Jag har redan en tid funderat på Enhörningens framtid, närmast då hela problematiken med papper kontra webb samt prenumeration kontra gratis. I och med lanseringen av den nya finska sf-tidskriften Usvazine, som endast utges elektroniskt som pdf-fil, och den
diskussion som fördes på ett annat område av forumet har funderingarna nu igen aktualiserats.
Dags att starta en diskussion om det hela och höra vad andra har att säga om saken.
Är det viktigt med en papperstidskrift, eller skulle Enhörningen lika väl kunna publiceras endast på webben/elektroniskt?
Fördelarna med elektronisk publikation är naturligtvis avsaknanden av tryckningskostnader, samt möjligheten att enklare nå ut till en större läsekrets.
Enhörningens pappersversion har för närvarande ganska exakt 100 prenumeranter, jämför detta med att Enhörningens webb (enligt statistikräknaren nederst på startsidan) besöks av 500-600 individuella maskiner varje månad.
Största orsaken till att jag hittills avfärdat tanken på endast elektronisk publicering är att jag misstänkt att det skulle vara svårare att få rättigheter till noveller, speciellt då utländska sådana. Men det finns ju författare som tycker att det här med webbpublicering är OK. Ta som Exempel
Cory Doctorow. Enhörningen kommer att publicera hans långa novell
0wnz0red i ett kommande nummer senare i år (sent på hösten/vintern). Doctrorow ville att novellen samtidigt med papperspublikationen även skulle publiceras på webben. Så det så,
0wnz0red blir troligen Enhörningens första utländska webbnovell. Det finns säkert fler författare som tycker lika som Doctorow.
Och så har vi ju allt det som redan nu publiceras på Enhörningswebben... Man kunde alltså tänka sig att, förutom att publicera allt det som nu publiceras på Enhörningswebben, då och då ta in artiklar och noveller (även av utländska författare alltså) och sedan samla ihop det som publicerats på webben till ett lämpligt paket i något lämpligt format. Man kunde till exempel publicera "ett nytt nummer" varje månad som pdf eller i något trevligt e-boksformat (ereader skulle fungera på Palm, vanliga datorer och t.o.m. vissa mobiltelefoner).
Det låter ju så enkelt: att samla ihop allt material man publicerat under månaden till ett paket som då skulle vara ett nytt nummer av Enhörningen, men jag misstänker att det hela inte skulle gå riktigt så enkelt. Om jag redan nu har svårt att hitta tiden till att lägga ihop ett nummer per år, hur skulle det då gå att göra tolv nummer per år?

Men sedan har vi ju det här med att en papperstidskrift känns på något sätt mer riktig än en elektronisk tidskrift. Skulle någon ta Enhörningen på allvar om den bara publicerades elektroniskt?
Å andra sidan har vi ju respektabla e-tidskrifter som
Lysmasken (där det senaste numret faktiskt har en ledare om sf skriven av
Vesa Sisättö) och jag är säker på att
Usvazine kommer att bli minst lika välbehållen. Och då Enhörningen fick kulturtidskriftsstöd senaste år var det ju just för Enhörningswebben!
Det finns för och nackdelar med såväl papper som webben, men vad anser Enhörningsläsarna?
Och för att ingen skall tro att pappersEnhörningen avlivas på direkten är det väl bäst att jag påpekar att planerna för de tre kommande numren av Enhörningen är redan mer eller mindre fastslagna. Blir det en övergång till elektronisk utgivning sker det knappast före nummer 14.