Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Fynda på rea  (läst 4531 gånger)

Jon Ivars

• Antal inlägg: 2
    • http://www.abo.fi/~jivars/
Fynda på rea
« skrivet: 15.10.2004 kl. 03.04 »
Jag lade märke till att av någon anledning så råkar Stockmanns Galna Dagar, Anttilas lagertömningsrea och Suomalainen Kirjakauppas bokrea alla pågå denna vecka. Nyfiken som jag är undrar jag om någon har lyckats fynda några riktiga godbitar.

Själv var jag smått besviken på bristen av billig Science Fiction och Fantasy. Det bästa jag hittade var Spiderman Deluxe Edition på Stockmann (3 DVDn med massa extragodis för 12 Euro). Andra DVDs jag funderade på att köpa var K-pax och Lilo and Stitch (tyvärr är jag inte särskilt förtjust i Disney som bolag). Jag var nog så irriterad över den totala avsaknaden av Anime eller Mangas till rabatterat pris i alla tre butiker.

Varken Akademen eller Suomalainen hade något riktigt mumsigt i läsväg. Det såg mest ut att vara delar av undermåliga trilogier till salu. The Mammoth Encyclopedia of Science Fiction på Suomalainen kanske kan intressera någon trots den smått missvisande titeln (stor är den inte).

Det fanns såklart en del billiga datorspel men det sista jag behöver är fler spel (Antilla hade dock Civ3 med två tilläggsdelar för bara 30 Euro vilket frestar mig något oerhört).

Om man rör sig utanför genrerna så var Cassell's Slang Dictionary ett väldigt prisvärt köp (eller vad sägs om tänkvärda uttryck som "Close as shirt and shitten arse"). Akademen sålde ocksä Mad-tidningens årgångar 1969-74 på CD-Rom för bara 3.90.

Ja-a, så hur är det, har nån annan haft större lycka?

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 371
Fynda på rea
« Svar #1 skrivet: 15.10.2004 kl. 10.16 »
Är luspank för tilfället, så jag har  försökt undvika reorna. Var dock med frun inne på Akademen på onsdagen (närmast för att hon sökte efter den omnämnda slangordboken som dock inte ännu fanns att köpa på onsdagen; jag inhandlade den för henne idag på väg till jobbet).

Fantastikutbudet verkade verkligen inte vara något att hurra för i år på de Galna dagarna. Bongade dock Douglas Adams' Liftarguide och Gabriel García Márques' Sadan vuoden yksinäisyys (Hundra år av ensamhet, alltså).

Enda boken jag/vi köpte var en lustig volym som heter Schottin sekalaiset och som inte egentligen har något med fantastik att göra. Det här är en bok med allvärldens mer eller mindre underliga listor och och dylikt. Bland innehållet finns t.ex. menyn på Titanic, en lista över hur man klassificerar isberg, anvisningar om hur man klär på sig en sari och så vidare. Ta en titt på det engelska originalets hemsida för mer info. Boken tycks finnas även på svenska som Schotts Originalblandning, men på rean fins bara den finska upplagan.

Tarja

• Antal inlägg: 3
Fynda på rea
« Svar #2 skrivet: 15.10.2004 kl. 20.49 »
Stockmann hade några ganska nya filmer för 9€/film. Jag köpte 12 Monkeys (2 disc CE), Ladyhawke och Terminator 3 (2 disc). På Anttila fick jag Highlander Endgame för 7,95, Terminator 2 (Director's Cut) för 8,95, Terminator 1 (2 Disc SE) för 9,95 och Legend för 5,95.