, vilket torde få valpgänget att sätta hundmaten i vrångstrupen. Vill du läsa mer om rabiesvalparnas nederlag har io9 en bra artikel om saken.

Men, fast valparna fick på nosen än en gång tycker jag att det är tydligt att en del kategorier och verk fick lida en hel del av rabiessmittan.

Ta som exempel kategorin "Best fancast", alltså den bästa podcasten/videocasten/vadändetärförcast. Den här gången var alla nominerade verk från rabiesvalparnas lista, vilket ledde till att inget pris utdelades. Jag kan inte tro annat än att de flesta helt enkelt inte brytt sig om att bekanta sig med de nominerade 'casterna; skulle folk nämligen ha gjort det har jag svårt att tro att inte Hello Greedo -videocasten skulle ha vunnit.

Hello Greedo är en YouTube-kanal som behandlar Star Wars. Här finns såväl recensioner, parodisnuttar, nyheter som rykten m.m. Allt möjligt som på ett eller annat sätt har med Star Wars att göra. Allt är välgjort och tydligen mer eller mindre en persons stora hobby (lite som Enhörningen på det sättet).

Inget av de avsnitten jag såg av Hello Greedo var högerextremt, misogynt eller på något annat sätt sådant material som rabiesvalparna står för. Varför valparnas ledare hade bestämt att sätta just det här YouTube-programmet på listan som valparna sedan slaviskt följde för att fylla Hugo-nomineringslistan med verk godkända av sin ledare vete gudarna. Men klart är att det faktum att Greedo fanns med på rabieslistan ledde till att folk bestämde att inte ge programmet ens en chans. Själv tyckte jag att Greedo var klart bäst av de program som var nominerade och jag placerade den på första plats på min röstsedel.

Andra plats på min röstsedel gick till spelpodcasten Cane and Rinse, som verkar vara en renodlad spelpodcast, men vars behandling av sf-spelet Mass Effect kunde ha platsat vilken fantastikpodcast som helst.

"No award" fick tredje plats på min lista eftersom resten av de nominerade verken antingen inte verkade ha något med fantastik att göra (spelpodcasten 8-4 Play och skräcknovellpodcasten [ingen fanstastiskräck] Tales to terrify), eller helt enkelt var så undermåliga att jag inte tyckte de hade något på Hugolistan att göra (The Rageaholic).

Undersöker man på statistiken över årets Hugo-omröstning kan man se att då det gäller "Best Fancast"-kategorin gavs 1497 röster av vilka 1048 ansåg att inget pris skulle utdelas. Av de nominerade 'casten fick  The Rageaholic, som var på andra plats, endast 166 röster i den första omräkningsomgången; i samma omgång fick Hello Greedo endast 82 röster och var då på fjärde plats. Hugo-omröstningen sker ju enligt "instant-runoff voting" (undrar vad det där egentligen heter på svenska, kanske "preferentiellt röstningssystem"?), så slutligen hamnade Hello Greedo på sista plats. (Tales to Terrify blev tvåa, The Rageaholic trea, 8-4 Play fyra och Cane and Rinse femma.)

Jag tror att seriekategorin, "Best graphic story", också led stort av att folk inte ville röra något som fanns på rabieslistan. Hugo-priset gick till Gaiman &co:s Sandman Overture som nog fanns på rabiesledarens "dessa skall ni rösta på"-lista, men tydligen tyckte folk att Gaiman kan man rösta på oberoende av vilken lista han finns på.

Själv tyckte jag inte att Sandman Overture var bäst av de rabiesnominerade verken, utan lade den på tredje plats. Min favorit var Boaz Lavies, Asaf Hanukas och Tomer Hanukas The Divine som handlar om barnsoldater, amerikansk imperialism och österländska drakar. Min tvåa var science fiction-serien Invisible Republic av Gabriel Hardman & Corinna Bechko. Problemet med Invisible Republic var att den så tydligt är första delen i en lång serie, handlingen kom helt enkelt knappt igång.

De två övriga nominerade, webbserierna Erin Dies Alone och Full Frontal Nerdity, hamnade under "no award" på min lista. Erin för att serien inte verkade ha några fantastiska element (att vara psykotisk ser jag inte som ett övernaturligt element) och Full Frontal Nerdity för att den inte var något att hänga i julgranen (fast här måste jag ju påpeka att webbserien Schlock Mercenary som brukade vara nominerad år efter år långt före valparna lyfte sina fula trynen är ännu sämre än Full Frontal).

Om vi igen tar en titt på statistiken ser vi totalt 2171 röstade i seriekategorin. Sandman vann direkt i första omräkningen med 1366 röster mot 444 röster för "no award", endast 93 röstare hade The Divine på fösta plats. Inget pris blev tvåa i den slutliga rösträkningen, Invisible Republic trea, The Divine fyra, Full Frontal Nerdity femma och Erin Dies Alone sexa.

Jag kunde dyka ner i statistiken för många fler kategorier, men det här får räcka för den här gången. Delta gärna i diskussionen om du känner för det!
« Senast ändrad: 22.08.2016 kl. 16.30 av Ben »