Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Interaction - Worldcon 2005  (läst 6806 gånger)

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 371
Interaction - Worldcon 2005
« skrivet: 17.11.2004 kl. 12.27 »
Dags att börja fundera på framtiden! Närmare bestämt 4-8 augusti år 2005, då är det nämligen dags för sf-världskongressen Interaction i Glasgow.

Drömfestivalen för alla science fiction- och fantasyfans, worldcon som den kallas på utländska, arrangeras årligen, men det är inte så ofta vi får njuta av den här i Europa. Senast arrangerades en worldcon på den gamla kontinenten år 1995. År 2005 blir det alltså dags igen och det här är ett evenemang som man inte skall missa!

Sf-världskongressen är, som namnet säger, ett fantastikevenemang i litet större skala. Har man varit på en sf-con vet man i stora drag vad man kan vänta: sf-fans och -proffs, programpunkter med olika slags science fiction- och fantasy-innehåll, filmförevisningar m.m. En världskongress är allt detta men i större utsräckning. Nu talar vi om tusentals fantastikfans som kommit från runtom i världen, ett massivt programutbud, så många författare, konstnärer och andra sf-proffs att man omöjligtvis kan hinna träffa dem alla under de fem dagar som evenemanget håller på.

Hedesrgäster på Interaction är: den brittiske sf-fanen Greg Pickersgill, den brittiske sf-författaren Christopher Priest, den amerikanske sf-författaren Robert Sheckley den svenske sf-fanen Lars-Olov Strandberg och den amerikanska sf-författaren Jane Yolen.

Du kommer väl på Interaction du med?  8)

jophan

• Antal inlägg: 65
    • Imagicon
Interaction - Worldcon 2005
« Svar #1 skrivet: 17.11.2004 kl. 16.45 »
Här finns en e-postlista för oss nordiska fans som ska åka till Glasgow nästa år, så att vi kan diskutera bästa boende, billigaste resorna osv.

Ben

• Administrator
  • *
SV: Interaction - Worldcon 2005
« Svar #2 skrivet: 8.04.2005 kl. 12.23 »
Interaction here we come!  :woohoo:

Nu har jag bokat flygbiljetter  för mig och Susanna till Interaction (ja, egentligen till Manchester, därifrån tar vi väl tåget till Glasgow). Stockmanns Galna dagar hade erbjudande på Finnairs flygbiljetter; tre timmars köande gav som resultat två Åbo-Manchester-Åbo-biljetter för 385,02.

Nu känns världskongressresan med ens rejält mycket konkretare.  :)

(Nej, jag köade naturligtvis inte tre timmar i varuhuset. Jag köade på morgonen bakom dörrarna, fick mitt könummer då dörrarna öppnades, gick till jobbet och kom tillbaka två och en halv timme senare.)

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #3 skrivet: 1.08.2005 kl. 01.38 »
Då har det blivit dags att åka till Interaction. Ifall jag har möjlighet kommer jag att försöka skriva några inlägg om kongressen under conresan och posta dem i den här diskussionstråden. Andra Enhörningsläsare är naturligtvis mer än välkomna att göra samma sak!  :D

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #4 skrivet: 6.08.2005 kl. 17.56 »
"Live from Worldcon"...
Chesley-konstprisen utdelades igar. Vinnarna i stortsa kategorierna var Rick Berry (basta parmbilden, inbunden bok) och John Picacio (basta parmen, pocketbok). Google for konstnarernas hemsidor (sitter har pa en 10-minuters internettid, sa det blir inte vast mycket googlande for min del. Grundligare nyhetsnotiser nar jag ar tillbaks till redaktionen och ett tangentbord med riktiga bokstaver :) ).

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #5 skrivet: 8.08.2005 kl. 13.24 »
Even more live from the Worldcon...

Hugo-prisen utdelades igar och vinnarna i de viktigaste kategorierna ar:
Basta romanen
Susanna Clarke: Jonathan Strange & Mr Norrell

Basta kortromanen
Charles Stross: The Concrete Jungle

Basta langnovellen
Kelly Link: The Faery Handbag

Basta novellen
Mike Resnick: Travels With my Cats

Basta drama - lang
The Incredibles, regi: Brad Bird, manus: Brad Bird.

Basta drama - kort
Battlestar Galactica: 33, regi: Michael Rymer, manus: Ronald D. Moore.

Lankar till texterna etc info finns att hitta i Enhorningens lista over de nominerade verken.