Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Enhörningens önskelista  (läst 4150 gånger)

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 370
Enhörningens önskelista
« skrivet: 3.01.2005 kl. 11.00 »
I den här diskussionstråden kommer jag att lägga in artikelidéer och dylikt som jag gärna skulle ta upp i Enhörningen.

Har du önskningar om Enhörningens innehåll (författare du skulle vilja läsa mer om eller vars noveller du skulle vilja se i tidskriften o.s.v.) är det bara att skriva ett inlägg här.

OK, vi börjar med något riktigt enkelt: Råkar någon av er ha läst Susanna Clarkes mycket omtalade bok Jonathan Strange & Mr Norrell? Det här är boken som har överösts med lovord och som självaste Neil Gaiman kallat det bästa som hänt inom engelsk fantastik på 70 år.

Jag skulle gärna ha en recension av boken i Enhörningen, så om någon är intresserad av att skriva en är det bara att kontakta mig.

Mer information om boken finns på http://www.jonathanstrange.com/

ps

• Antal inlägg: 74
Enhörningens önskelista
« Svar #1 skrivet: 12.01.2005 kl. 15.38 »
En grej som jag gärna skulle se är en (litterärt paleoarkeologisk?) kolumn visavi tidiga finlandssvenska sf/fantastik-böcker. Så att man kunde visa att det tidigare också funnits både intresse och författare. Att vi har anor.

Ett par exempel: Björn Kurtén och hans paleontologiska sf-böcker som tex. Svarta tigern. Eller varför inte hans populärvetenskapliga böcker? (Kunde också vara intressant att lite belysa vilken betydelse och influens Nils Mustelins Liv bland miljarder stjärnor har haft.)

Hur tidiga exempel på svenskspråkig sf i Finland går det att finna? Det historiska perspektivet anser jag viktigt och det så att säga legitimerar vår existens och vår plats i den litteraturhistoriska traditionen.

Dessutom finns det säkert en massa böcker som den yngre generationen inte känner till, böcker som ickedestomindre är läsvärda och bör hållas vid liv. Vilket Enhörningen kanske förmår göra.

Ben

• Administrator
  • *
Enhörningens önskelista
« Svar #2 skrivet: 13.01.2005 kl. 11.23 »
En kolumn om tidig finlandssvensk fantastik låter definitivt som en bra idé. Det som jag själv redan länge funderat på är en artikel om den finlandssvenska fantastikens historia vilket flyter litet ihop med den här kolumnidén.

Det skulle alltså bara gälla att hitta någon som skulle vara intresserad av att gräva lite i den finlandssvenska litteraturhistorian och skriva en dylik artikel. En person som jag funderat på att man borde kontakta är Jari Koponen som bl.a. skrivit en artikel om Zacharias Topelius' tidiga sf-aktiga verk. Artikeln och Topelius' sf-berättelse från 1860, Simeon Levis resa i Finland, har publicerats av Helsinki University Press i boken Topelius ja tulevaisuus (M.G. Soikkelis recension av boken finns på finska på Aikakones webb på adressen http://www.aikakone.org/arvostelut/k98topelius.htm ).

Material finns alltså definitivt och jag kunde mer än väl tänka mig att publicera någon dylik uråldrig finlandssvensk sf-berättelse även i Enhörningen som kompanjon till en artikel om historisk finlandssvensk sf. Ja, på samma sätt som Enhörningen redan har sittt "Atorox-projekt"  kunde man naturligtvis publicera sådana där gamla finlandssvenska sf-berättelser alltid då och då (eller samla dem till en novellsamling eller något, men nu börjar storhetsvansinnet definitivt ta över  :roll:  ).

På tal om fantastikklassiker överhuvudtaget har jag faktiskt funderat  på någonslags "månadens klassiker". Man kunde alltså helt enkelt presentera böcker och filmer som så att säga hör till allmänbildningen inom fantastik (böcker i stil med Asimovs Stiftelsetrilogi, Bradburys Fahrenheit 411, Orwells 1984, Peakes Gormenghast, Howards Conan o.s.v.). Borde bara ta mig tiden att sätta mig ner för att göra någonslags lista och sedan fundera vilka man kunde antasta för att få recensioner på dessa.

Och naturligtvis skulle det vara trevligt med författarpresentationer då och då. Gamla etablerade författarnamn lika väl som nya. Jag har faktiskt diskuterat med några artikelskribenter om artiklar om Philip K. Dick och Mervyn Peake, men vi får väl se hur det hela utvecklar sig.

Råkar någon läsare nu ha fått en fantastisk idé till en artikel/recension etc. som man vill skriva är det bara att kontakta undertecknad (t.ex genom att klicka på PM eller e-post -knapparna här nedan).

ps

• Antal inlägg: 74
Enhörningens önskelista
« Svar #3 skrivet: 13.01.2005 kl. 20.13 »
Månadens klassiker tycker jag låter som en superb idé, det finns så sjuttons många böcker som man kunde lyfta fram och rekommendera . . .

Ben

• Administrator
  • *
Re: Enhörningens önskelista
« Svar #4 skrivet: 31.01.2005 kl. 10.18 »
Citat från: Ben
OK, vi börjar med något riktigt enkelt: Råkar någon av er ha läst Susanna Clarkes mycket omtalade bok Jonathan Strange & Mr Norrell?

Nu finns en recension av boken bland Enhörningens recensioner!