Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Klassiker  (läst 10365 gånger)

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 370
Klassiker
« skrivet: 18.01.2005 kl. 16.06 »
Under Enhörningens önskelista lyfte jag fram idén om att presentera diverse fantastikklassiker genom recensioner. Någotslags "månadens klassiker" alltså.

Vilka böcker tycker ni borde definitivt finnas med på en dylik klassikerlista?

Själv kom jag relativt enkelt på ett dussin science fiction -klassiker, men på fantasysidan blev inte dussinet genast fullt.

Jag antar att man enkelt kunde göra listan nästan hur lång som helst och lika enkelt är det att helt enkelt glömma något definitivt storverk. Det här låter  alltså som ett ypperligt ämne för en diskussion.  :wink:

Här kommer den lista jag i all sin hast kom på. Kommentarer och tillägg tages emot med tacksamhet och likaså erbjudanden om att recensera en eller flera klassiker.  8)

- Asimov: Stiftelsetrilogin (det finns ju fler man kunde ta av Asimov, men den här kunde man börja med)
- Clarke: 2001 (samma sak som med Asimov)
- Bradbury. Fahrenheit 411 (samma sak som med Asimov)
- Strugatski: Stalker
- Lem: Solaris
- Wells: Världarnas krig (samma sak som med Asimov)
- Shelley: Frankenstein
- Verne: Från Jorden till Månen
- Orwell: 1984
- LeGuin: Mörkrets vänstra hand
- Heinlein: Främling på egen planet (samma sak som med Asimov)
- Simak: Websters värld (samma sak som med Asimov)
- Bester: Ensam mot universum (och/eller Tigermannen)
- Dick: A Scanner Darkly (Umh, Dick hör verkligen inte till de författare jag känner värst bra, så det kanske skulle finnas någon bättre Dick-klassiker; och visst vet jag att även Dick har flera böcker som kunde räknas som klassiker)
- Adams: Liftarens guide till galaxen
- Gibson: Neuromancer

- Tolkien: Sagan om ringen
- Lovecraft: (ja vad skulle man ha av Lovecraft; visst skall han finnas med, men jag är tyvärr ingen Lovecraft-expert)
- Stoker: Dracula
- Howard: (någon Conan-novellsamling eller roman skulle det väl vara, men vilken; yterligare en klassiker jag inte känner till)
- Dunsany: The King of Elfland's Daugher (nej, inte är jag någon Dunsany-expert heller)

Som det är det lite si och så med mina kunskaper om klassisk fantasy.
 :wink:

Förövrigt hade tidskriften Svensk bokhandel för en tid sedan en artikel där John-Henri Holmberg berättar om fantastik och räknar upp sin egen klassikerlista. Ett klick till den artikeln rekommenderas nog varmt.

jukkahoo

• Antal inlägg: 8
    • http://eatingmuffins.typepad.com/eating_muffins/
Re: Klassiker
« Svar #1 skrivet: 22.01.2005 kl. 06.25 »
Citat från: Ben
Under Enhörningens önskelista lyfte jag fram idén om att presentera diverse fantastikklassiker genom recensioner. Någotslags "månadens klassiker" alltså.

Vilka böcker tycker ni borde definitivt finnas med på en dylik klassikerlista?

- Bradbury. Fahrenheit 411

Kanske även hans andra ganska känt roman Fahrenheit 451? Eller Martian Chronicles.

Om fantasi:

Mervyn Peake: Gormenghast
William Morris, George MacDonald, E. R. Eddison, Clark Ashton Smith som andra gammal typ (liksom Lovecraft, Howard och Dunsany alltså)
Fritz Leiber: Fafhrd & Grey Mouser
R. A. MacAvoy: Tea with the Black Dragon
Guy Gavriel Kay: Tigana
Richard Adams: Watership Down
Barry Hughart: Bridge of Birds
Gene Wolfe: Book of the New Sun (diskussion on det är faktiskt fantasi eller sf kunde också komma ut från här)
Peter S. Beagle: Last Unicorn
Moderna stjärnor som China Miéville, David Gemmell (krhm), Tim Powers, George R. R. Martin osv.
Säger vad man vill om Shannara-böcker av Terry Brooks eller David Eddings' Belgariad eller Mr. Phelps' Wheel of Time, alla är "klassiker". Tyvärr...

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
  • Antal inlägg: 457
  • Science Fiction fan från Karis
    • Fantastix
Klassiker
« Svar #2 skrivet: 22.01.2005 kl. 18.56 »
För att inte tala om fantasy (eller sf) klassikern Mumintrollet och kometen. Som är i mitt tycke en av de bästa kometberättelser som finns.

En annan sf bok är nog Fredric Browns De gröna männen, Clifford D Simak De var som människor eller varför inte Sam J Lundwalls Inga hjältar här eller Uppdrag i universum.
Reality of life is for people who cant handle Science fiction

Ben

• Administrator
  • *
Re: Klassiker
« Svar #3 skrivet: 23.01.2005 kl. 17.03 »
Citat från: jukkahoo
Kanske även hans andra ganska känt roman Fahrenheit 451?

Jävla Michael Moore och hans infernala hjärntvättningsapparatur!  :oops:

Så tycks vi så småningom komma fram till diksussionen om vad som egentligen gör en bok till en klassiker. Brooks var ju den första Tolkienkopiatorn, men det gör väl inte honom desto mer till en klassikerförfattare än gubben som håller på med The Wheel of Time? Fast å andra sidan kunde jag kanske förstå varför man lyfter upp Brooks i de här sammanhangen, utan honom skulle vi väl inte ha den fantasyflod vi har nu, men å andra sidan kund evi ha något mycket bättre. Vem vet...  

Om man utgår ifrån definitionen att en klassiker är en bok som alla borde ha läst, en bok som man behöver ha läst för att på ett bättre sätt kunna förstå genren (eller åtminstone för att kunna se de rötter som genren växer från) fyller väl inte Brooks måtten. Varför skulle man läsa Brooks då man kan läsa originalet, alltså Tolkien?

jophan

• Antal inlägg: 65
    • Imagicon
Klassiker
« Svar #4 skrivet: 24.01.2005 kl. 10.47 »
Samma diskussion (fast om fantasy) pågår just nu på http://www.catahya.net/forum/svar.asp?tid=6307&forumid=1 .

ps

• Antal inlägg: 74
Klassiker
« Svar #5 skrivet: 24.01.2005 kl. 19.53 »
En klassiker som jag tycker fattas och som inte borde få göra det är Huxleys Brave New World. Med Dick har vi ett antal böcker att välja på: Ubik, The Man in the High Castle, The Martian Time-Slip, Palmer Eldritch, Do Androids Dream of Electric Sheep, Flow My Tears - för att nämna de uppenbaraste.

cissiw

• Antal inlägg: 11
    • http://www.saganomrand.se
Klassiker
« Svar #6 skrivet: 24.01.2005 kl. 21.29 »
Fantasy -- hmm, hur gammalt ska det vara? Massfantasyn typ Jordan dök väl upp på 70-talet ungefär? Attraherade mig aldrig, såg så uppenbart spekulativt ut. Innan dess var det svårt att hitta något, men det fanns många bra ungdomsböcker. Nå, här är ett par förslag:
Eric Linclater -- Det blåser på månen
Ursula LeGuin -- Övärlden-trilogin
Selma Lagerlöf -- Nils Holgerssons resa.
När det gäller SF saknar jag Van Vogt: Slan, Uppdrag i världsrymden.
Hade du med Besters Tigermannen?
"Jag tror inte på ett liv efter detta
Jag tror på detta liv"-Gunnar Ekelöf

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
  • Antal inlägg: 457
  • Science Fiction fan från Karis
    • Fantastix
Klassiker
« Svar #7 skrivet: 24.01.2005 kl. 21.35 »
Att Eddings och Brooks skulle vara klassiker för att inte tala om Jordan så håller jag nog inte riktigt med. Visst har de varit banbrytare i viss form för fanatasyn som finns idag. Men sen igen är de nog bara uppvärmningar av saker som gjorts förut.

Men inom sf tycker jag nog säga att Harry Martinsons Aniara hör hemma i klassikeravdelningen
Reality of life is for people who cant handle Science fiction

Julle

• Antal inlägg: 26
    • Månskensdans
Klassiker
« Svar #8 skrivet: 25.01.2005 kl. 23.27 »
Eddings får väl sägas ha viss betydelse för den svenskspråkiga fantasyn i och med att hans framgångar öppnade många dörrar för fantasyöversättningar i Sverige, men inte heller jag anser att det skulle göra honom till en klassiker. Brandoch Dahas lista i tråden som jophan (hah) länkade till på Catahya tycker jag speglar mina åsikter om fantasydelen rätt bra, kanske med något undantag eller tillägg som inte ens är värt att ta upp. Förutsatt att man kanske ignorerar de nyare verken i stil med Miéville då, i och med att det är vanskligt att sätta stämpel på vad som är klassiker så snart efter att någonting kommit ut.

cissiw

• Antal inlägg: 11
    • http://www.saganomrand.se
Klassiker
« Svar #9 skrivet: 27.01.2005 kl. 00.03 »
jukkahoo tyckte: R. A. MacAvoy: Tea with the Black Dragon. Den boken var för subtil för mig, för litet sf/fantasy helt enkelt. Jag är däremot mycket förtjust i Lens of the World-trilogin, men jag tycker inte MacAvoy är en klassiker, även om hon är en jättebra författare.
"Jag tror inte på ett liv efter detta
Jag tror på detta liv"-Gunnar Ekelöf

Ben

• Administrator
  • *
Klassiker
« Svar #10 skrivet: 28.01.2005 kl. 15.06 »
Visst tycks det bli en ordentlig klassikerlista av detta och "månadens klassiker"-recensionerna börjar även de arta sig. Vid skrivande stund har följande klassiker redan fått sin recensent:
- Clarke: 2001
- Lem: Solaris
- Shelley: Frankenstein
- Dick: boken är inte ännu fastställd
- Asimov: Stiftelsetrilogin

Efter  att jag fått ihop en bunt klassiker kommer jag att börja publicera recensionerna en per månad.

Hugad att skriva om någon klassiker? Kontakta mig så kan vi komma överens om vilken eller vilka du tar.

Ben

• Administrator
  • *
Klassiker
« Svar #11 skrivet: 4.02.2005 kl. 09.53 »
Ytterligare några klassiker som jag kom att tänka på efter diskussionerna under sf-pubmötet här i Åbo i går kväll:

- Joanna Russ: The Female Man
- Sheri S. Tepper: The Gate to Women's Country och/eller Grass
- Margaret Atwood: The Handmaid's Tale

Och som ett tillägg till klassikerlistorna kommer här en länk till Tähtivaeltaja-tidskriftens lista över 1900-talets 50 bästa science fiction-böcker: http://www.tahtivaeltaja.com/II-00/huiput2.html

Listan över Enhörningens kommande månadens klassiker-recensioner har igen blivit lite länger. Förutom de nämnda Asimov, Clarke, Dick, Lem och Shelley har även Poul Anderssons fantasyklassiker The Broken Sword nappats upp av en recensent.

Beran

• Antal inlägg: 9
  • Beran e jag!
Klassiker
« Svar #12 skrivet: 10.02.2005 kl. 09.52 »
Ska man verkligen ha läst alla de här för att kunna köpa och läsa en ny sf-bok?  :o

Varför skulle de här gamla böckerna vara bättre än de nya?  :shock:

jophan

• Antal inlägg: 65
    • Imagicon
Klassiker
« Svar #13 skrivet: 10.02.2005 kl. 10.53 »
Citat från: Beran
Ska man verkligen ha läst alla de här för att kunna köpa och läsa en ny sf-bok?  :o

Nej, vem har sagt det?
Citat från: Beran
Varför skulle de här gamla böckerna vara bättre än de nya?  :shock:

Varför är det bästa av de senaste 75 årens utgivning bättre än de böcker som gavs ut 2004? Eh, därför att det bästa ur ett urval på 10.000 förmodligen är bättre än det bästa ur ett ur ett urval på några hundra?

Men det handlar varken om att man måste ha läst vissa böcker för att kunna uppskatta senare böcker eller om att hitta de bästa böckerna någonsin; en litterär kanon handlar om att försöka att identifiera vilka böcker man ska läsa för att få en gemensam referensram. Det är en bra sak.

Ben

• Administrator
  • *
Klassiker
« Svar #14 skrivet: 10.02.2005 kl. 11.41 »
Dessutom tycker jag det är bra med att påminna folk om att de faktiskt finns en hel del bra böcker som "nyare folk" kanske inte kommer att tänka på eftersom dessa böcker utgivits för ett antal år sedan (och i värsta fall inte går att få tag på) och inte längre marknadsförs med buller ock bång.

Bokserier som Orion/Millenniums Fantasy Masterworks och Science Fiction Masterworks är en gudagåva! En bra sidan med recensioner av böcker i dessa serier finns på http://www.sfsite.com/lists/orion05.htm

ps

• Antal inlägg: 74
Klassiker
« Svar #15 skrivet: 10.02.2005 kl. 12.20 »
Därutöver är det ofta spännande att se när en viss idé har dykt upp i litteraturen, hur den har behandlats anno dazumal, hur den har evolverat till det som dagens författare håller på med. Ex nihilo nihil, så att säga, alla författare bygger på traditionen, varierar den - och kommer ibland på en ny färsk idé. Men hur vet man att den är färsk om man inte känner till föregångarna?

Beran

• Beran e jag!
Klassiker
« Svar #16 skrivet: 11.02.2005 kl. 11.33 »
Citat från: jophan
Eh, därför att det bästa ur ett urval på 10.000 förmodligen är bättre än det bästa ur ett ur ett urval på några hundra?

Sant, det där hade jag inte tänkt på.

Länken till Masterworks-böckerna var ju också intressant...och lite deprimerande: So many books so little time!  8)  eller kanske   :shock:

Henrick Pålsson

• Ljusets rörelse i vattnet
mina favorit böcker inom sf/f litteraturen.
« Svar #17 skrivet: 28.02.2005 kl. 20.25 »
Hej!

Honmänniskan av Joanna Russ
Jungfrun som älskade silver av Tanith Lee
Trouble on Triton av Samuel R Delany
Mörkrets vänstra hand av Ursula Le Guin
Ammonite (nybok) av Nicola Griffith
Sånger från vår fjärran jord Arthur C Clarke
Från Jorden till Månen av Jules Verne
Övärlden av Ursula Le Guin (läser den just nu, men den kommer att hamna bland mina favorit böcker efter att jag har läst ut den)
Själva Gudarna, Robot Drömmar 2 av Issac Asimov

Dessa böcker kommer jag på i skrivandes stund, det finns givetvis mera böcker att nämna vid namn. Om dessa är klassiker eller inte vet jag inte, men är enligt mig värda att läsa för ett sf-fan.

Tills dess.
Henrick Pålsson