Peter läser ju forumet ibland så han får svara på kommentarerna om själva kritiken om han så tycker, men som Enhörningens chefredaktör bör jag väl säga några ord så här allmänt om Enhörningens recensioner.
Det viktigaste då det gäller recensioner är att de inte utgår från något. Med det menar jag att man i en recension inte borde vare sig rosa eller risa en film (eller bok, eller vad man nu recenserar) endast utgående ur dess genre. Ofta får man ju den känslan att speciellt recensenter för dagspressen som inte har så värst bra koll på vad fantastik egentligen är automatiskt utgår från att till exempel en film som marknadsförs som science fiction inte kan vara lika mycket värd som en film som marknadsförs som "vanlig" drama.
Då det gäller Enhörningen blir situationen nästan den omvända: Enhörningens recensenter skall inte utgå från att en film är bra bara för att den är fantastik. Och här tycker jag att Enhgörningens recensenter lyckats riktigt bra. Visst har enhörningen prisat och lovsjungit fantastikfilmer, men Enhörningen har likaväl sågat dem, enligt recensentens tycke.
Det är viktigt att komma ihåg att recensenterna är vanliga dödliga de också och precis som resten av oss människor har även de sitt eget tycke och sin egen smak. Att en recensent sågar en film eller bok betyder ju inte att hela världen skall vara av samma åsikt.
Visst kunde Peters recension av Gothica ha varit längre och utförligare, och visst kan man ju tolka den som en allmän sågning av skräck som genre om man vill (det gjorde dock inte jag då jag godkände recensionen för publicering), men i all sin korthet tycker jag dock att det är en fungerande recension.
Att man kan vara av annan åsikt om filmen än Peter är ju klart och det är ju bland annat därför Enhörningens forum finns till.