Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Alternativhistoria  (läst 3948 gånger)

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
  • Antal inlägg: 457
  • Science Fiction fan från Karis
    • Fantastix
Alternativhistoria
« skrivet: 29.12.2004 kl. 11.20 »
Läste nyligen ett par av Harry Turtledoves If the south had won the Civil war och The Great War American Front och då kom jag ihåg att nån har skrivit en bok om hur Indianerna upptäckte europa och inte tvärt om. Kan nån hjälpa mig att hitta denna bok.

Vad tycker ni annars om alternativhistoria. Själv har jag blivit väldigt förtjust i denna sort.
Reality of life is for people who cant handle Science fiction

Anonymous

• Gäst
Alternativhistoria
« Svar #1 skrivet: 29.12.2004 kl. 15.37 »
Ingen aning om boken - men den låter ju finurlig och den skulle man gärna läsa.

Överhuvudtaget så tycker åtminstone jag enormt om alternativahistoriska romaner och noveller. Det är bara det att man måste vara enormt sakkunnig och veta en hel del om sitt ämne. Och naturligtvis om man inte har att komma med så många nya och pigga insikter i hurde det kunde ha gått om si och så hände så har man ju inte mycket till en text. Robert Silverberg tycker jag har skrivit en massa bra alternativhistoriska texter.

(Glömde att logga in - ps)

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
  • Antal inlägg: 457
  • Science Fiction fan från Karis
    • Fantastix
Alternativhistoria
« Svar #2 skrivet: 29.12.2004 kl. 18.16 »
Där tycker jag personligen att Harry Turtledove är bra. Verkar som om han kan sin historia osv. Nån annan man borde läsa?
Reality of life is for people who cant handle Science fiction

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 370
Alternativhistoria
« Svar #3 skrivet: 29.12.2004 kl. 21.15 »
I diskussionen om rymd-sf tipsade jag om Stephen Baxters alternativhistoria Voyage och det kan jag väl göra här på nytt. Lite annorlunda alternativhistoria då det inte gäller "stora" historiska händelser och då de behandlade historiska händelserna ligger relativt nära i historieskrivningen. Voyage är alltså en alternativhistoria om USA:s rymdprojekt. I stället för att flyga till Månen 1969 och sedan mer eller mindre lägga det hela på is fortsätter NASA med full fart och full uppbackning av regeringen för att år 1986 sända en bemannad expedition till Mars.

Som sagt har jag (ännu) inte läst boken, men förordet har jag läst och det verkar som om Baxter skulle ha forskat ordentligt i NASAs och den amerikanska regeringens arkiv och han skriver också i förordet "My novel may be the closest thing to a history of that lost, alternate universe ever to be written, and I have striven to make it as "true" as possible."

En helt annorlunda alternativhistorisk roman är Kim Stanley Robinsons The Years of Rice and Salt. Annorlunda i och med att det historiska perspektivet är mycket större, här går vi igenom närmare 700 år. Digerdöden tar kål på praktiskt taget alla invånare i europa och världshistorien kommer att formas av Asien, inte Europa.

Robinsons bok var mycket omtalad och prisad då den kom för några år sedan. Och nej, jag har inte läst den här heller (ännu), men har den i bokhyllan.  :roll:

Som svar på den ursprungliga frågan (eller en av dem): jo jag gillar alternativhistorier stort.
Jag har många gånger funderat på hur intressant det skulle vaara med en alternativhistoria om hurdan Finland skulle vara om vi aldrig skulle ha hamna under ryskt välde. Skulle vi vara en del av Sverige ännu, eller en självständig, men mycket svenskare, stat? Visst skulle det vara intressant med en sådan berättelse, men det skulle kräva ett otroligt bakgrundsarbete av skribenten för att få det historiskt trovärdigt och bra.

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 370
Re: Alternativhistoria
« Svar #4 skrivet: 7.01.2005 kl. 09.21 »
Citat från: Kenneth
nån har skrivit en bok om hur Indianerna upptäckte europa och inte tvärt om. Kan nån hjälpa mig att hitta denna bok.

Då ingen ännu kommit på vilken bok det kunde vara googlade jag lite, men lyckades inte hitta något som exakt skulle fylla definitionen. Christopher Evans' Aztec Century kom väl närmast av det jag hittade.

Dock hittade jag en hel del webbsidor om alternativhistoria. Här kommer tre länkar som kan vara värda ett besök:

http://www.uchronia.net
En databas med information om över 2500 alternativhistoriska texter (även på andra språk än engelska). Tar man ordentligt med tid på sig och söker här borde man väl hitta den bok som Kenneth är ute efter.

http://www.uchronia.net/sidewise/
Sidewise Award är ett pris som årligen utdelas åt alterantivhistoriska böcker.

http://www.geocities.com/hwarp/Books/AltHist1.html
En kortare (endast  :wink:  tre sidor) presentation av diverse alternativhistoriska romaner.