Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Televisionens framtid  (läst 4569 gånger)

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 371
Televisionens framtid
« skrivet: 21.02.2006 kl. 14.37 »
Hittade via Jussi Ahlroths blog en mycket intressant artikel om televisonens, eller egentligen tv-programdistributionens, framtid. Artikeln tar upp frågor som jag själv ibland gått och funderat på (typ: varför är jag tvungen att vänta x år innan någon lokal tv-kanal besluter sig för att visa ett tv-program som skapats nu och som jag är intresserad av; eller varför är jag tvungen att nöja mig med tv-kanalernas beslut av hur de behandlar min favorit tv-serie (håller långa pauser mellan säsonger eller visar episoder i fel avsnitt eller fel bildformat eller censurerar episoder etc.), varför kunde jag inte köpa/ladda ner episoderna direkt av producenten)?

I artikeln Piracy is good? lägger mediaforskaren Mark Pesce fram en modell för hur detta "från producenten direkt till tittaren"-distributionsalternativ kunde fungera (och använder den nya Galactica-serien som utgångspunkt för sina funderingar). Det verkar helt vettigt och trovärt, och personligen skulle jag vara färdig att ta del av idén genast, men världen är ju full av fantastiska och världsförbättrande idéer som aldrig tagit fart.