Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: DVD-sidorna  (läst 3057 gånger)

ps

• Antal inlägg: 74
DVD-sidorna
« skrivet: 14.10.2004 kl. 18.49 »
Jag tycker om kritik. Jag tycker om att läsa om böcker som jag inte har läst, filmer jag aldrig har sett, böcker jag aldrig kommer att läsa, filmer jag aldrig skulle kasta bort tid på.

När jag höll på att läsa Enhörningens utmärkta DVD-sidor (intressanta filmval fö.) slog det mig plötsligt att en lite väl stor andel av utrymmet går åt till att rada upp teknisk information. Jag förstår mycket väl att det finns folk som tycker att det är intressant eller rent av viktigt att vet om bildformat och anamorfism (själv har jag ingen aning om vad anamorfiska grejer är men gillar ordet) men ibland känns det nog som något av en överdrift.

Som i fallet Treasure Planet - hela två sidor teknoinfo.

Om det fanns oändligt med utrymme så skulle jag tiga. Som det är så är varje sida teknoinformation borta från själva kritiken. Och jag vill läsa flera recensioner, inte färre.

Kanske lösningen ligger i att trycka tekniska grejorna med mindre font? Då skulle alla få vad de vill ha?

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 370
DVD-sidorna
« Svar #1 skrivet: 14.10.2004 kl. 19.55 »
Du är inte den första som för fram den här kritiken. (Så man måste väl börja tro att det ligger något i det. :wink: )

Jag minskade på typsnittet för den tekniska delen av DVD-recensionerna efter Enhörningen nr 8, men man kunde säkert dra ner på graden ännu lite.

En annan möjlighet kunde vara att ha recensionerna i sin helhet här på webben medan man i papperstidningen endast skulle ha med den väsäntligaste delen av den tekniska informationen.

Å andra sidan blir ju "den tekniska delen" rätt lång de gången det är frågan om en DVD med en massa bonusmaterial som alltså genomgås i den här delen av recensionen. I sådana här fall blir det snabbt ganska svårt att särskilja på rent teknisk information och presentation av / kritik om själva bonusmaterialet.

Fler kommentarer om DVD-problematiken välkomnas!