Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Enhörningens rec av Gothika  (läst 4262 gånger)

Rickard

• Gäst
Enhörningens rec av Gothika
« skrivet: 17.08.2005 kl. 14.01 »
Jag läste just Peter Damlins recension av filmen Gothika. Borde inte Enhörningens recensenter vara för goda för att uttrycka sig fördomsfullt mot skräckgenren? "Filmen är banal liksom de flesta horrorfilmerna... [raderat diverse dålig/ljummen kritik] Men Gothika är som sagt en skräckis och om man inte väntar sig något annat än psykisk och fysisk hotbild mot vackra Halle Berry fungerar den bra." Att skräckfilmer ofta är banala har de ju gemensamt med alla genrer, inte minst sf- och fantasyfilmer.

Och recensenten undrar varför titeln anspelar på gotik, eftersom den inte skulle ha med det att göra. Alltså, om man vet något om gotik, ser man genast att filmen är mycket gotisk...

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 371
SV: Enhörningens rec av Gothika
« Svar #1 skrivet: 22.08.2005 kl. 00.01 »
Peter läser ju forumet ibland så han får svara på kommentarerna om själva kritiken om han så tycker, men som Enhörningens chefredaktör bör jag väl säga några ord så här allmänt om Enhörningens recensioner.

Det viktigaste då det gäller recensioner är att de inte utgår från något. Med det menar jag att man i en recension inte borde vare sig rosa eller risa en film (eller bok, eller vad man nu recenserar) endast utgående ur dess genre. Ofta får man ju den känslan att speciellt recensenter för dagspressen som inte har så värst bra koll på vad fantastik egentligen är automatiskt utgår från att till exempel en film som marknadsförs som science fiction inte kan vara lika mycket värd som en film som marknadsförs som "vanlig" drama.

Då det gäller Enhörningen blir situationen nästan den omvända: Enhörningens recensenter skall inte utgå från att en film är bra bara för att den är fantastik. Och här tycker jag att Enhgörningens recensenter lyckats riktigt bra. Visst har enhörningen prisat och lovsjungit fantastikfilmer, men Enhörningen har likaväl sågat dem, enligt recensentens tycke.

Det är viktigt att komma ihåg att recensenterna är vanliga dödliga de också och precis som resten av oss människor har även de sitt eget tycke och sin egen smak. Att en recensent sågar en film eller bok betyder ju inte att hela världen skall vara av samma åsikt.

Visst kunde Peters recension av Gothica ha varit längre och utförligare, och visst kan man ju tolka den som en allmän sågning av skräck som genre om man vill (det gjorde dock inte jag då jag godkände recensionen för publicering), men i all sin korthet tycker jag dock att det är en fungerande recension.

Att man kan vara av annan åsikt om filmen än Peter är ju klart och det är ju bland annat därför Enhörningens forum finns till.

Rickard

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 23.08.2005 kl. 21.47 »
Man behöver nog inte "tolka" recensionen för att se att den utgår från att genren skulle ligga filmen till last. Det står ju svart på vitt...

Det Peter gör är just det som du säger att Enhörningen ska undvika: att automatiskt utgå ifrån att en film som tillhör en viss genre är sämre än andra. Recensionen visar exakt samma fördomar mot skräckgenren som t.ex. en dagspressrecension kan visa en sf-film.

När man recenserar något finns det en sak att utgå ifrån: man måste förstå genren och ha rimliga kunskaper om den. Annars blir bedömningen fyrkantig, skev och till och med felaktig (som när man påstår att Gothika inte är gotiskt - vilket är sakligt fel).

Nej, det här är ingen stor sak. Men det är irriterande att sf-nördar, som annars är så pigga på att gnälla över hur missförstådd deras genre är, så ofta visar sig vara lika insiktslösa själva.

Peter

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 24.08.2005 kl. 14.37 »
Förmodligen finns det lika många olika åsikter om vad gotik är som vad sf eller fantastik är. Recensionen är min egen åsikt, kanske klev jag över gränsen när jag skrev att de flesta horrorfilmer är banala, men en recension utan personliga åsikter kan istället bli rätt färglös. Men jag utgår inte från att en genre är sämre än andra, däremot kan det vara svårare att göra bra övertygande filmer inom vissa genrer. Gäller väl all fantastik.

ps

• Antal inlägg: 74
« Svar #4 skrivet: 24.08.2005 kl. 15.49 »
Ett vansinnigt problem är att det är så svårt och frustrerande att skriva om sånt som man anser vara dåligt. Åtminstone jag har märkt att om jag tycker att boken eller filmen är helt usel så blir min recension också lätt usel och oinspirerad.

Därför har jag nu redan länge försökt skriva endast om sånt som jag tror att jag kommer att gilla. Det känns bara så onödigt att skälla ut saker - mycket trevligare att hitta goda och trevliga saker att säga . . .

Rickard

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 24.08.2005 kl. 21.16 »
Det finns etablerade definitioner av gotik, som tillsammans fångar "genresjälen" bra. Och man behöver inte vara särskilt mycket påläst i genren för att se att Gothika _är_ gotisk. (Den som har utarbetad den i Sverige mest etablerade definitionen såg jag faktiskt på Gothika tillsammans med. Alltså Mattias Fyhr, doktor i gotik.)

> men en recension utan personliga åsikter kan istället bli rätt färglös.

Självklart ska man ha personliga åsikter, men de måste ju också grunda sig på insikt i genren.

> Men jag utgår inte från att en genre är sämre än andra,

Ok, då tar jag det som att pennan bara slant och det var ett misstag. Det är helt ok för mig.