Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Stardust/stjärnstoft  (läst 4263 gånger)

mr_claw

• Antal inlägg: 2
Stardust/stjärnstoft
« skrivet: 17.11.2005 kl. 20.13 »
hejsan..!
Stjärnstoft var den först fantasy bok jag läste..tycket om den väldigt mycket.
Det var just den där mysiga, varma känslan i den..även det romantiska..pojke möter flicka..
hur som helst så har jag läst vidare med bla skiv världen( vilka är rätt kul)
men jag vill åt den där stämningen i stjärnstoft..

så kan ni ge mig något tips
på liknande böcker?

eller ska jag söka mig till ett större fantasy forum och i så fall vilket?

tack sam för svar..
mvh mr_claw

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 370
SV: Stardust/stjärnstoft
« Svar #1 skrivet: 18.11.2005 kl. 00.04 »
Jag gav frågan vidare till min fru (som är den egentliga fantasyexperten i vårt hushåll, ja åtminstone har hon läst mycket mer än jag) och hon föreslog Holly Blacks roman Tithe, den lär vara lite romantisk och så, men även en riktigt bra bok så där i allmänhet. Söker man något åt det mer romantiska hållet föreslår hon författaren Sherrilyn Kenyon. Ja, och så har vi ju naturligtvis en av hennes absoluta favoriter då det gäller sagor för vuxna: Robin McKinleys Beauty, som är en nytappning av sagan om skönheten och odjuret. Även i övrigt rekommenderar hon McKinley skarpt, vampyrromanen Sunshine är såpass ny att den borde gå relativt lätt att hitta.

Söker man mera vuxensagor är ju Patricia C. Wredes The Enchanted Forest Chronicles (Dealing With Dragons, Searching for Dragons, Calling on Dragons och Talking to Dragons) riktigt rolig.

Själv kunde jag tipsa att pröva på Kelly Link. Hennes Hugovinnarnovell The Faery Handbag kan du läsa på nätet (en länk finns t.ex i Enhörningens recension av novellen i fråga).

En annan som jag själv rekommenderar är Cory Doctorow. Hans senaste roman Someone Comes to Town, Someone Leaves Town har kanske inte en så varm känsla hela tiden, men gillar man "lite annorlunda" fantasy är den definitivt att rekommendera. Doctorows roman kan läsas i sin helhet på webben på författarens hemsida.

Enhörningen kommer förövrigt att publicera en novell av Doctorow (inte fantasy dock) i något nummer av pappersupplagan nästa år, så det lönar sig att prenumerera. ;)

På tal om författare som publicerats i Enhörningen är ju Karolina Bjällerstedt Mickos en författare vars alster  du mycket väl kunde gilla. Läs recensionen här på Enhörningen och om det låter intressant kan du alltid kontakta mig för att köpa bokparet Mantor & Larona (Enhörningen köpte in några extra ex då Karolina var hedersgäst på Finncon här i Åbo för ett antal år sedan).

Och eftersom du gillar Neil Gaiman och Terry Pratchett måste du ju läsa herrarnas gemensamma skapelse Good Omens, eller Goda Omen som den heter i svensk översättning. En roligare bok om apokalypsen lär du inte ha läst.  :D

Jag hoppas naturligtvis du känner dig välkommen här på Enhörningens forum och fortsätter vistas här (och kanske t.o.m. prenumererar på tidskriften Enhörningen). Vad jag vet är Enhörningen finlands största (och enda?) svenskspråkiga forum för fantastik (fantasy och science fiction), men i Sverige finns naturligtvis enormt mycket större forum (ta en titt på Enhörningens länklista ifall du vill se dig omkring i även större kretsar).

jophan

• Antal inlägg: 65
    • Imagicon
« Svar #2 skrivet: 18.11.2005 kl. 10.35 »
Mer specifikt vill jag rekommendera Catahya

mr_claw

• Antal inlägg: 2
« Svar #3 skrivet: 21.11.2005 kl. 14.41 »
Tack så mycket för hjälpen!
Ni har räddat mitt vinterlov!

mvh mr_claw

Julle

• Antal inlägg: 26
    • Månskensdans
« Svar #4 skrivet: 28.11.2005 kl. 23.56 »
Vad det gäller varm känsla så skulle jag rekommendera Charles de Lints Moonlight and Vines, som apropå Catahya finns recenserad där.