Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Vad har vi nu att vänta på  (läst 30283 gånger)

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
  • Antal inlägg: 459
  • Science Fiction fan från Karis
    • Fantastix
Vad har vi nu att vänta på
« skrivet: 30.12.2003 kl. 09.50 »
Nu är då LoTR klart. StarWars också nästan. Men vad är den nästa stora saken. Vilken eller vad skulle vara kul att få se som film. För mig är väl nog en sak George RR Martins Song of Fire and Ice. När den bokserien är färdigskriven så vore den kul som en TV-serie. Finns det mera några böcker som är "större än livet". Som alla vet så blev Dune mer eller mindre en flopp. Men vad nu? Vad skall vi vänta på?

I dagen läge verkar det som om det ända som görs är filmer baserade på serietidningar och remakes av gamla filmer. Det t.om. ryktas om en Fantomenfilm igen.
Reality of life is for people who cant handle Science fiction

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 371
« Svar #1 skrivet: 2.01.2004 kl. 13.34 »
"Vad blir nästa stora sak?", ja säg det. Personligen väntar jag nog mest på något helt nytt. Något som inte baserar sig på något tidigare verk. Det är alltid lika trevligt att börja se på en film som man inte vet något om och sedan kunna konstatera att den är en verklig pärla (ett bra exempel på en dylik upplevelse för mig är Frequency).

Eftersom Jackson &co nu har definitivt bevisat att det går att göra trovärdig "Tolkienfantasy" även på film skulle det naturligtvis vara trevligt med fler bra fantasyfilmer.

Ta till exempel Robert Jordans Wheel of time-serie. Jag tycker att böckerna är usla, men jag kan tänka mig att en kunnig manusförfattare & regissör skulle enkelt få serien omvandlad till en fungerande långfilm.

Ursula K. LeGuins Earthsea-böcker skulle naturligtvis kunna bli mycket bra, men de skulle då kräva en verkligt bra manusförfattare och regissör.

Det jag verkligen undrar är att Hollywood inte ännu har upptäckt Lois McMaster Bujolds Vorkosigan-böcker. En del av dem kunde fungera nästan som sådana som manus för fungerande rymdäventyr.

Vare sig det är frågan om något helt nytt eller en filmversion av någon bok/serie är naturligtvis största önskan att det skulle göras mer intelligent, tankeväckande och "vuxen" science fiction och fantasy.

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
    • Fantastix
Robert Jordan
« Svar #2 skrivet: 2.01.2004 kl. 13.54 »
Ta till exempel Robert Jordans Wheel of time-serie. Jag tycker att böckerna är usla, men jag kan tänka mig att en kunnig manusförfattare & regissör skulle enkelt få serien omvandlad till en fungerande långfilm.

Det skulle kunna vara intressant som TV-serie. Här skulle kunna vara en sak för Sam Raimi.

Shinan

• Antal inlägg: 48
    • http://www.surfnet.fi/~karell
« Svar #3 skrivet: 2.01.2004 kl. 22.20 »
Det är alltid bra med "okända" grejer som bara slår en helt plötsligt. Battle Royale var en sådan grej för mig, detsamma med Matrix på sin tid. Ingen av dessa två var speciellt "okända" men de tog mig ändå med storm.

Det behövs säkert något i den stilen. Det måste erkännas att Kill Bill också tog mig med storm. Jag hade förväntat mig en.. tja relativt standard actionfilm. Men det jag fick ledde mig till att se den mer än en gång på bio, få se om andra halvan är lika bra.

Men jag kan faktiskt inte tänka mig vad nästa stora grej blir, men man kan ju spekulera med tanke på vad som kom i och med LotR.
Troligtvis blir det en "flerdelare". Riktiga nördar kommer nu att vilja ha samma djup som LotR hade. I fantasikfilm är detta troligtvis bra eftersom man kan skapa en "setting" på detta vis utan att den känns ihopkrafsad i intron. Så som många filmer beskriver den i ett par (ofta svartvita) "historiska" bilder med berättarröst (t.ex. A.I. och Cubic). Istället kanske man kan slå in tittaren i världen genast och förklara i storyn istället för utanför den.

Så länge vi inte får biofilmer där frasen "Previously on ****" används...

Förstås så är ju det här tankesättet något som är förväntat och det som Slår riktigt hårt är ju det som är relativt oväntat. (Matrix, Star Wars)

Förstås "Vuxen" sci-fi och fantasy är ju också något som jag gärna vill se. Och så vanliga actionfilmer där de använder avståndvapen istället för svärd hela tiden... Jag tycker det börjar bli inflation på filmer med kampsporter. Jag vill se steampunk filmer med enhandsarmborst med snabbladdare och eldkastare inbyggda i en ångdriven mekanisk arm...

Eh.. tja...
"Be strong in your Ignorance"

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
    • Fantastix
Flygfilmer är vad jag vill se
« Svar #4 skrivet: 5.01.2004 kl. 08.46 »
En av de saker jag saknar mest nu som bäst på film är en "riktig flygfilm". När man nu lagar en hel del WW2 filmer så skulle det nog vara verkligt kul med en film om piloterna i WW2. (Tänk en bioduk fylld med bombare som är på väg mot ett mål. Som skydd har de en grupp ME-109:or). Sedan dyker Spitfire upp och sedan...). När jag var ung så älskade jag allt med luftstrider. Bl.a. Siivet, ilmojen Korkeajännitys och Battler Britton m.fl. En ny version av Battle of Britain (http://www.imdb.com/title/tt0064072/) eller Twelve O´Clock High (http://www.imdb.com/title/tt0041996/) skulle inte vara så tokig.
Stämningen som i Iron Maidens Aces High sång. Detta är vad jag skulle vilja se på film.
StarWars ep IV och VI var snudd på en sådan med sina häftiga flygstrider.

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
    • Fantastix
Några intressanta filmer som är på kommande
« Svar #5 skrivet: 16.01.2004 kl. 19.39 »
Här är några av de kanske mest intressanta filmerna som är på kommande i vår. Annars tycker jag nu när man har börjat sätta in sig i ett liv efter LoTR att det ser ganska bra ut på filmfronten. En del intressanta serietidningsadaptioner osv.

1. Van Helsing http://www.apple.com/trailers/universal/van_helsing/
2. Sky Captian http://www.apple.com/trailers/paramount/skycaptainandtheworldoftomorrow/
3. Paycheck http://www.apple.com/trailers/paramount/paycheck/
4. Chronicles of Riddick http://www.apple.com/trailers/universal/thechroniclesofriddick/
5. Dawn of the Dead http://www.apple.com/trailers/universal/dawnofthedead/
6. Hellboy (en av mina favoritserier) http://www.apple.com/trailers/sony_pictures/hellboy/

Plus filmer som Starsky & Hutch, Alien vs Predator (i november i Finland), Punisher och Shrek 2

Dionne

• Antal inlägg: 4
« Svar #6 skrivet: 22.01.2004 kl. 20.34 »
En film som jag längtar att få se på vita duken är Terry Gilliams filmatisering av Terry Pratchetts och Neil Gaimans bok "Good Omen"!
Boken är otroligt bra och jag hoppas verkligen att filmen åtmisntone kunde börja göras snart för sanningen är att Terry Gilliam har haft ett sjuhelsike med att få ihop finansieringen. När Neil Gaiman var i Finland kunde jag ju inte hålla mig från att fråga honom om projektet har gått vidare, men han sa att det fortfarande står på ställe. Han berättade att huvudrollerna kommer att spelas av bla. Robin Williams, Johnny Depp och Kirsten Dunst. Låter lovande!
one day...snails will rule the world

ps

• Antal inlägg: 74
« Svar #7 skrivet: 23.01.2004 kl. 13.28 »
Visavi Good Omens sa Terry P i en färsk nätintervju/chat (ScifiCom om jag inte helt kommer fel ihåg) att Gaiman hade sagt att han tror att det verkligen blir en film av det hela när han sitter på premiären. Terry P sa att han själv är övertygad först när han har DVD:n i handen.

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #8 skrivet: 23.01.2004 kl. 13.35 »
Visst, det här är ju en film som man verkligen ser farm emot. Men samtidigt är det här ett projekt  som har  varit i gång så länge att jag inte vågar tro att det blir någon film tills jag  sitter på bio och ser titeln dyka upp på duken.  :wink:

Ifall Terry Gilliams får genomföra projektet kan filmen verkligen bli bra. Men risken finns ju alltid att studiocheferna lägger sina fingar i spelet och då kan det bli hurudana katastrofer som helst. Ett skrämmande exempel är ju Gilliams film Brazil där distributören i USA gjorde ett helt eget klipp av filmen och slutresultatet var  (har jag hört) just så hemskt som man kan tänka sig.  :evil:

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #9 skrivet: 23.01.2004 kl. 13.37 »
Hopp! Jag skrev tydligen mitt inlägg precis sdamtidigt som PS.  :D

Jaja, tro det eller inte så knyckte jag inte den där "tror  det då jag sitter på premiären" från PS, utan hittade på det helt själv.
 8)

ps

« Svar #10 skrivet: 23.01.2004 kl. 14.28 »
Omöjligt! Dylika pärlor kan bara inte hittas på simultant! (Inte för att det nu egentligen var mitt eget uttryck . . . )

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
    • Fantastix
Good Omen
« Svar #11 skrivet: 25.01.2004 kl. 17.51 »
Jag tror inte att Good Omen skulle bliva så lyckad som film. Det är en bok som jag personligen tycker att lever bäst när man läser den.

Men sen så var det ju så med LoTR också. Men en bok jag skulle vilja se på bio nu är nog ändå boken jag läse som bäst. Michael Chabon:s bok Kavalier & Clays fantastiska äventyr. Här är en bok som jag har blivit förtjust i. Har läst bara ca 130-140 sidor men VAU.

Och en till är nog Dan Simmons Hyperion böcker.

Nu har också Kill Bill vol2 teasern kommit på nätet hittas på denna länk http://movies.yahoo.com/movies/feature/killbill2.html Häftig i mitt tycke. Passar utmärkt.

Dionne

• Antal inlägg: 4
« Svar #12 skrivet: 27.01.2004 kl. 10.29 »
Jo visst är det mycket som finns på spel när det gäller Good Omen. För det första är det ju pengarna som besvarar hela "bliva eller icke bliva"- frågan. Om kapital fås fram och Terry Gilliam får börja leka så får man hoppas att inga tråkiga, pengagiriga produceneter sätter sina fingar med i den leken. Personligen så tror jag int Gilliam skulle tillåta det. För hans del brukat det oftast gälla "allting eller ingenting"! Så var ju fallet med Harry Potter filmerna. Jk. Rowling ville ju själv att första filmen skulle regisseras av allas vår Gilliam, men producenterna sade stopp då Gilliam krävde fria (och alla vet att när han säger fria så menar han det verkligen!) händer med filmen. Valet av skådespelare lät i mina öron som kloka val (förutom Kirsten Dunst som jag inte kan sluta hata sen efter Spiderman) och bara Neil gaiman och Terry Pratchett får vara med och skapa manuskriptet så tror jag vi har att vänta oss en härlig film! :D
one day...snails will rule the world

Ben

• Administrator
  • *
Re: Några intressanta filmer som är på kommande
« Svar #13 skrivet: 29.01.2004 kl. 12.57 »
Citat från: Kenneth
Shrek 2

Shrek tvåans trailer finns nu på http://www.apple.com/trailers/dreamworks/shrek_2/

Det här kan nog vara något att se fram emot. Redan trailern fick mig att fnissa. Man får bara hoppas att det inte blir endast en uppiffad version av den första filmen (vars recension naturligtvis hittas i Enhörningens recensionsarkiv.  :wink:  )

ps

« Svar #14 skrivet: 29.01.2004 kl. 16.51 »
En sak som är enormt genant och deprimerande visavi Gilliam är att han har ett dåligt rykte i Hollywood. Han anses vara mannen som aldrig får sina filmer gjorda och det är svårt om inte omöjligt att skaka av sig ryktet för att ju mer folk beaktar det i sina beslut så desto större inverkan har det på saker och ting.

Iochförsig kan ett rykte vara helt egalt men det har sina förskräckligt praktiska implikationer. Det finns nämligen bara ett eller två försäkringsbolag som är tillräckligt stora för att kunna försäkra Hollywood-produktioner och i dessa bolag ser man inte med så enormt blida ögon på Gilliam - pga. Münchhausen (som vara nära en katastrof av kataklysmiska mått) och nu även Don Quijotes tragiska öde. Och alla de andra otaliga Gilliam-projekt som av en eller annan orsak aldrig blivit av.

Så att i sista hand kan försäkringsbolaget bestämma om Gilliam gör en film eller inte. Om han inte får en försäkring så görs filmen helt enkelt inte. Eller åtminstone inte av honom (det här gäller alltså större Hollywood-produktioner - med indie-filmer är det lite annorlunda).

Det här är så monumentalt scheissigt att man inte ens vill tänka på det.

Thomas

• Antal inlägg: 2
« Svar #15 skrivet: 11.02.2004 kl. 11.11 »
Burroughs böcker om John Carter på Mars borde kunna bli bra på film nu när man har animationsteknik för att återskapa djurlivet och de lite annurlunda humanoiderna där.  Sen får de nog censurera klädstilen lite grann för att få filmerna tillåtna i USA  :D

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
    • Fantastix
« Svar #16 skrivet: 11.02.2004 kl. 11.49 »
Kolla här.
http://www.cinescape.com/0/Editorial.asp?aff_id=0&this_cat=Movies&action=page&obj_id=33983

Enligt några rykten har Robert Rodriques blivit erbjuden manus så få se var det blir.

Men tänk nu vad häftigt med t.ex. Keira Knightley :D  som prinsessa och Christian Slater som John Carter. Obs hellre Christian Slater än Arnold, Sylvestr eller The Rock :cry:

Tarja

• Antal inlägg: 3
« Svar #17 skrivet: 12.02.2004 kl. 00.02 »
Citat från: Kenneth
Men tänk nu vad häftigt med t.ex. Keira Knightley :D  som prinsessa och Christian Slater som John Carter.

Har du sett trailern till King Arthur? Hon är Guinevere, och ser ut som en keltisk action-prinsessa som bara har några småa läderremmar osv. som kläder :wink:. Filmen kan vara intressant, med Clive Owen och Keira Knightly i huvudrollerna och många intressanta aktörer i andra roller.

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
    • Fantastix
« Svar #18 skrivet: 12.02.2004 kl. 09.43 »
Citera
Har du sett trailern till King Arthur? Hon är Guinevere, och ser ut som en keltisk action-prinsessa som bara har några småa läderremmar osv. som kläder  

Det var från den trailern som idén med Keira kom. Inte från Pirates of Carribian. :D  I början var det en rätt absurd tanke med en film om Kung Arthur producerad av Jerry Bruckheimer. Automatiskt jämförde jag den med den suveräna filmen Excalibur av John Boorman. Men efter att sett trailern ett par tre gånger måste jag medge att den verkar nog rätt så  lovande.

Den Arthurfilmen jag skulle vilja se är en baserad på Bernhard Cornwall Winterking trilogi. Den som berättar om Derfel som stiger i rankarna och blir en av Arthurs allra bästa vänner. Detta är en verkligt bra bok som beskriver väldigt realistiskt striderna mellan britterna och saxerna. Rekommenderas

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
    • Fantastix
« Svar #19 skrivet: 17.02.2004 kl. 13.25 »
När vi nu nämner Terry Gilliam så vad anser ni om hans kommande film om bröderna Grimms. Med Matt Damon, Heath Ledger, Jonathan Pryce, Monica Bellucci i huvudrollerna. Manus av Ehren Kruger
Filmen beskrivs som en mörk fantasy om de två bröderna Grimm (Ledger och Damon) som reser landet runt i Napoleons tidera och driver ut monster och demoner som inte är riktiga som utbyte mot pengar. När sedan de åker fast måste de ta itu med några mystiska mord som sker på gränsern mellan Tyskland och Frankrike. Där måste de taga reda på vad som skett eller så hamnar de i en gilljotin.
En länk till litet mera info om filmen: http://www.themoviebox.net/movies/2004/0-9ABC/Brothers-Grimm_The/main-page.html#MovieInfo

ps

« Svar #20 skrivet: 17.02.2004 kl. 13.35 »
Låter bra - fast har vissa dubier. Matt Damon? Heath Ledger? Men faktum är väl att Terry måste ta med "stjärnor" av denna "kaliber" för att få sina filmer gjorda. Utan Bruce Willis och särskilt Brad Pitt (sic!) skulle vi aldrig ha fått se en så superb film som 12 Monkeys så man får väl ta det hela med en nypa salt.

Elisabeth

• Enhörningsredaktör
  • *
  • Antal inlägg: 11
« Svar #21 skrivet: 10.03.2004 kl. 22.00 »
Hoppar in något sent i filmdiskussionen. New Line-bolaget har köpt filmrättigheterna till Philip Pullmans trilogi Den mörka materian, och man har kommit så långt som till att utse regissör och anlita Tom Stoppard för att skriva manus. Jag är själv skeptisk och förutspår att projektet antingen läggs på is eller harrypotteriseras till en oförarglig familjefilm, men det är ju ett intressant projekt i det kyrksamma USA.
"Bother!" said Pooh. "I will not do this deed. The Ring is mine!"

ps

« Svar #22 skrivet: 11.03.2004 kl. 18.41 »
Och Tom Stoppard låter inte alls illa.

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
    • Fantastix
« Svar #23 skrivet: 16.03.2004 kl. 12.12 »
Citera

Ser ut att vara något på gång om denna serie i alla fall enlig Cinescape. http://www.cinescape.com/0/editorial.asp?aff_id=0&this_cat=Movies&action=page&type_id=&cat_id=270338&obj_id=41060
En annan film som nog verkar intressant är I Robot. Får nu se vad det blir av den men trailern är i mitt tycke nog rätt så kul. Inte mycket kvar av Asimov men ideén i alla fall.
Sen vet jag inte om er andra men en bok jag skulle vilja se på film är Asimovs Stiftelsetrilogin. Alltså de första tre böckerna. Lär vara planerad om I Robot går bra. Vore intressant att se hur världarna skulle se ut.

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
    • Fantastix
« Svar #24 skrivet: 7.06.2004 kl. 13.00 »
En annan film som verkar vara intressant är nog filmen "Lemony Snicket´s A Serie of Unfortunate Events. http://www.unfortunateeventsmovie.com. Trailern hittas här: http://www.apple.com/trailers/paramount/lemony_snickets/

Filmen baserar sig på barnböcker an Lemony Snicket. I rollerna Jude Law, Jim Carrey, Emily Browning, Liam Aiken och Meryl Streep. Och nu en fråga. Vem är denne Lemony Snicket? Verkar vara rätt så intressanta barnböcker eller? Jag har aldrig hört talas om denna person. Hans hemsida hittade jag här: http://www.lemonysnicket.com