Årets Nebula-pris utdelas inkommande helg (6.5), så vill man säga något om kandidaterna innan det blir dags för efterklokhet börjar det väl vara dags att göra det.
Själv läste jag årets Nebulanovellkandidater för drygt en månad sedan inför sf-pubmötet här i Åbo som hade novellerna som tema. Det är ju en tid sedan, men vi skall se vad jag får ut av mina anteckningar. Hur som helst kommer här årets Nebulanoveller rangordnade enligt min smak (bästa först,
länkar till texterna hittas i Enhörningens Nebulanotis):
1.
Anne Harris: Still Life With BoobsEn välskriven absurd/surrealistisk novell om kroppsdelar med egen vilja. Själva historien är egentligen en enkel liten sak, men den fungerar otroligt bra.
2.
K.D. Wentworth: Born-AgainRolig Jesus-science fiction. Hur skulle det vara om du hade en klonad Jesus som bror. Novellen finns förövrigt i svensk översättning i nyaste numret av
Mitrania (1/2006)
3.
Dale Bailey: The End of the World as We Know ItEn lågmäld, men samtidigt mycket fängslande novell om mänsklighetens undergång. Visst det finns tretton i ett dussin av dessa, men det här var en lite annorlunda tagning.
4.
Nancy Kress: My Mother, DancingEn intressant liten novell om Fermi-paradoxet och de moraliska sidorna av att kolonisera världsalltet. Själv stördes jag lite av det genuslösa språket (ordet "hirs" användes i stället för "he" eller "she"), som kändes onödigt påklistrat, men vill man skriva genuslöst på engelska finns det inte så hemskt mycket annat man kan göra.
5.
Margo Lanagan: Singing My Sister DownBerättelsen var egentligen helt OK, men själva idén om en avrättning i ett "stenålderssamhälle", var inget extra och sist och slutligen kan man nog fråga sig om det här egentligen är fantastik eller inte.
6.
Richard Bowes: There’s a Hole in the CityDet märks att amerikanarna börjar komma över 9-11-chocken och vill behandla händelsen i olika kulturformer. Här har vi då en fantastiknovell om händelserna den elfte september 2001. En OK spökhistoria, men på något sätt känns det hela mer som någotslags katarsistisk övning än en självständig berättelse.
7.
Carol Emshwiller: I Live With YouEn välskriven liten novell som får en att tänka på Tove Janssons "Det osynliga barnet", men här har vi igen en text vars fantastikinnehåll är lite si och så. Personligen tycker jag inte att det här var varken science fiction eller fantasy.
Årets sats var inte alls så dålig, men det är intressant hur det tycks bli allt mer vanligt med noveller vars fantastikinnehåll är så gott som noll bland de Nebula-nominerade.