Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Ihoplänkade händelser

• titel för Tre dagar: 20.03.2005
  • titel för Tre dagar: 21.03.2005
  • titel för Tre dagar: 22.03.2005

Författare Ämne: Harry Potter-fandom  (läst 3880 gånger)

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 371
Harry Potter-fandom
« skrivet: 23.03.2005 kl. 10.51 »
I Lupins inlägg om forumsystemets säkerhet nämnde hon ett webbforum som hette "Vuotava noidankattila". Namnet fick mig naturligtvis genast att tänka på Harry Potter (Vuotava noidankattila är finska för The Leaky Cauldron, vad namnet egentligen är på svenska vet jag inte då jag inte läst Potter på svenska, men en snabb Googling visar att det rätta svenska namnet är Den läckande kitteln).

Eftersom jag inte hade hört om forumet tidigare beslöt jag mig ta en titt och Googlade mig fram till http://www.vuotis.net och vad finner jag här... jo ett enormt finskt Harry Potter-forum med över 4000 registrerade användare! Efter lite mer sökande och klickande hamnar jag in på den finländska Potter-fansidan http://hpfanit.nocrew.org. Båda webbplatserna är otroligt imponerande och det verkar som om Lupin skulle höra till grundpelarna på båda dessa webbplatser.

Som gammal sf-fandomräv ser jag naturligvis sådana här fankocentrationer som enorma källor för potentiella nya generella fantastikfans. Samtidigt blir jag alltid lika orolig över om dessa nya fans alls känner till att det finns en sådan här mer allmän fandom med alla webbplatser och föreningar och tidskrifter och allt det här som vi har.

Det är ju klart att en stor del av Potter-fansen inte är intresserade av annat än det som är strikt Potter-relaterat (precis som en del Tolkien-eller Star Trek-fans endast är intresserade av just sin lilla del av det enorma fantastikfältet) och det är ju inget fel med det. Men lika säkert är det att det bland dessa massiva fanskaror finns folk som är intresserade även av annan slags fantastik, men aldrig har hört om tidskrifter som Enhörningen, Minotauren, Nova Science Fiction, Tähtivaeltaja eller Kosmoskynä, folk som aldrig har varit på en sf-con och aldrig kommer att gå på en om ingen tipsar dem om sådana tillställningar.

Och vad är det som jag egentligen vill säga med allt detta? Jo, vi som är mer eller mindre generella fantastikfans skall komma ihåg att fandom är större än vi ofta tänker oss, att det alltid kommer att finnas mindre eller större fangrupper som kryllar med potentiella nya con-arrangörer, skribenter, illustratörer och tidskriftsutgivare, fans som kanske törstar  av att få veta om fantastikvärlden bortom deras egna kretsar, fans som vi skall vara beredda att informera om "vanliga fandoms" existens och fans som vi alltid skall vara färdiga att ta emot med öppna armar.

Det ville jag säga, plus att jag är otroligt imponerad av Lupins massiva webbsatsningar! Otroligt fint!

Lupin, du känner väl till att Finncon 2006 anordnas i Helsingfors i augusti 2006, har du tänkt kontakta arrangörerna och se ifall det finns möjligheter till samarbete?  8)