Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Science Fiction med gay karaktärer  (läst 3686 gånger)

Henrick Pålsson

• Antal inlägg: 9
    • Ljusets rörelse i vattnet
Science Fiction med gay karaktärer
« skrivet: 15.03.2005 kl. 18.21 »
Hej!

Söker folk här och på andra ställen som läser science fiction med gay karaktärer.  Det finns ett antal böcker;

Nightrunner serien
Trouble on Triton
Det Eviga Kriget
Honmänniskan
The Door into Fire
Dhalgren
Ammonite
etc

Gäller alltså böcker med hbt-karaktärer! Söker också efter fler böcker, vilket jag är säker på finns, men letar och letar...

MvH
Henrick

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 370
« Svar #1 skrivet: 16.03.2005 kl. 09.20 »
Då det gäller fantastik med homosexuella karaktärer måste man ju naturligtvis nämna Johanna Sinisalos Ennen päivänlaskua ei voi (på engelska som Not Before Sundown i Storbritannien och Troll - A Love Story i USA). Boken finns även i svensk översättning, men den kan du glömma då översättningen är allt annat än bra (läs mer i Enhörningens recension).

Som du säkert redan läst här på Enhörningen fick Sinisalo årets Tiptree-pris för boken. Tiptree-priset utdelas ju till böcker som behandlar  och undersöker könsroller, så klickar du dig vidare till prisets hemsida hittar du säkert en massa god litteratur som fyller dina kriterier.

Ytterligare en bok som jag bara måste nämna är Lois McMaster Bujolds Ethan of Athos som berättar om hur en man som vuxit upp i ett samhälle som endast består av homosexuella blir tvungen att lämna samhället och för första gången möter en heterosexuell värld. Boken är kanske inte så djuplodande, men mycket trevlig och underhållande läsning som det brukar vara då det gäller Bujold.

Bujold är förövrigt hedersgäst på årets gay/lesbo/bi/etc-sf-con Gaylaxicon, där även Tiptree-prisutdelningen den här gången kommer att ske.

Henrick Pålsson

• Antal inlägg: 9
    • Ljusets rörelse i vattnet
« Svar #2 skrivet: 16.03.2005 kl. 11.16 »
Tack. Jag har läst hennes bok, men då jag inte kan Finska var jag tvungen att läsa den på svenska, tyckte den var jättebra trots den dåliga översättningen (själv vet jag inte) men hur är den engelska översättningen? Man kan ju läsa om den fast då på engelska. Tack för länken ska kolla sidan.

MvH
Henrick