Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Titan  (läst 4612 gånger)

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 371
Titan
« skrivet: 17.01.2005 kl. 15.04 »
Den som inte ännu har fått tillräckligt av Cassini-Hyugens och Titan rekommenderas att styra sin webbläsare till ESA:s webb på adressen http://www.esa.int/

Förutom bilder från Saturnus' största måne kan man här även lyssna på några ljudfiler. Det kan ju tyckas konstigt att lyssna på bara brus i en hel minut, men nog tyckte jag det kändes ganska fantastiskt då jag med mina egna öron kunde höra hur det troligtvis lät inne i rymdsonden under dess färd genom Titans atmosfär.

ps

• Antal inlägg: 74
Titan
« Svar #1 skrivet: 17.01.2005 kl. 18.36 »
Var det i Clarkes andra fortsättningsdel till 2001 som det visade sig existera liv under Titans istäcke? Och så har vi Vonnegut och The Sirens of Titan, inte kanske en lika vetenskapligt ortodox syn på himlakroppen som Clarkes men väl värd att läsa den också.

Och nu är vi där.

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 371
Titan
« Svar #2 skrivet: 17.01.2005 kl. 22.58 »
Och så har vi ju Stephen Baxters Titan som (om jag minns rätt) börjar med att Hyugen landar på Titan.

Boken berättar sedan om en bemannad expedition till Titan. En slags svanesång till de bemannade rymdfärderna och så gott som till rymdforskningen överhuvudtaget då speciellt det amerikanska rymdflyget hamnat ut för diverse skyttelkatastrofer o.s.v.

Boken rekommenderas till alla er som gillar mer eller mindre hård rymd-science fiction. Det är ett antal år sedan jag läste boken, men om jag minns rätt drog jag vissa paralleller till Clarkes 2001.

Hmm... måste säkert gräva fram mina anteckningar om boken och se ifall jag kunde skriva om dem till någonslags recension.

Hur som helst är det bara att klicka på boklänken ovan och läsa mer om boken på Amazon-UK (och som vanligt stöder du Enhörningen om du sedan beställer boken genom den länken eller genom att gå in på Amazon via "reklamknapparna" här invid  :wink: ).