Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Litteratur?  (läst 3636 gånger)

Kat

• Antal inlägg: 10
Litteratur?
« skrivet: 3.12.2004 kl. 14.42 »
Vilka kommentarer får ni från bekanta angående er litteratursmak? Själv har jag lite tröttnat på alla "jaja, men det är ju inte *riktig* litteratur" när man berättar vad man gillar att läsa, alternativt när någon snokar i ens bokhyllor... Egentligen borde man inte bry sej, men oftast kommer kommentarerna från folk som aldrig läst något i genren/genrerna, vars enda referens är att de har sett omslaget till någon Conan-kopia komplett med amazon i bikini av tiocentsmynt och med tvåhandssvärdet i vänster hand...

jophan

• Antal inlägg: 65
    • Imagicon
Litteratur?
« Svar #1 skrivet: 3.12.2004 kl. 15.58 »
Hmm, jag umgås nog inte med tillräckligt många "riktiga" människor, de flesta av våra vänner läser fantasy och sf. Och släkten baxnar mest inför åsynen av våra 5000 böcker och granskar dem inte så noga i fogarna.

Fast jag måste erkänna att jag har ställt våra "riktiga" böcker närmast biblioteksdörren så att det är dem man ser först när man kommer in i biblioteket. ;-)

Annars läser jag en del mainstream med, så jag har inte så svårt att värja mig. Jag är nog snarare böjd att hålla med dem som tycker att det är synd att vissa bara snöar in på sf och fantasy...

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
  • Antal inlägg: 457
  • Science Fiction fan från Karis
    • Fantastix
Litteratur?
« Svar #2 skrivet: 7.12.2004 kl. 11.54 »
Jag får nog inte mera något sådana kommentarer för alla som känner mig vet vad jag läser och är intresserad av. Har slutat sticka under stolen med det.
Och kommer det nån tvivelaktig kommentar så håller jag ett brandtal där jag försvarar min litteratursmak. :wink:

Men jag läser nog annat också. (mycket litet men i alla fall)  :oops:
Reality of life is for people who cant handle Science fiction

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 370
Litteratur?
« Svar #3 skrivet: 13.12.2004 kl. 16.36 »
Om man är insnöad eller inte är egentligen en helt annan sak, tycker jag. Det som jag finner verkligen enerverande är att folk utan att känna till genren stämplar det som skräp.

Ett gott exempel är det som hände mig för något år sedan på bokmässan i Helsingfors. Enhörningen fanns med på den finlandssvenska tidskriftsavdelningen, och där stod jag bakom min lilla disk och försökte sälja Enhörningar samt delade ut reklamblad. Jag hade gjort Enhörningsreklam där det på ena sidan berättades om tidskriften och på andra sidan fanns en lista med science fiction- och fantasyböcker som gick att få tag på på svenska och som jag tyckte jag väl kunde rekommendera. En slags "testa här om du gillar fantasik".

Min strategi var följande: Om jag lyckades få någon såpass intresserad att personen stannade vid mitt bås, men inte verkade riktigt vara säker på vad jag egentligen pratade om sträckte jag fram reklambladet och berättade att det är en lista med böcker som jag rekommenderar. Om personen sade något i stil med att hon nog inte läser science fiction, bad jag ändå ta en titt på listan. "Det finns ju så mycket olika slags science fiction och fantasy, många har nog läst sådant även om de inte själv reflekterat över saken.", kunde jag säga.

OK, så har vi då en person som kommer fram, tar listan tittar på den och utbrister att jag nog har helt fel uppfattning om vad science fiction eller fantasy egentligen är. Personen i fråga hade hittat P.C. Jersild och Tove Jansson på listan och tyckte att det Jersild och Jansson skrivit var riktig litteratur och därför alltså inte kunde räknas science fiction eller fantasy. Punkt och slut.

Vid dylika kommentarer vet man nog inte om man skall skratta eller gråta. Det enda som är säkert är att man ännu har en massa jobb kvar i att försöka sprida information och kunskap om att  fantastik är precis lika bra eller dåligt som vilken annan litteraturgren som helst.

Julle

• Antal inlägg: 26
    • Månskensdans
Litteratur?
« Svar #4 skrivet: 25.01.2005 kl. 23.15 »
Kommentarer brukar komma på hur jag läser och behandlar böcker (vilket i och för sig kan vara smått fanatiskt, jag har varit med om att jag har burit på böcker, snubblat och fallit någon meter och instinktivt sett till att landa så att jag skyddar böckerna med kroppen) än på valet av böcker - men så är det kanske inte heller uppenbart vad jag läser i och med att jag läser så mycket mer än bara fantastik. De flesta som faktiskt kommer så långt (jag är tillräckligt ung för att fortfarande bo hemma hos föräldrarna och därmed ha mina böcker på mitt rum) att de ser de bokhyllor jag har avvarat åt fantastiklitteraturen - flickvän, vänner, familj - läser själva fantasy och/eller science fiction av och till och har på så sätt inte så mycket att kommentera. När jag diskuterar på fora på internet blir det lätt så att det blir avgränsade sådana (som till exempel här, eller på Catahya.net) och att på ett fantasyforum säga att man läser fantasy är inte riktigt så uppseendeväckande som det skulle kunna vara. När jag jobbar med till exempel nämnda Catahya (en svensk fantasyförening för vilken jag för närvarande är ordförande) blir det mest kontakter med rollspels- och fantasyfolk.

Till saken hör väl också att jag är manlig tonåring och därmed motsvarar kritirierna för att i allmänhetens ögon vara den typiske fantasyläsaren. Det är måhända mer accepterat att jag läser om bondpojkar med halm i håret som dräper onda magiker och humanoida utomjordingar i rymdskepp misstänkt lika de skapade av människohand nu som artonårig gymnasist än det hade varit om jag istället hade varit trettiosjuårig revisor.

Men visst händer det. Min taktik brukar vara densamma som Bens - att visa personerna hur lite de egentligen vet om fantastik och hur mycket av det de själva läser som lika gärna hade kunnat klassas som det om det bara inte hade varit för att det är mer allmänt accepterade böcker. Ibland fungerar det, ibland fungerar det inte. Det är inte så mycket att hänga upp sig på - skall jag gå omkring och vara irriterad på andras okunnighet på alla områden där folk misstar sig skulle jag aldrig få någonting annat gjort.