Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Ihoplänkade händelser

• tjugofem: 25.03.2005

Författare Ämne: Reklam  (läst 2638 gånger)

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 370
Reklam
« skrivet: 23.03.2005 kl. 21.08 »
Som de skarpsyntaste läsarna säkert redan märkt flyttade jag igår lite om bland reklamknapparna i navigeringsbalken här till vänster.

Samtidigt bytte jag ut den generiska Amazon.com-reklamen till en som visar böcker ur Amazons top-sf-försäljningslista (jag tror att det är de mest sålda sf-böckerna som figurerar i bilderna, men det kan ju hända att böckerna väljs ut enligt andra kriterier, hur som helst har jag redan nu sett reklam på allt från 1984 till Star Wars III, så ensidig kan man nog inte säga att pärmbildsurvalet skulle vara :wink:  )

Amazon.uk hade ingen riktigt lika trevlig reklamidé och eftersom den sjätte Potterboken snart är på kommande och redan nu går att förhandsbetsälla via Amazon (.co.uk och .com) lade jag i stället in en statisk Potter-reklamlänk  under den generiska Amazon.co.uk-reklamen. (Det bör jag väl påpeka att beslutet att lägga in en Potter-reklam hade jag nog gjort  långt innan Potter-fandomdiskussionen. Jag inbillar mig alltså inte att tusentals Potterfans nu kommer att göra sina bokbeställningar via Enhörningens  reklamknappar [fast visst vore det ju trevligt :D ].)

De här "nya" reklamerna fungerar precis på samma sätt som de gamla (förutom att de nu alltså visar bilder på bokpärmar). Klicar du på "Shop now" eller "Amazon.co.uk" -delarna av reklamknapparna kommer du till amerikanska eller brittiska Amazons startsida och kan därifrån såka fram vad du vill ha. Klickar du på Potterpärmen eller på den slumpmässiga bokpärmen i Amazon.coms reklam kommer du direkt till just den bokens sida på Amazon.

Gör du en betsällning från Amazon via dessa reklamknappar får Enhörningen en provision på ca 5%, det pris som du betalar för boken påverkas dock inte i det minsta.

Vill du veta mer om hur du kan stöda Enhörningen är det bara att klicka fram till stödsidan.

För den som är intresserad av att veta hur Amazon-reklamkampanjen fungerat hittills kan jag ju berätta att Amazon.co.uk inte ännu håvat in något (en bok har förbeställts, men pengar för Enhörningen blir det naturligtvis först då boken utkommit och skickats till beställaren). Från Amazon.com har hela tio böcker beställts vilket betyder 6,39 USD för Enhörningen (utbetalning av pengarna sker först då summan stigit över 100 USD  :roll:  ).

Nej, miljonär blir man nog inte på detta, men det är ett helt fungerande sätt att hjälpa Enhörningens ekonomi. Kom alltså ihåg reklamknapparna här till vänster nästa gång du tänker beställa något från Amazon.  8)