Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Film och TV-serier  (läst 9587 gånger)

nizzan

• Antal inlägg: 1
Film och TV-serier
« skrivet: 28.02.2005 kl. 20.11 »
Hej, är helt ny på det här.
Hoppas någon kan hjälpa mej hitta videos från serien Rymdpatrullen som visades sex avsnitt av på SVT 1970-talet tror jag.

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 371
Rymdpatrullen sökes
« Svar #1 skrivet: 1.03.2005 kl. 09.17 »
Jag tror inte att Rymdpatrullen eller Raumpatrouille som den tydligen hette i original (eller kanske hette den Raumpatrouille - Die phantastischen Abenteuer des Raumschiffes ORION) någonsin visats på finsk TV. Fast å andra sidan, eftersom serien gjordes 1965-1966 och fick sin premiär 1966, kan det mycket väl hända att jag helt enkelt är för ung för att ha någon minnesbild om någon finsk tv-premiär.

Jag gjorde en snabb googling och hittade en tysk webbsida med en hel del information (även på engelska) om serien: http://www.orionspace.de
Här finns t.o.m. information om svensk utgivning av Rymdpatrullen-böcker.

Serien är alltså en tysk-fransk samproduktion.

Tydligen finns serien utgiven på DVD och mer eller mindre (o)lagliga VHS-band. Mer information om dessa finns på webbadressen ovan.

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
  • Antal inlägg: 459
  • Science Fiction fan från Karis
    • Fantastix
Rymdpatrullen sökes
« Svar #2 skrivet: 1.03.2005 kl. 10.34 »
Orionspace har aldrig visats i Finsk TV. Även de tyska avsnitt jag sett är rätt så dåliga. Serien var en sorts kopia av Star Trek och Space 1999. En viss sorts kalkonstämpel kan man nog ge åt den.

Men den är nog mycket roligare att läsa än att se. Hans Kneifel har gjort ett rätt så bra arbete med dessa böcker tycker jag.
Reality of life is for people who cant handle Science fiction

Ben

• Administrator
  • *
Rymdpatrullen sökes
« Svar #3 skrivet: 1.03.2005 kl. 13.56 »
Citat från: Kenneth
Serien var en sorts kopia av Star Trek och Space 1999.

En kopia kan serien väl inte vara, då serien gjordes långt före Space 1999 och ungefär samtidigt med Star Trek.

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
    • Fantastix
Rymdpatrullen sökes
« Svar #4 skrivet: 1.03.2005 kl. 21.05 »
Ben skrev
Citera

En kopia kan serien väl inte vara, då serien gjordes långt före Space 1999 och ungefär samtidigt med Star Trek.

Helt rätt. Jag skäms :oops:

Men när man såg dem tänkte man inte på när de var gjorda utan gämförde dem med andra saker.

Säms litet till
 :oops:

Ben

• Administrator
  • *
Rymdpatrullen sökes
« Svar #5 skrivet: 1.03.2005 kl. 23.39 »
Äh, ingen orsak att skämmas (så mycket  :D ), i stället kan du vara stolt över att du sett serien i fråga.

Hur kommer det sig förresten att du sett Rymdpatrullen? Jag tror faktiskt jag aldrig hört om den här serien förr (möjligtvis på någon av de rikssvenska sf-listorna då, men även om jag hört titeln så misstänker jag att jag trott att folk menat Thunderbirds eller något liknande).

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
    • Fantastix
Rymdpatrullen sökes
« Svar #6 skrivet: 2.03.2005 kl. 10.42 »
Ben skrev:

Citera
Hur kommer det sig förresten att du sett Rymdpatrullen

En vän till mig bodde några år i tyskland när videona började dyka upp. Och då sändes den i nån av de tyska kanalerna och han bandade några avsnitt.

Tog faktiskt en litet tid innan det slog mig att den är heltysk. Tänkte bara att den var dubbad.  :D

Hör till kategorin serier som vore kul att se på nytt.