Koshun Takami
Battle Royale
Detta är en bok sätter djupa spår. I alla fall i mig. Man har sagt att boken är 2000-talets Flugornas herre. En hyllning till att vara ung i en tid när världen håller på att falla isär.
Boken berättar om 42 elever i klass 3 i Shiroiwa Junior High School. 21 pojkar och 21 flickor. Klassen blir slumpmässigt utvald till ett projekt som heter Battle Royale. Battle Royale är ett av regeringen utfärdat program där eleverna förs till ett avlägset ställe och sedan har de 3 dagar på sig att taga livet av varandra. Bara en får överleva när de 3 dagarna är slut. Med sig får de en slumpvald väska innehållande bröd, vatten, hygiensaker och ett vapen. Bl.a. Uzi kulspruta, magnum revolver, yxa, kastrullock osv. En del blir bättre utrustade än andra men det kan inte hjälpas. En efter en försvinner de ut i mörkret, på den ö dit de har transporterats. Sedan finns bara en sak kvar. Överlevnad
Boken är grym och brutal men inbakat i allt detta, som verkligen skulle kunna sluta som en typisk skräckhistoria men "splatter", så lyser det något mörkt hopp. Vem kan jag lita på och vem går med i spelet på heltid. Det finns en paranoid känsla ibland. Min bästa vän står bakom knuten med en yxa och väntar på att jag kommer ut.
Huvudpersonerna i boken är Shuya Nanahara (male studen no.15), Shogo Kawada (male student no.5) och Noriko Nakagawa (female student no.15). Dessa tre slår sig ihop och börjar sin våldsamma kamp för överlevnad. Shogo Kawada har varit med förr och överlevt. När sedan spelet börjar inleds i boken också en uppnystning av deras hopp, drömmar osv. Personerna blir väldigt bra grundade. Vissa litet ytligt för de överlever inte så länge. Mitsuko Souka (female student no.11) och Kazuo Kiriyama (male studen no.5) är verkliga överlevare och tar hela spelet på allvar. Andra igen hoppar nerför stupen osv och tar livet av sig för de vill inte vara med och spela.
Spänningen tätnar. Ingen vill ju dö men har du inget val så vad gör du då. Och det är där som hela bokens styrka finns. Överlevnad. Jag läste boken och hade verkligen svårt att sätta bort den. Fick slita boken ur händerna varje gång. Jag personligen hittade inte många fel och brister. Kanske det som skapade mest problem var det att namnen på personerna fick en lätt att bliva litet borttappad (de japanska namnen låter litet konstiga;).
Det finns också en hel del kommetarer om dagens politik och ibland verkar detta framtida samhälle som en blandning av Orwells 1984 och Hitlers tyskland. The Greater republic of Eastern Asia. Något krig har utkämpats men det ligger bara någonstans i bakgrunden.
Till slut ett kommentar som säger allt om detta program. Kommentaren är av Sakamochi som är ledare för hela programmet. "I´ll tell you now, this country needs the Program, The thing is, it´s not an experiment at all. Com on, why do you think we have the local news broadcast the image of the winner? Of course, wievers might feel sorry for him orher, thinking, the poor student didn´t even want to play the game, but had no choise to fight the other students. In other words, everyone ends up concluding you can´t trust anyone, right? Wich would extinguish any hope of uniting and forming c coup détat against the government, and so the Repulic of Greater East Asia and its ideals will live on for eternity". Skrämmande texter. Och hela boken i ett nötskal.
Det finns en suverän film som baserar sig på boken som också lönar sig att se.
Jag ger denna bok fulla poäng.