Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Senaste lästa bok  (läst 30105 gånger)

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
  • Antal inlägg: 457
  • Science Fiction fan från Karis
    • Fantastix
Senaste lästa bok
« skrivet: 16.12.2003 kl. 13.08 »
Jag läste nyligenMichael Swanwicks bok Rautalohikäärmeen tytär. Och måste genast säga att en mycket intressant bok. En otroligt suvären blandninga av science fiction, fantasy.
Boken berättar om Jane en flicka som jobbar (läs slav) i en fabrik som tillverkar drakar. Tillsammans med en drake flyr hon från fabriken. Och har hon haft det svårt och tung i fabriken så inte blir det lättare ute i det fria.
Boken är fylld med traditionella fantasyvarelser som drakar, alver, dvärgar, orcher osv. Men där tar i mitt tycke det traditionella fantasybegreppet slut. I denna bok tänjer nog Swanwick gränserna för Fantasyn ganska långt.
Jag gillar denna bok. Fylld med ett galleri av personer som alla mer eller mindre är dömda att förlora.  Ibland tycker jag att den t.om. är alltför dyster. Men ändå tycker jag att ljuset kanske lyser någonstans lång där bak. Men inte hittade jag några stora fel om nu inte slutet som lämnar en del frågor öppna. Kanske kommer det en fortsättning. Vet aldrig.
Läs boken. 4 stjärnor av 5 möjliga.
Reality of life is for people who cant handle Science fiction

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 370
Senaste lästa bok
« Svar #1 skrivet: 20.12.2003 kl. 14.24 »
Min senaste bok är Lois McMaster Bujolds A Civil Campaign. Bujolds böcker är alltid en fröjd att läsa. Hon kan konsten att skapa intressanta och trovärdiga personer som man verkligen bryr sig om och samtidigt skriva intressant science fiction.

A Civil Campaign hör till hennes böcker om Miles Vorkosigan. De här böckerna har en gemensam kronologi, men varje bok är en egen helhet. Man kan alltså egentligen läsa böckerna i vilken ordning som helst, men personligen rekommenderar jag nog att läsa dem i kronologisk ordning enligt böckernas händelser (vilket alltså inte är samma ordning som de är skrivna i). Tar man som exempel A Civil Campaign, är jag säker på att man får mest utbyte av berättelsen om man känner personerna från förr.

I Vorkosigan-serien har Bujold skrivit allt från rena rymdäventyrshistorier via deckare till romantiska berättelser (A Civil Campaign hör till det senare slaget). Bujold lyckas ändå alltid få med en massa intressanta och tankeväckande sf-idéer och då är det inte endast tekniska idéer utan även t.ex. sociala och politiska. Dessutom har Bujold bevisat han hon kan skriva lika väl lättsamma rymdoperor som mycket allvarliga och mörka funderingar. En mycket rekommendabel författare alltså. Mer information om Bujold och Vorkosigan-böckerna finns på http://www.dendarii.com/ men vill du inte veta för mycket om böckerna på förhand lönar det sig att vara försiktig då man klickar runt på Dendarii-webben.

Bujold hör till de författarna jag mycket gärna skulle ha en artikel om i Enhörningen. Om någon här skulle vara intresserad av att skriva en sådan är det bara att kontakta mig.

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
    • Fantastix
Min senaste lästa bok Battle Royale
« Svar #2 skrivet: 28.12.2003 kl. 18.51 »
Koshun Takami
Battle Royale

Detta är en bok sätter djupa spår. I alla fall i mig. Man har sagt att boken är 2000-talets Flugornas herre. En hyllning till att vara ung i en tid när världen håller på att falla isär.

Boken berättar om 42 elever i klass 3 i Shiroiwa Junior High School. 21 pojkar och 21 flickor. Klassen blir slumpmässigt utvald till ett projekt som heter Battle Royale. Battle Royale är ett av regeringen utfärdat program där eleverna förs till ett avlägset ställe och sedan har de 3 dagar på sig att taga livet av varandra. Bara en får överleva när de 3 dagarna är slut. Med sig får de en slumpvald väska innehållande bröd, vatten, hygiensaker och ett vapen. Bl.a. Uzi kulspruta, magnum revolver, yxa, kastrullock osv. En del blir bättre utrustade än andra men det kan inte hjälpas. En efter en försvinner de ut i mörkret, på den ö dit de har transporterats. Sedan finns bara en sak kvar. Överlevnad

Boken är grym och brutal men inbakat i allt detta, som verkligen skulle kunna sluta som en typisk skräckhistoria men "splatter", så lyser det något mörkt hopp. Vem kan jag lita på och vem går med i spelet på heltid. Det finns en paranoid känsla ibland. Min bästa vän står bakom knuten med en yxa och väntar på att jag kommer ut.

Huvudpersonerna i boken är Shuya Nanahara (male studen no.15), Shogo Kawada (male student no.5) och Noriko Nakagawa (female student no.15). Dessa tre slår sig ihop och börjar sin våldsamma kamp för överlevnad. Shogo Kawada har varit med förr och överlevt. När sedan spelet börjar inleds i boken också en uppnystning av deras hopp, drömmar osv. Personerna blir väldigt bra grundade. Vissa litet ytligt för de överlever inte så länge. Mitsuko Souka (female student no.11) och Kazuo Kiriyama (male studen no.5) är verkliga överlevare och tar hela spelet på allvar. Andra igen hoppar nerför stupen osv och tar livet av sig för de vill inte vara med och spela.

Spänningen tätnar. Ingen vill ju dö men har du inget val så vad gör du då. Och det är där som hela bokens styrka finns. Överlevnad. Jag läste boken och hade verkligen svårt att sätta bort den. Fick slita boken ur händerna varje gång. Jag personligen hittade inte många fel och brister. Kanske det som skapade mest problem var det att namnen på personerna fick en lätt att bliva litet borttappad (de japanska namnen låter litet konstiga;).

Det finns också en hel del kommetarer om dagens politik och ibland verkar detta framtida samhälle som en blandning av Orwells 1984 och Hitlers tyskland. The Greater republic of Eastern Asia. Något krig har utkämpats men det ligger bara någonstans i bakgrunden.

Till slut ett kommentar som säger allt om detta program. Kommentaren är av Sakamochi som är ledare för hela programmet. "I´ll tell you now, this country needs the Program, The thing is, it´s not an experiment at all. Com on, why do you think we have the local news broadcast the image of the winner? Of course, wievers might feel sorry for him orher, thinking, the poor student didn´t even want to play the game, but had no choise to fight the other students. In other words, everyone ends up concluding you can´t trust anyone, right? Wich would extinguish any hope of uniting and forming c coup détat against the government, and so the Repulic of Greater East Asia and its ideals will live on for eternity". Skrämmande texter. Och hela boken i ett nötskal.

Det finns en suverän film som baserar sig på boken som också lönar sig att se.
Jag ger denna bok fulla poäng.

Ben

• Administrator
  • *
Senaste lästa bok
« Svar #3 skrivet: 28.02.2005 kl. 16.19 »
Dags att försöka lyfta upp den här diskussionstråden...

Jag läste väl senast Cory Doctorows Down and Out in the Magic Kingdom. En riktigt intressant berättelse om en framtid utan pengar och med närmast oändligt lång livslängd för oss människor. Boken är med bland årets Nebulakandidater och kan faktiskt laddas ner gratis från författarens hemsuida (adressen hittas t.ex i Enhörningens Nebula-notis). Jag borde väl skriva en ordentlig recension om boken, men tills dess kan jag ju säga kort och gott "rekommenderas". :)

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
    • Fantastix
Senaste lästa bok
« Svar #4 skrivet: 1.03.2005 kl. 11.07 »
Senast lästa bok är Jeff Longs; Year Zero.
På Corfu öppnar en rik antiksamlare som söker DNA utav Jesus en 2000 år gammal kista. När han öppnar den släpper han ut en sorts Pandoras Box som innehåller ett dödligt virus. Alla som kommer i kontakt med viruset dör.

För att finna bot mot detta dödliga hot samlas en grupp med forskare i Los Alamos. Men gruppen blir delad. En del vill rädda mänskligheten medan den andra delen vill göra jorden till ett stort experiment med kloner.

Arkeologen Nathan Lee som blivit en sorts gravtjuv i sin jakt på historiska Jesus. Han flyr från ett fängelse i Himalaja och flyr genom asien och blir vittne till förödelsen. När han anländer till Usa för att söka sin dotter träffar han Miranda.

Year Zero är en apocalyptisk triller. Den har två olika berättelser som sakta men försiktigt möter varandra. Boken är nog bra. Jeff Long skriver väldigt bra och även om en del av karaktärerna ibland inte verkar trovärdiga osv är detta nog en bra och underhållande bok. Klart jag personligen hakar upp mig på saker som att USA verkar klara sig bättre undan viruset än nåt annat land. Men ändå. Vill man kan man nog finna tankeställare om genetik osv. Men till sist och slut är detta en bok man gärna tar med sig på stranden.  :)

Ben

• Administrator
  • *
SV: Senast lästa bok - Doctorow och Niemi&Salminen
« Svar #5 skrivet: 27.09.2005 kl. 16.32 »
Mina två senaste böcker är Cory Doctorows Someone Comes to Town, Someone Leaves Town och de färska Atoroxvinnarna Tero Niemis & Anne Salminens novellsamling Nimbus ja tähdet. Båda böckerna skulle definitivt vara värda ordentliga recensioner, men här kommer nu åtminstone några ord om dem:

Doctorows nyaste roman är enslags blandning av fantasy av det mer mytiska slaget och funderingar om gratis datanätverk. Jag tycker inte blandningen fungerade alldeles hundraprocentigt, men kanske man egentligen borde se hela nätverksdelen som något som bara fanns till för att binda berättelsen i verkligheten. Hmm... kanske, kanske inte. Hur som bjöd boken på intressant läsning samt ett fängslande persongalleri. Fantasyelementen påminde delvis om något som Neil Gaiman kunde ha skrivit för serien Sandman. Hur som helst skall man alltså inte väsnta sig någon Tolkienfantasy då man plockar upp (eller laddar ner) den här boken. Precis som alla andra Doctorows böcker kan även den här laddas ner gratis (och helt lagligt) från förfatarens webb på http://www.craphound.com
Enhörningen kommer att publicera en lång novell av Doctorow + en intervju med samme man i något kommande nummer.

Niemis & Salminens debutbok är en samling noveller plus några kortromaner som alla på ett eller annat sätt berättar om Nimbus, en ung kvinna i en avlägsen framtid då mänskligheten brett ut sig till stjärnorna. Författarparets texter är en fantastiskt blandning hård science fiction och filosofiska och sociala funderingar. Egentligen är det synd att Niemi & Salminen skriver på finska; skulle de i stället vara engelsmän eller amerikanare är det säkert att paret redan skulle ha vunnit sina Hugon och Nebulan samt att deras texter skulle finnas högt uppe på alla rekommendationslistor. Om allt går enligt planerna kan åtminståne alla Enhörningsprenumeranter  stifta bekantskap med Nimbus i ett kommande nummer där båda av parets Atorox-noveller publiceras i svensk översättning. Kan du finska har du absolut ingen orsak att låta bli att skaffa Nimbus ja tähdet!
Mer info om Nimbus (på finska) finns på http://cc.joensuu.fi/~tniemi/nimbus/ och boken kan köpas i närmaste bokhandel elle rbeställas direkt från förlaget http://www.atenakustannus.fi/kirjat/kauno.php?isbn=951-796-353-x

jophan

• Antal inlägg: 65
    • Imagicon
SV: Senaste lästa bok
« Svar #6 skrivet: 28.09.2005 kl. 11.54 »
Enhörningen kommer att publicera en lång novell av Doctorow

Jag avslutade översättningen igår. Linnéa ska bara granska den åt mig, sedan kommer den.

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
    • Fantastix
Alastair Reynolds Pushing Ice
« Svar #7 skrivet: 14.01.2007 kl. 21.07 »
Ett av de bästa med science fiction litteratur tycker jag är dess möjlighet att skapa förunderliga saker. Detta såkallade Scence of Wonder är just det som fick mig att börja läsa science fiction. Vissa författare som är rätt så hyfsade vetenskapsmän kan detta med att berätta historer som verkligen fascinerar. Och det har Alastair Reynolds gjort med sin bok Pushing Ice. Bokens händelser utspelar sig i en när framtid. Rymdskepp finns ute i närrymden och fånga kometer. Dessa isrika kometer "skuffas" sedan mot jorden där de används.

Saturnus har 34 månar. Av dessa två månar finns två stycken som heter Janus och Epimetheus. Dessa är rätt så udda ty de delar banan runt Saturnus och ungefär vart 4:de år byter de plats. Varför? En förklaring kommer i denna bok. Ty plötsligt försvinner Janus från sin bana och drar iväg ut i rymden. Rockhopper är ett av dessa kometskepp som finns närmast. Det är det enda skepp som har möjlighet att förfölja Janus. Bella Lind som är kapten på skeppet får ansvaret att haka på Janus och ta reda på vad som händer. Enda problemet är väl att företaget som äger Rockhopper inte berättar allt om möjligheten till returbiljett till jorden. Och dess närmare Janus man kommer dess säkrare är det att Janus inte "stjäls" av någon utan är ett rymdskepp. När sedan Rockhopper fastnar i Janus kälke som bara accelererar är allt klart. Ingen kommer att kunna återvända till jorden. Bella och hennes bästa vän Svetlana Barseghain sätts mot varandra. Ena vill vända medan andra vill fortsätta. Och det tar inte länge förrän allt börjar gå fel.

Pushing Ice är en sk. Space Opera i stora mått. Här finns främmande varelser, Einsteins tidswarp och mycket annat. 500 år är inget i denna berättelse. Boken fokuserar sig på några av personerna på Rockhopper. Främst på Bella Lind och Svetlana Barseghain med omgivning. Och Alastair Reynolds skriver bra. Bättre än många andra sk. Hårda Science Fiction författare. Han får även liv och kött på benen runt de personer han berättar om.

För att inte tala om omgivningen. Främlingarna, rymden och tekningen är väldigt väl beskriven och mycket trovärd.  Och när boken ännu är mycket bra skriven är detta en bok jag rekommenderar åt alla som gillar hård Science Fiction och Space Opera.

[Fixade länkarna, inga ändringar i sig alltså. -Ben-]
« Senast ändrad: 14.01.2007 kl. 22.20 av Ben »

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #8 skrivet: 21.01.2007 kl. 01.42 »
Satt på tåg från Uleåborg till Åbo på fredagen (närmare sju timmars tågresa) och efter att batteriet på den bärbara datorn dött efter dryga fyra timmar och jag alltså med gott samvete kunde sluta jobba läste jag Neil Gaimans Coraline.

Coraline är ju en barnbok och det märks. Inte så mycket på intrigen som är nog så skrämmande, utan på språket som är klart och tydligt och utan önödiga krusiduller. I bokens efterord berättar Gaiman att han började skriva boken då hans egen dotter var i Coralines ålder. Undrar just vad man själv skulle ha tyckt om en sådan här bok som liten? På något sätt känns berättelsen så fruktansvärt kuslig, men å andra sidan är ju barnet i huvudroll i boken och allt ses ur hennes synvinkel. Jag kan tänka mig att flickan Coraline är lätt att identifiera sig med vare sig man sedan är en liten pojke eller flicka, då hon verkar vara en klyftig och modig liten tös utan att ändå på något sätt kännas som annat än en vanlig flicka.

En barnbok alltså, men något som nog kan rekommenderas även för en vuxen läsare.

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
    • Fantastix
« Svar #9 skrivet: 6.03.2007 kl. 18.45 »
China Mievillé: Un Lun Dun

Un Lun Dun
Författare: China Mivillé
Förlag: Mac Millan
Utgivningsår: 2007
ISBN 978-0-230-01627-9

Har nu läst ut China Miévilles bok Un Lun Dun. En bok jag har sett fram emot att läsa och måste medge att jag blev inte besviken. Med denna bok bevisar nog herr Mievillé att han är en författare att räkna med. Efter den litet misslyckade Iron Council är detta igen Mievillé när han är som bäst. Detta är en bok som är mera en barnbok men den har en hel del för vuxna också. I alla fall gillade jag den.

Un Lun Dun är en klassisk fantasyberättelse om barn som hamnar till en alternativ värld där det har spåtts deras kommande (i alla fall står det att Shazzy) skall rädda världen mot ett kommande hot. Denna alternativa värld är som en blandning av Underlandet i Lewis Carrols bok, Oz och Neil Gainmans Mirror Mask. Un Lun Dun är en paralellvärld till London. Allt det som kastas bort eller tappas i London hittas i Un Lun Dun. Miéville har fyllt Un Lun Dun med allt hans fantasi kunnat tänka upp. Hus som vandrar omkring, flygande paraplyn, bussar som rörs med ödlefötter, blommor med kläder och en helt massa annat.

Men till boken. Underliga saker händer runt skolflickan Zanna Moon i London. Djuren närmar sig henne och bugar, medan helt främmande talar till henne som om hon vore en kunglighet och kallar henne "Shwazzy". När hon sedan på franskakursen får reda på meningen med ordet som allt börjar klarna. ""Shwazzy" betyder "Den Utvalda". Tillsammans med hennes bästa vän Deeba Resham hittar den en portal i källaren som för dem till UnLondon. En drömlik version av London - UnLondon. UnLondon har problem. En "smog" (eller stadsrök, stadsdimma eller vad det nu heter på svenska) hotar hela UnLondon. Denna Smog hotar att ta över hela staden - suga ut allt liv i dess väg. Denna Smog pumpas ner till UnLondon från London. När sedan Zanna kommer blir det uppståndelse. Swhazzy har anlänt och skall räddningen är här. Men uppståndelsen varar inte länge. För i första mötet med Smog lämnar Smog slagfältet med Zanna  helt utslagen. Ingen kan nu rädda UnLondon. Och kan inte Zanna rädda UnLundun faller lotten på Deeba. Men hon är ju inte Swhazzy så hon har ingen aning om vad som bör göras. Och som om det inte räcker. Det finns förrädare bland de som skall försvara UnLondon. Kan Deeba lita på nån? Kan en 12-årig flicka rädda hela staden från denna fara?

China Mievillés bok är en härlig blandning av barnbok och vuxenbok. Redan persongalleriet är helt enkelt härligt. Och en sak som slog mig är att hur skulle Harry Potter böckerna se ut om Rowling skulle kasta ut Harry redan i första eller andra kapitlet och satt Hermoine som hjälte i stället. Helt enkelt härligt. I denna bok har Mievillé använt all sin fantasi för att skapa en surrealistisk värld som fascinerade mig mycket. Ibland tänkte jag på David McKeans illustrationer och ibland på Roald Dahls berättelser. Och Mievillé passar på att ibland kasta in sina kommentarer om politik. Korruption och nedsmutsande av miljön kommenteras här också. Och visst är det lättare att ta saken i egna händer än att vänta på att nån annan skall göra det.

Till sist. Detta är en fantasybok om kampen mellan det goda och det onda och jag personligen gillade den väldigt mycket. Med denna bok sätter nog China Mieville sina spår i barnlitteraturen. Kanske t.om en klassiker? Vem vet? Läs, njut och låt barnet i dig komma fram.

China Mievillé på Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/China_Mi%C3%A9ville

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
    • Fantastix
Harry Turtledove Days of Infamy och End of the Beginning
« Svar #10 skrivet: 25.03.2007 kl. 22.11 »
Days of Infamy
Del 1 i en två delad serie
Författare: Harry Turtledove
Förlag: Nal Signet/RoC
Utgivningsår: 2005 skriven 2004
ISBN: 978-0-451-46056-1
Efter Pearl Harbor följer en landinvasion av de hawaiianska öarna och en efter en faller de för solimperiets styrkor. Amerikanska krigsfångar lider alla helvetets kval i fånglägren eftersom de anses ha vanärat sig själva genom att sträcka vapen och många av de äldre hawaiianska medborgarna som själva är av japansk börd stödjer invasionsstyrkorna, medan de flesta i den yngre generationen vill kämpa emot. Maten måste ransoneras och tillvaron blir tuff, men den japanska dominansen över Stilla Havet är ändå bara inledningen till en invasion av den amerikanska västkusten.

End of the Beginning
Del 2 i en två delad serie
Författare: Harry Turtledove
Förlag: Nal Signet/RoC
Utgivningsår: 2006. Skriven 2005
ISBN: 978-0-451-46078-3
För sex veckor sedan ockuperade japanska styrkor Hawaii. Nu sitter en japansk marionetthärskare på Hawaiis tron. Amerikanska stridsfångar sliter som slavarbetare tills döden kommer som en befriare. De civila öborna har det inte mycket lättare och öns japanska befolkning befinner sig i en svår lojalitetskris. Trots segern är den japanska stridsmakten hårt trängd. Försörjningslinjerna över Stilla Havet är långa och i USA mobiliseras en väldig militärmakt. Snart kommer amerikanarna att slå till för att driva ut inkräktarna.

Detta är två böcker om en alternativ historia där Japan invaderar Hawaij. Harry Turtledove är känd för sina böcker om just alternativa historier. Bl.a har han skrivit om USA:s inbördeskrig, england och mycket annat.

Dessa två böcker är välskrivna och mera egentligen äventyr- och krigsböcker än egentlig alternativ historia. Han fokuserar sig mera på människor än politik och i denna serie följer vi med en grupp människor och deras öden. Här fördelas jämnvikten mellan både japaner och USA och Hawaijborna väldigt jämt. Harry Turtledove är en författare som skriver med ett flytande språk och hans böcker är ofta lätta att läsa. Så också med denna bok. Personerna är väldigt välbeskrivna och deras öden berör en. Även de japanska personerna. Men herregud va lång denna bok är och sätter man End of the Beginning som fortsätter så har vi över 1000 sidor. Där är böckernas största fel. De är alltför långa. Hela berättelsen kunde skrivits på en bok på en 600 sidor. Jag läste den nog ändå i sträck men ibland var enda stället man såg att det gick framåt det att sidonumren ändrade.

Berättelsen är intressant och kunde verkligen varit intressant på ett större plan också. Skulle varit roligt att läsa om hur kriget i europa framskred när USA satsar mycket på att ta tillbaka Hawaij och mycket mera. Men läs böckerna så får ni se.

Harry Turtledove: http://www.sfsite.com/~silverag/turtledove.html
Wikipedia: http://www.sfsite.com/~silverag/turtledove.html

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #11 skrivet: 25.06.2007 kl. 13.08 »
Jag läste nyligen Joe Haldemans Camouflage. Det är länge sen jag sist läst en roman som jag haft så svårt att lägga ner. Jag tror jag läste de sista hundra sidorna i ett kör (vilket är ganska exceptionellt då det gäller mig).

Gillade boken verkligen mycket, men håller samtidigt med recensionen här på Enhörningswebben att slutet inte riktigt är av samma klass som resten av berättelsen. Definitivt en läsvärd bok dock.

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #12 skrivet: 1.02.2008 kl. 23.36 »
Om man skulle försöka blåsa lite liv i den här tråden...

I december började jag läsa Philip Pullmans His Dark Materials-trilogi och för ungefär en vecka sedan fick jag den tredje och sista boken till slut. Fantastisk trilogi! Jag gillade speciellt dess sätt att blanda ihop science fiction och fantasy till en salig fantastikröra som, speciellt då det gäller den första boken, är omöjlig att placera i den ena eller andra kategorin. Pullmans trilogi klassas ju ofta som barn- eller ungdomsböcker, men det tycker jag är fel. Det här är en trilogi som nog har ungdomar som huvudpersoner, men som fungerar lika väl oberoende av läsarens ålder. Det här är helt enkelt bra litteratur.

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #13 skrivet: 10.02.2008 kl. 10.32 »
Under de senaste veckorna har jag läst Nebulakandidater.

Ted Chiangs The Merchant and the Alchemist’s Gate gillade jag stort. Chiang skriver superbt och den här nyaste berättelsen blandar på ett fint sätt en slags "tusen och en natt"-berättarstil med science fiction.

Gene Wolfes Memorare är pur rymd-sf om en dokumentärfilmare som håller på med en film om gravmonument bland asteroiderna. En helt läsvärd berättelse som rullar på mer eller mindre av sig själv, men är man jag kan tänka mig att någon kan vara allergisk mot berättelsens höga koncentration av människorelationer. Speciellt som berättelsen i grund och botten kunde lika väl ha skrivits utan science fiction-inslag. Men hur som helst är Wolfe en mycket skicklig författare.

Bruce Sterlings Kiosk gillade jag inte alls. Jag har tidigare märkt att Sterlings skrivstil helt enkelt inte tilltalar mig och det fick jag bara bekräftat i och med den här berättelsen. Kiosk är politisk sf som spekulerar om nästa stora ekonomisk-politiska revolution. Säkert finns det folk som tycker att det här är det bästa som finns i sf-väg, men personligen tycker jag att t.ex. Cory Doctorow gör politisk sf hundrafalt bättre.

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #14 skrivet: 11.02.2008 kl. 10.30 »
Nästa avklarade Nebulatext blev Geoff Rymans långnovell Pol Pot’s Beautiful Daughter. Ja, vad skall man egentligen kalla det här? Modern fantasy, visst, men texten har också en klar förankring i verkligheten och Kambodjas blodiga närhistoria. Hur som helst kändes det fräscht att läsa en så att säga "icke-västerländsk" text. Ryman är ju en västerländsk författare, men det märks att han känner till Kambodja på ett djupare plan än endast genom bokkunskap.

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #15 skrivet: 12.02.2008 kl. 12.38 »
David D. Levines novell Titanium Mike Saves the Day blev min nästa avklarade Nebulatext. En relativt kort novell som jag började med i går kväll och fick slutläst idag på morgonen på väg till jobbet. Levines novell är en samling korta berättelser om enskilda rymdrelaterade händelser på individnivå. Vissa episoder var helt OK, men som helhet kändes det här fruktansvärt naivt och lite löjligt.

Nu har jag ju inte läst de andra novellerna på den preliminära Nebulalistan, men nog skulle jag vara ganska överraskad om den här skulle finnas med på den slutliga kandidatlistan. Egenligen är jag överraskad redan av att novellen finns på den preliminära listan. Jag har svårt att tro att Titanium Mike Saves the Day skulle ha klarat sig här hos oss i Atorox-nomineringen (om den alltså varit en finländsk novell).

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #16 skrivet: 14.02.2008 kl. 17.32 »
Tuggar av dessa med enorm fart (för att vara jag åtminstone) tydligen. Nästa avklarade "bok" blev Lucius Shepards kortroman Stars Seen Through Stone (även den finns bland de preliminära Nebulakandidaterna). Shepard är ett känt namn från förr, men jag undrar  om jag någonsin läst något av honom förr, vet definitivt att vi har åtminstone en roman i bokhyllan. Hur som helst var Stars Seen Through Stone en mycket gemytlig läsupplevelse som nog får mig att gräva fram lite mer Shepard i något skede.

Stars Seen Through Stone berättar om mer eller mindre vanliga människor som blir utsatta för mer eller mindre ovanliga händelser. Man kan säkert tolka texten på flera olika sätt, men som Shepard skriver kändes det ibland som om de stora händelserna egentligen inte var alls så intressanta som huvudpersonerna och deras liv. Och det här tror jag faktiskt är en av poängerna Shepard vill föra fram, vi människor kan hamna ut för hur otroliga händelser som helst, men vi slutar aldrig vara människor.

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #17 skrivet: 19.02.2008 kl. 07.45 »
Matt Hughes' kortroman The Helper and His Hero visade sig vara en pina att plöja igenom. Minns inte när jag senast skulle ha haft så stor lust att helt enkelt lämna en bok oläst. Berättelsen om en fjärran framtid (det talas om geologiska tidspann) där människan tydligen ändå inte har utvecklats nästan alls är helt enkelt otroligt långtråkig och helt enkelt löjlig. Kanske man kan få ut något av texten om man gillar psykologi och arketyper och sådant, men åt mig gav texten inget.

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
    • Fantastix
« Svar #18 skrivet: 19.02.2008 kl. 08.01 »
David D. Levines novell Titanium Mike Saves the Day blev min nästa avklarade Nebulatext. ... Levines novell är en samling korta berättelser om enskilda rymdrelaterade händelser på individnivå. Vissa episoder var helt OK, men som helhet kändes det här fruktansvärt naivt och lite löjligt.

Novellen försöker väl beskriva en myt och legends uppkomst. Jag gillade inte heller novellen. Läste den igår på väg hem från jobbet. Den är inte ens i mitt tycke så vidare värst väl skriven.

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #19 skrivet: 23.02.2008 kl. 12.22 »
Nancy Kress' kortroman Fountain of Age visade sig vara en i grund och botten ganska så sentimental kärleksberättelse kryddad med några intressanta sf-idéer. Helt välskriven, men knappast någon Nebulavinnare.

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
    • Fantastix
« Svar #20 skrivet: 24.02.2008 kl. 12.16 »
Nästa avklarade Nebulatext blev Geoff Rymans långnovell Pol Pot’s Beautiful Daughter......

......Ryman är ju en västerländsk författare, men det märks att han känner till Kambodja på ett djupare plan än endast genom bokkunskap.

Läste också denna novell och jag gillade den välidgt mycket. En litet annorlunda spökhistoria kunde man kalla den. Men även en väldigt positiv historia. Berättelsen gör en på gott humör efteråt.

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
    • Fantastix
« Svar #21 skrivet: 24.02.2008 kl. 12.20 »
Ted Chiangs The Merchant and the Alchemist’s Gate gillade jag stort. Chiang skriver superbt och den här nyaste berättelsen blandar på ett fint sätt en slags "tusen och en natt"-berättarstil med science fiction.

Här håller jag helt med chefsredaktören. Skulle tusen och en natt skrivits i modern tid skulle den sett ut på detta sätt. Pol Pot´s Beautiful Daughter och denna är mina favoriter. Mera sånt här... Tack.

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #22 skrivet: 5.12.2008 kl. 10.50 »
Jag läste nyligen Robert Charles Wilsons Hugo-vinnare Spin. En fantastiskt fin roman! Förutom att boken gav mer känslan av förundran ("sense of wonder", ni vet  ;) ) än något jag läst på länge var även personskildringen intressant, världen var trovärdig och boken var helt enkelt fantastiskt välskriven.

Jag tror att Spin kunde väl vara en bok som även folk som inte vanligtvis läser science fiction kunde gilla. Det kunde vara intressant att höra någon "icke-fans" reaktioner till boken.

Hur som helst rekommenderar jag Spin mycket varmt! Det är få böcker som fått mig att skriva till författaren och tackat för läsupplevelsen, Spin är en av dem.

Vill du bekanta dig närmare med Spin kan du läsa Sofia Sjös utmärkta recension här på Enhörningswebben.

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #23 skrivet: 29.12.2008 kl. 15.19 »
Fick Stefan Nymans Anna är online till julklapp och läste ut den igår. Nymans text flyter väl och boken var ställvis helt enkelt omöjlig att läga ner. Skräck är ju något mycket personligt och det som skrämmer en läsare från vettet får en annan knappt att gäspa. För mig personligen blev Anna är online mer av det senare. Visst kunde jag känna en kall kår då och då, men jag gillar helt enkelt kajor för mycket för att kunna se dem som något skrämmande. Och bokens "stora krok" var en så självklar grej att jag har svårt att tro att inte var och en som läst lite mer skräck (eller sett en och annan skräckfilm) kommer på saken genast då den presenteras för läsaren.

Hur som helst är Anna är online en tvättäkta finlandssvensk skräckroman och det är ju något vi inte har för mycket av. Och eftersom skräckingrediensen är övernaturligt är Anna är online också en tvättäkta finlandssvensk fantastikroman. Det är roligt att se att de finlandssvenska förlagen även är färdiga att publicera fantastik (även om Anna är online av någon anledning har fått stämpeln "thriller" på pärmen).

Här kommer du till Michael Karlssons recension av boken här på Enhörningswebben.
« Senast ändrad: 29.12.2008 kl. 15.21 av Ben »

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
    • Fantastix
« Svar #24 skrivet: 2.01.2010 kl. 15.10 »
Bland alla de böcker jag läst den senaste tiden måste jag ta och nämna Yvonne Hoffmans nyaste bok Tsarens galejor. Boken fick mig intresserad för att den har litet fantastik i sig. Detta är en fristående fortsättningen till hennes bok Det röda bokmärket.

Har inte läst Det röda bokmärket och orsaken till varför jag läste denna bok var att dess händelser tilldrar sig i mina trakter. Grundramen för berättelsen är ett magiskt bokmärke som tar med sig barn på en tidsresa bakåt i tiden när man pekar på en bild i någon bok.

I Tsarens galejor åker vi till 1714 och stora ofredens år. Vi får följa med Eriks äventyr genom Västra Nyland till Slaget vid Rilax. Boken är som sagt en ungdomsbok/barnbok men går nog också för äldre att läsa. Den är rätt så spännande och underhållande. 135 sidor och rätt så stor text gör också att man läser den tämligen hastigt. Texten är fllytande och man märker på många ställen att den är skriven för barn men detta spelar nog ingen roll i det här fallet ty jag gillade nog boken och tycker den är väl värd ett besök. I synnerhet för dem som bor i Västra Nyland och vill få en kort inblick i vad som hänt i våra trakter. För boken baserar sig på verkliga händelser.

Min dotter nappade åt sig boken, bläddrade i den och efter 5 minuter låg hon på sängen med boken i handen.

Boken är utgiven av Fontana Media.

Mary Ann Bäcksbacka har skrivit en recension av boken som kan läsas här

Ändrad av Kenneth 29.01.2010. (Satt till en länk)
« Senast ändrad: 29.01.2010 kl. 07.20 av Kenneth »