Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Nebulafilmerna  (läst 4006 gånger)

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 370
Nebulafilmerna
« skrivet: 23.02.2004 kl. 13.36 »
Tävlingen för Nebulapriset i manuskategorin verkar att bli mycket hård i år.

Av de fem nominerade verken skulle jag rata bort Scott Franks och Jon Cohens Minority Report och Andrew Stantons, Bob Petersons och David Reynolds' Finding Nemo. Den senare utan att ens ha sett annat än några enstaka scener ur filmen samt dess trailer. Jag tycker man helt enkelt kan fråga sig vad Finding Nemo har med sf att göra, det är väl egentligen närmast en fabel.

De tre som blir kvar är svårare att rangordna, men det här skulle vara mitt val:
På tredje plats: Frances Walsh & Philippa Boyens & Peter Jackson: The Lord of the Rings: The Two Towers. Ett enormt jobb som de här tre klarade av mycket fint, men egentligen borde man ju se på hela ringentrilogin som en helhet och dessutom är ju inte sista ordet sagt innan den förlängda versionen av filmen är ute.

På andra plats: David A. Goodman: Where No Fan Has Gone Before. Futurama brukar alltid vara bra. Nu måste jag medge att jag inte ens är säker på ifall jag har sett den här episoden, men jämför man t.ex med Lord of the Rings vinner Futurama helt enkelt redan för seriens otroliga förmåga att klämma in fler sf-idéer i en 20 minuters episod än de flesta långfilmer klarar av på två timmar.

På första plats, egentligen utan tvekan: Hayao Miyazaki: Sen to Chihiro no kamikakushi (Gömd av andar). Miyazaki är en mästerlig filmskapare. Han kan verkligen konsten att berätta historier så att de tilltalar både gammal och ung. Har du inte ännu sett den här filmen är det dags att du gör dig själv en god gärning som du knappast kommer att glömma i första taget. Hyr eller köp filmen, eller se den på bio, nu.