Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Borde Enhörningen övergå helt till forumformatet?  (läst 7344 gånger)

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 370
Borde Enhörningen övergå helt till forumformatet?
« skrivet: 8.11.2005 kl. 15.56 »
Jag har funderat en hel del på Enhörningens framtid på webben. Efter att forumet startades har Näthörningen levt ett lite schizofrent liv: ibland har  det  känts svärt  att välja om något borde postas som en nyhetsnotis "på den riktiga webben" eller som ett inlägga här på forumet.

Lägg till att vissa recensioner ibland blivit hängande oskäligt länge helt  enkelt då jag inte hunnit gå igenom texten, omforma den till en webbsida och posta den på webben.

En lösning på problemet skulle vara att mer eller mindre helt övergå till att använda forumet. Jag kunde skapa några nya avdelningar på forumet (nyheter, recensioner o.s.v.) vilka skulle vara läsbara för alla, men där endast  vissa valda personer (läs Enhörningens redaktion) kunde skriva inlägg. På det här sättet kunde t.ex en recensent själv publicera sin recension genast då den är färdig.

Kommentarer? Farhågor?

Julle

• Antal inlägg: 26
    • Månskensdans
SV: Borde Enhörningen övergå helt till forumformatet?
« Svar #1 skrivet: 8.11.2005 kl. 23.35 »
Min erfarenhet säger att forum inte är det bästa sättet att lägga upp nyheter eller recensioner. Dels verkar det vara något psykologiskt som gör att många inte tar dem på samma allvar, dels tenderar det till att bli svårare att få en bra överblick och att komma åt.

jophan

• Antal inlägg: 65
    • Imagicon
« Svar #2 skrivet: 9.11.2005 kl. 10.52 »
Jag är inte lika negativ som Julle, men har egentligen ingen åsikt. Jag tror att den klar, lättnavigerad layout är viktigare än själva formen för webbplatsen.

Julle

• Månskensdans
« Svar #3 skrivet: 9.11.2005 kl. 16.31 »
Ett problem är väl att det brukar vara svårt att få riktigt lika bra översikt över saker i ett forum. Jag är absolut för förändring till det bättre, men jag tycker faktiskt att Näthörningen fungerar bra som den gör - lättnavigerad, bra översikt - och har svårt att se hur det skulle kunna bli bättre om allt lades i forumet.

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #4 skrivet: 10.11.2005 kl. 12.57 »
Det här med översikt ser jag inte som något större problem. Tänk dig ett forumområde som heter  RECENSIONER och under den underområden i stil med BOKRECENSIONER och FILMRECENSIONER. Under t.ex BOKRECENSIONER skulle då alla bokrecensioner postas som enskilda "diskussionsinlägg".

Vill man ha recensionerna i alfabetisk ordning går det ju enkelt genom att helt enkelt klicka på ÄMNE (normalt är ju inläggen ordnade enligt datum [SENASTE INLÄGG]). Det här kräver ju naturligtvis att recensionerna postas med rubriker enligt "Efternamn, förnamn: Boktitel", men det kan ju inte vara så svårt.

Dessutom skulle ju forumet medföra att  det ännu enklare än hittills skulel gå att söka bland materialet (genom att använda forumets egen sökfunktion).

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
  • Antal inlägg: 457
  • Science Fiction fan från Karis
    • Fantastix
« Svar #5 skrivet: 10.11.2005 kl. 21.25 »
På detta sätt skulle det vara enklare att kommentera en recension. Nu blir de ju nog litet på sidan om man vill väcka en debatt. Så varför inte.

Man kan ju alltid gå tillbaka till gamla sättet om det visar sig vara helt omöjligt.
Reality of life is for people who cant handle Science fiction

Julle

• Månskensdans
« Svar #6 skrivet: 11.11.2005 kl. 03.19 »
Underskatta inte vad ett par enkla klick kan göra för att många inte skall nå fram. Men att det skulle bli enklare att kommentera är naturligtvis en viktig poäng som inte skall viftas undan.

Finns det någon anledning till varför man inte skulle kunna kombinera? Så mycket publiceras här inte att det skulle medföra några enorma arbetsbelastningar, väl? På så sätt kan en recensent lägga upp sin recension när den är klar (å andra sidan, att någon annan går igenom den helt snabbt och ser stavfel och annat som författaren missat har sitt värde) och Ben lägger upp den så snart han har tid, inklusive en länk till där den ligger på forumet för att kanske få fler att kommentera och väcka liv i diskussionerna?

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #7 skrivet: 15.11.2005 kl. 17.31 »
Du har helt rätt i att folk kan tycka att några extra klickar inte är värda besväret.

I princip används ju redan kombinationen av "vanlig" webb och forum. I slutet av varje recension (ja varje notis på Enhörningswebben) finns en text som berättar att man kan kommentera  recensionen/notisen i Enhörningsforumet och som är länkad till forumet. Vill man kommentera är det allstå inte många klick man måste göra, men jag misstänker att det ändå är för många; det är ju inte så många kommentarer som dykt upp här på forumet.

Å andra sidan ser jag nog inte heller någon vits med kommentarer i stil med "Jag tycker  samma sak." eller "Recensenten är ett svin".  ::)