Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Gayfandom  (läst 4696 gånger)

Hernick

• Gäst
Gayfandom
« skrivet: 11.12.2004 kl. 19.16 »
En Svensk hbt-lista för oss som älskar Science Fiction / Fantasy, Feministisk Science Fiction, alternativa sexualiteter. Givetvis behöver du inte vara hbt-person för att vara medlem i gayfandom, du ska dock vara en öppen sinnad person och ha ett öga för de ovan nämda ämnerna.

http://groups.yahoo.com/group/gayfandom/

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 371
Gayfandom
« Svar #1 skrivet: 13.12.2004 kl. 17.01 »
Och vill man diskutera dessa ämen på Enhörningens forum går det givetvis fint.

Vad är förövrigt hbt en förkortning på? Homo/bi/trans?

Jag är aningen splittrad i min åsikt över behovet av flera små e-postlistor för vareviga lilla del av fantastiken. Men å andra sidan kan jag förstå förtjusningen i att kunna prata med folk som är intresserade av exakt det som man själv också är intresserad av.

Orsaken till varför jag är fundersam över det hela är att jag är rädd att man om man i stället för en (eller flera) stora listor har flere små kommer folk som inte är med på dessa "mindre" listor att gå miste om värdefulla litteraturtips.

Olika slag av sexualitet är ju ett ganska vanligt tema inom fantastiken (kanske mera så inom science fiction än inom fantasy). Ett utmärkt finländskt exempel är ju Johanna Sinisalos debutroman Ennen päivänlaskua ei voi som finns översatt bl.a. till svenska (översättningen är usel och kan definitivt  inte rekommenderas) och engelska. Klicka här för Enhörningens recension av boken.

Henrick

• Gäst
gayfandom
« Svar #2 skrivet: 13.12.2004 kl. 20.26 »
Hennes bok har jag läst och gillade den, läst den dock på Svenska. Idén med en e-postlista för hbt-personer (homo-bi-trans) är att vi som just är hbtpersoner kan ha en lista att träffas, diskutera, dela litteratur tips etc.  Jag är även medlem i större e-postlistor när man just diskutera science fiction och Fantasy, men då jag och andra vänner (mestadels utländska) har en lista där vi just diskutera detta och så kom iden till en svensk epostlista för oss som är hbt-personer och som läser sf/f litteratur. Vilket inte finns!