Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Nya Galactica  (läst 28347 gånger)

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 371
Nya Galactica
« skrivet: 27.09.2005 kl. 16.47 »
Någon annan här som sett den nya Galactica-tv-serien? Jag har nu sett både den inledande miniserien och första säsongen av själva tv-serien och gillade båda starkt! Grundkonceptet är samma som i den gamla 80-tals-tv-serien, vissa karaktärer har samma namn och åtminstone en del av rymdskeppen ser lika ut som i den gamla serien, men där slutar  likheterna.

Medan gamla Galactica var en tonårsserie riktar sig den nya till en klart mer vuxen publik. Det är helt enkelt mindre lasershow och mer människorelationer, politik och spekulering med inte alltid så enkla teman.

Miniserien (och även första säsongen) går att köpa relativt billigt (ungefär 13 euro; obs, serien ingår i Plays kampanj där man får två DVD:n för 20 euro) på http://www.play.com, så att göra ett litet smakprov innebär kanske ingen ekonomisk katastrof.

Ben

• Administrator
  • *
SV: Nya Galactica
« Svar #1 skrivet: 24.11.2005 kl. 17.48 »
Läste ett rykte om att tv-kanal Nelonen (den inhemska fyran alltså) skulle ämna visa nya Galactica fr.o.m. januari 2006. Om det här är sant har alla science fiction-vänner (och vänner av god tv-drama) något läckert att se fram emot!  :woohoo:

Pia

• Antal inlägg: 4
  • enhornin
« Svar #2 skrivet: 30.11.2005 kl. 22.06 »
Jag tycker att Galactica är DEN bästa sci-fi serien som går nu. Den är snygg, den är intelligent, karaktärerna är komplicerade, storyn är underhållande och växlande.

Sen måste jag bekänna att jag alltid har en viss förkärlek för "the bad guy", fast i det här fallet "the immoral guy" i form av Gaius. Det är omåttligt intressant att se hur han tar sig fram i livet med en enda sak i blickfånget - sin egen framgång och överlevnad.

Speciellt med tanke på när man tänker på hur den ursprungliga Gaius var i originalserien. En mycket lyckad och otroligt sofistikerad karaktärsutveckling skulle jag vilja säga...

/Pia

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
  • Antal inlägg: 459
  • Science Fiction fan från Karis
    • Fantastix
« Svar #3 skrivet: 4.01.2006 kl. 11.31 »
Nya Galactica på fredagar 23:55 på nelonen från och med 20 januari.
Reality of life is for people who cant handle Science fiction

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #4 skrivet: 4.01.2006 kl. 16.24 »
Nu får vi hoppas att Nelonen förstår att visa miniserien innan de börjar med första säsongen av den egentliga serien. I annat fall gissar jag att tittarna kommer att känna sig ganska så vilse då serien börjar.

Och det att Nelonen här i Finland visar serien kan nog tyda på att någon tv-kanal i Sverige börjar visa serien snart. Jag tycker mig ha märkt vissa likheter med programtablån på Nelonens och TV4 (eller kanske var det TV3). Hur som helst var det någon rikssvensk kanal som senaste år visade såväl Lost som Deadwood och båda dessa börjar på Nelonen nu i januari.

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
    • Fantastix
« Svar #5 skrivet: 4.01.2006 kl. 21.25 »
TV4 Ab och Ruutunelonen Oy har en del gemensamma ägare om jag minns rätt.
Ruutunelonen har ju bakom sig bl.a. Sanoma WSOY och MTV Oy.
Medan TV4 Ab har bakom sig bl.a Bonnier & Bonnier Ab och MTV Oy.

Kanske kopplingen kommer därifrån.

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #6 skrivet: 7.01.2006 kl. 03.25 »
Nu verkar det tyvärr att Nelonen inte kommer att visa miniserien som inleder Galactica, utan startar direkt med första episoden av själva serien. Åtminstone låter den synopsis som finns på Nelonens webb som episoden som heter 33.

Mitt förslag är att all ni som tänker följa med serien bandar episoderna och ser dem först efter att ni skaffat miniserien och sett den.  Play.com säljer miniserien för futtiga 10 euro (inkl. postavgifter) och dessutom lär den gå att köpa i Filmifriikki och säkert även andra finländska DVD-specialaffärer. Miniserie-DVD:n har ju inte officiellt utgivits i Finland, så den saknar finsk eller svensk textning, men R2-versionen som Play säljer har åtminstone engelsk textning som ju kan hjälpa ifall man har svårt med att följa med en otextad engelsk film.

Tillbaks till Nelonen: märkte att de har en Galactica-tävling på gång där man kan vinna den gamla Galactica-serien  :P och t-skjortor. Länk finns på Nelonens huvudsida.

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
    • Fantastix
« Svar #7 skrivet: 7.01.2006 kl. 10.11 »
Tycker det nog är litet korkat och rätt så oinsatt av nelonen att göra på detta vis. Det visar ju bara att de inte på något vis har intresse för vad de visar.

På Play.com får man season 1 och miniserien för 39 euro.

Jag skickade nog ett klagomål om ifrågavarande sak och tycker att vi andra också skulle kunna göra det.
http://www.nelonen.fi/palaute/palaute.asp

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #8 skrivet: 13.01.2006 kl. 13.14 »
Fick nyss ett e-postmeddelande från Nelonens infoavdelning där de berättar att de nog kommer att visa miniserien innan och sedan fortsätter direkt med första säsongen.

Fantastiskt!  :woohoo:

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
    • Fantastix
« Svar #9 skrivet: 13.01.2006 kl. 14.23 »
Jag fick samma meddelande. Så det ser väl ut som om Nelonen ser till sina tittare

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #10 skrivet: 24.01.2006 kl. 22.33 »
Nelonen gjorde allt rätt: de började serien från början (=miniserien) och de visade (åtminstone första episoden) i anamorfisk vidbild. Mums!

Kommentarer efter första episoden (som alltså var första fjärdedelen av Galactica-miniserien)?

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #11 skrivet: 20.02.2006 kl. 14.12 »
Senaste fredag började då den första Galactica-säsongen. Episoden "33" vann ju Hugo-priset senaste år, men själv tycker jag nog att serien har bättre episoder. Min personliga favorit är "Bastille Day" som är säsongens tredje episod och borde alltså visas på fyran fredagen 3 mars.

Tyvärr visar nelonen serien i 4:3 format, alltså "kantcensurerat" då serien i verklighet är gjord i vidbild. Den som vill se serien i sin helhet (eller gillar serien så mycket att man vill ha den i egen hylla) rekommenderas att styra webbläsaren till Play.com som säljer säsong ett för 28,99.

Shinan

• Antal inlägg: 48
    • http://www.surfnet.fi/~karell
« Svar #12 skrivet: 20.02.2006 kl. 19.06 »
Jag gick och missade den första "riktiga" episoden på grund av OS... Förhoppningsvis är inte Galactica lika storyintensiv som Lost så att jag ännu kan komma med in i spelet efter att OS är över.
"Be strong in your Ignorance"

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #13 skrivet: 21.02.2006 kl. 10.44 »
Man kunde nog säga att Galactica är även mer storyintensiv än Lost (i Lost händer ju inget; under de första fyra episoderna har man ju endast presenterat en del av persongalleriet  ::) ), men inte är det någon katastrof att ha missat "33" inte, så det är bara att bänka sig framför tv:n nästa fredag (eller programmera videon/DVD:n/digiboxen/whatever).

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #14 skrivet: 13.03.2006 kl. 10.00 »
Nelonen tycks ha övergått till att visa Galactica som vidbild!  :woohoo:

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #15 skrivet: 9.10.2006 kl. 10.24 »
Fick Galacticas andra säsong som födelsedagspresent och har  nu avnjutit alla 20 avsnitt.

Ja vad kan man säga. Otroligt! Serien håller sin höga nivå och blir egentligen bara bättre. Första säsongen slutade ju i en enorm "cliffhanger", och eftersom säsong två tar vid exakt där säsong ett slutade är klart att de första episoderna  är mycket intensiva. Egentligen håller det på på samma sätt till medlet av säsongen där tempot dras lite ner och tittaren äntligen får andrum. Mot slutet av säsongen skruvas det hela upp igen och även om säsong två inte slutar på samma sätt mitt  i händelserna som första säsongen kommer det att bli mycket intressant att se i vilken riktning serien nu utvecklas.

Galacticas producenter och manusskribenter är rena genier. Serien är otroligt logisk i sin handling och karaktärerna är skrämmande trovärdiga. Fantastiskt!

Nya Galactica var ju redan från början en vuxenserie, men jag tycker att man i säsong två utvecklar serien ännu mer i den vuxna (och lite mörkare) riktningen.

Säsong två går att  köpa här och var  på nätet, mitt ex kom från EzyDVD i Australien. Jämfört med Play.com samt Amazon.com och Amazon.co.uk var Ezy billigast. Med postavgifterna inberäknade kostade paketet under 45 euro och just nu har Ezy rea, så man får säsong två för lite på 30 euro! (Den australiensiska versionen är textad på engelska och skivorna lär vara  regionskodade även för vår region, så inget extra mixtrande behövs.)

Är du intresserad av en bra, intelligen science fiction-tv-serie för vuxna rekommenderas nya Galactica mycket varmt!

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
    • Fantastix
« Svar #16 skrivet: 9.10.2006 kl. 10.38 »
Ben skrev
Citera
Fick Galacticas andra säsong som födelsedagspresent och har  nu avnjutit alla 20 avsnitt.

Ja vad kan man säga. Otroligt! Serien håller sin höga nivå och blir egentligen bara bättre. Första säsongen slutade ju i en enorm "cliffhanger", och eftersom säsong två tar vid exakt där säsong ett slutade är klart att de första episoderna  är mycket intensiva. Egentligen håller det på på samma sätt till medlet av säsongen där tempot dras lite ner och tittaren äntligen får andrum. Mot slutet av säsongen skruvas det hela upp igen och även om säsong två inte slutar på samma sätt mitt  i händelserna som första säsongen kommer det att bli mycket intressant att se i vilken riktning serien nu utvecklas.

Nu blir man bara sur. Vill också se. Måste väl beställa den då. (om man har råd efter Swecon)

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #17 skrivet: 12.12.2006 kl. 15.40 »
Nelonens vårprogram innehåller en glad överraskning: Nelonen kommer att visa andra säsongen av nya Galactica med start 26.1.2007 klockan 23.25.

:woohoo:

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
    • Fantastix
« Svar #18 skrivet: 29.01.2007 kl. 11.23 »
Efter att sett avsnittet i fredags blev jag helt enkelt tvungen att beställa boxen från EzyDVD. Konstaterar att med postning och allt blir det litet på 40 euro att kosta. Och det är ju nog inte fyskam för en sådan här serie. :D

Nu är det bara att vänta på att den dyker upp i posten.

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #19 skrivet: 29.01.2007 kl. 14.15 »
Ja visst är den ju bra!

Den första säsongen finns ju numera även utgiven här hos oss med textning på bl.a. svenska och finska, så det kan ju hända att även säsong två dyker upp i våra butiker i något skede. Själv har jag inte sett "den finländska versionen" av säsong 1, men tog en närmare titt på DVD-boxen då jag var i butiken på helgen och enligt texten på förpackningen borde boxen innehålla förutom första  säsongen även miniserien som inleder det hela.

I USA håller de ju redan på och avnjuta tredje säsongen av Galactica. Dessutom har BSG:s officiella webb tio s.k. "webisodes", alltså helt enkelt Galactica-episoder i kortversion, som går under namnet The Resistance och ligger kronologist mellan tv-seriens säsong två och tre. Tyvärr går webb-episoderna inte att se "utomlandsifrån".  :(

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #20 skrivet: 30.07.2007 kl. 15.45 »
Säsong tre ser ut att komma på DVD i Storbritannien i början av september, åtmnstone om man kan tro på Play.com.

Den som inte ännu har skaffat säsong ett eller två och inte bryr sig om svensk (eller finsk) textning kan passa på att beställa DVD-boxarna från Ezydvd i Australien som just nu ser ut att sälja Galactica säsong 1 (boxen innehåller dock inte miniserien som sparkar igång hela nya Galactica) och säsong 2 för lite på 20 euro per box (inklusive postavgifter).

Eftersom säsongerna 1 och två utgivits även här hos oss kommer väl säsong tre också också som en svensk/finsk(norsk/dansk)-textad box så småningom. Och tv-kanalen Nelonen lär skall fortsätta visa serien, så säsong tre kommer även där i något  skede.

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #21 skrivet: 11.09.2007 kl. 13.36 »
Dessutom har BSG:s officiella webb tio s.k. "webisodes", alltså helt enkelt Galactica-episoder i kortversion, som går under namnet The Resistance och ligger kronologist mellan tv-seriens säsong två och tre. Tyvärr går webb-episoderna inte att se "utomlandsifrån".  :(

Enligt en artikel på Wikipedia skulle "webisodes"-kortfilmerna klistras ihop till ett extra avsnitt för säsong tre och läggas till den amerikanska DVD-utgåvan. Enligt samma artikel (och även andra uppgifter på webben, t.ex recensionen på DVD Times) inkluderar den brittiska utgåvan av säsong 3 inte dessa "webisodes".

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #22 skrivet: 7.01.2008 kl. 13.37 »
Nu har det kommit information om innehållet på den amerikanska utgåvan av Galacticas tredje säsong. Enligt uppgifter på DVD Times kommer R1 versionen att innehålla en hel del bonusmaterial, bland dessa även "webisodes"-webbkortfilmerna. Battlestar Galactica season 3 borde materialisera sig i en box med sex DVD-skivor 25.3.2008.

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #23 skrivet: 29.03.2009 kl. 13.43 »
Så var det slut. För en vecka sedan, fredgen 20.3, sändes det sista avsnittet av nya Battlestar Galactica. Jag har inte sett det sista avsnittet och kommer högst troligen inte att se det heller innan sista säsongen finns i sin helhet på DVD (första halvan av säsong 4 finns ju redan att köpa), men den här bilden som publicerades bl.a. på Wired.com är ju läcker (och mer eller mindre ”spoilerfri”).