Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Kjell Lindblad  (läst 3677 gånger)

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
  • Antal inlägg: 457
  • Science Fiction fan från Karis
    • Fantastix
Kjell Lindblad
« skrivet: 26.10.2005 kl. 16.22 »
Läste idag Kjell Lindblads novellbok Oktober - Mars. I boken finns en rätt så intressant science fiction novelltrilogi. Glaskammaren, Söndagsskolan och Hemkomsten. Berättelsen handlar om två syskon Svalan och Mås. De är födda nästan samtidigt. De är inte tvillingar ty de är födda av olika kvinnor efter en konstgjord befruktning. (Så att de inte skall ärva fars sjukdomsalstrade gener).

Berättelserna är sammankopplade och berättar om barnen i en obestämd framtid och deras uppväxt med "mormor", mamma och pappa. En novellserie som är mycket kul ty sakta och försiktigt börjar han beskriva en intresant framtid med robotar och odödlighet etc. Dessa noveller gjorde ett gott intryck på mig som inte ens väntade att hitta science fiction i boken.

Han har också skrivit en fantasyroman, Resan till mitten år 2000.
Reality of life is for people who cant handle Science fiction

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
  • Antal inlägg: 457
  • Science Fiction fan från Karis
    • Fantastix
SV: Kjell Lindblad
« Svar #1 skrivet: 9.11.2005 kl. 20.05 »
Hans "fantasyroman" Resan till mitten verkar mycket intressant. Har satt den på listan för böcker jag skall läsa för min dotter.

En vacker dag går författarens dammsugare sönder. Medan författaren och hans vän uppfinnaren är sysselsatta med att reparera den, hinner det hända väldigt mycket under dubbelsängen i sovrummet. Dammbarnen Tussan och Totte som båda har äventyrsblod i ådrorna, förs av en stormvind ända till Dammhamn där de går ombord på ett fartyg på väg mot Mittbenet där det sägenomspunna och ännu oupptäckta Hong Kong lär finnas. På vägen måste de passera både Mögeldjungeln, Röda floden och farliga Nylon City innan de närmar sig Mittens hemlighet, det gåtfulla Hong Kong....
Reality of life is for people who cant handle Science fiction