Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: David Eddings och andra Fantasy författare  (läst 4533 gånger)

Pekka Pörtfors

• Gäst
David Eddings och andra Fantasy författare
« skrivet: 17.05.2005 kl. 19.21 »

:-[ :-[ :-[ :-[ :blushing: :'( >:D

Det här fenomenet som vi "normala" människor här på http:// denna sidan kallar Fantasy är det inte många av er som har ett inlägg i forumet har skrivit om. Varför denna strida ström av SF? Går det inte med någon bra fantasyförfattare så som David och Leigh Eddings? Om ni inte vet vad dom har skrivit så kan jag ge tips på bra böcker, som är läsvärda...
Sagan Om Belgarion och Sagan om Mallorea, men för guds skull, sagan om Belgarion är den första serien, Mallorea den andra.... Bara så ni vet.

Er vän.
Silke

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 370
SV: David Eddings och andra Fantasy författare
« Svar #1 skrivet: 18.05.2005 kl. 13.21 »
Inget fel på Eddings. Det är i och för sig ganska många år sedan jag läste The Belgarion och The Malloreon, men visst gillar jag dem. Paret Eddings kan det här med att berätta en bra historia och speciellt om man ser på Belgariad&Malloreon som en helhet har den några trevliga drag som lite avviker från resten av dessa "nu går vi ut och räddar värden"-äventyren.

Gillar man äventyrsfantasy är Eddings definitivt ett bra val.

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
  • Antal inlägg: 457
  • Science Fiction fan från Karis
    • Fantastix
« Svar #2 skrivet: 22.05.2005 kl. 19.45 »
Eddings är nog ingen mainstream författare. Läste deras bok Reginas Song och blev verkligen besviken. Detta är nog ingen höjdarbok i mitt tycke i alla fall.

Men visst är Belgarion och Mallorea väldigt bra inkörningsportar till fantasy i allmänhet.
Reality of life is for people who cant handle Science fiction

Julle

• Antal inlägg: 26
    • Månskensdans
« Svar #3 skrivet: 3.06.2005 kl. 17.02 »
Eddings skall ha all respekt för att att han som få författare fått barn och ungdomar att intressera sig för läsning. Rent litterärt tycker jag inte att det är särskilt mycket att hurra för.

De flesta som är tillräckligt intresserade av fantastik för att läsa tidskrifter om ämnet (som Enhörningen) har läst tillräckligt mycket för att tycka att det finns betydligt mer intressanta titlar att diskutera än Eddings verk.