Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Finncon 2006  (läst 17746 gånger)

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
  • Antal inlägg: 459
  • Science Fiction fan från Karis
    • Fantastix
Finncon 2006
« skrivet: 2.03.2006 kl. 08.51 »
När vi nu är in på 2006 kan det ju vara passligt att kasta in några funderingar om årets Finncon.

Hur skulle det vara med litet program på svenska i år igen? Förslag?
Visst vore det kul med något programinslag om finlandssvensk science fiction. Kunde ju handla om finlandssvenska sf-författare och var hittar man dem. :D

Annars verkar gästerna mycket intressanta. Vandermeer och Isomäki har jag läst men Justina Robson har jag nog helt missat. Vilken bok borde man läsa för att få nåt grepp om henne. Silver Screen tänkte jag en gång köpa men lämnade den på hyllan.  :blushing:

Reality of life is for people who cant handle Science fiction

jophan

• Antal inlägg: 65
    • Imagicon
SV: Finncon 2006
« Svar #1 skrivet: 2.03.2006 kl. 11.18 »
Hur skulle det vara med litet program på svenska i år igen? Förslag?
Visst vore det kul med något programinslag om finlandssvensk science fiction. Kunde ju handla om finlandssvenska sf-författare och var hittar man dem. :D

Håller med. Program på svenska ska vara relevant för just för svensktalande, inte vara allmänna programpunkter som lika gärna hade kunnat hållas på finska eller engelska, men som hålls på svenska av språkpolitiska skäl.

ps

• Antal inlägg: 74
« Svar #2 skrivet: 2.03.2006 kl. 17.16 »
Just precis. Programpunkter som är relevanta för oss och som i annat fall aldrig kommer till.

Men om vi har flera programpunkter så kan det ju vara fiffigt att även ha lite allmännare paneler/debatter som även intresserar finskspråkiga? Annars kan det blit lite väl inåtvänt och ankdammigt?

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 371
« Svar #3 skrivet: 3.03.2006 kl. 09.48 »
Jo, jag har varit i kontakt med Finncon-arrangörerna och de ställde sig nog positivt till programpunkter på svenska. Så många blir det väl inte, kanske en eller två, men så värst många tror jag inte man kan ha utan att förlora en massa potentiella åhörare till finska och engelska programpunkter som pågår samtidigt.

Några tips som jag slängt fram till arangörerna är:
- att försöka återanvända de sf-föredrag som hålls i Mariehamn
- på något sätt använda sig av det faktum att det (även) i år publiceras en finlandssvensk sf-roman (Petter Lindbergs Minnenas planet)

Jag tror nog att det skulle vara bra att ha någon svensk programpunkt som även kan tänkas intressera andra än oss i fandomankdammen/ankdammsfandom. Evenemanget anordnas ju i Helsingfors så det finns potential att locka dit även nya nunor.

För att ännu återgå till Kenneths ursprungliga fråga om hedersgästsböcker har jag hört att Justina Robsons Natural History lär vara bra. Robson var ju hedesrgäst på en svensk sf-kongress för några år sedan, så kanske någon som deltog på den kongressen kan berätta mer om henne.

jukkahoo

• Antal inlägg: 8
    • http://eatingmuffins.typepad.com/eating_muffins/
« Svar #4 skrivet: 3.03.2006 kl. 13.48 »
God dag, gudaa.

Chef arrangören Halme här. I dag kom bra nyheter från Svenska Kulturfondet. De har beviljad oss ett understöd för 1000 euro! Det här menar att vi ska ha både svenskspråkig program och hedersgäst. Vi har talat om 2+2 timmar från början: två timar utan hedersgäst, fyra med.

Nu behöver vi hjälp med programpunkter. Paneldebatt med hedersgäst och kanske några av våra inhemska talang: Petter Lindberg, Petri Salin osv...? Föredrag om finlandsvensk sf? Hur skulle det vara med Sofia Sjö och hennes dissertation ämne?

Nu måste jag sluta att slakta svensk språk...

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #5 skrivet: 5.04.2006 kl. 09.31 »
OK, vi kommer alltså att få fyra svenska programpunkter på Finncon. Just nu ser det hela ut att bli som förljer:
- föredrag av sf-forskaren Sofia Sjö
- föredrag etc av svensk/nordisk hedersgäst (Finncon-kommittén jobbar på att luska fram en lämplig hedesrgäst, men släng gärna fram idéer här om ni har några)
- paneldiskussion (nu gäller det att hitta på ett bra ämne, en bra ordförande och bra panelister. En idé skulle ju vara att skramla ihop ett gäng finlandssvenska författare som skrivit fantastik och få dem att prata om ämnet, lämpliga panelister kunde i så fall vara t.ex. Petri Salin, Petter Lindberg, Merete Mazarella och Irmelin Sandman Lilius [OBS: ingen av dessa har ännu tillfrågats, i det  här skedet gäller det allstå bara att slänga fram namn], men problemet här är ju att hitat en bra  ordförande för panelen)
- den fjärde timmen (altså någon ytterligare programpunkt; vad skulle det helst vara? en paneldiskussion till? ett föredrag? Blir det för mycket forskarsnack om vi ber in ytterligare en finlandssvensk fantastikforskare. Rebecka Fokin-Holmberg håller ju på med en doktorsavhandling med titeln "Röst, rum och relationer. Flickan berättad i samtida nordisk fantasy för ungdomar" vid ÅA).

Har ni idéer på programpunkter eller folk som ni vill höra tala, eller vet att är bra på att tala (eller kanske ni är det själv) gäller det att öppna sin mun nu! Finnconarrangörerna håller nämligen som bäst på att spika fast programmet.

Årets Finncon verkar bli en fantastiskt maffig affär med massor av intressanta gäster (även från utomlands) förutom hedersgästerna alltså, så jag tycker att vi skall göra allt vi kan för att även få den finlandssvenska delen av kongressen till att bli något oförglömligt.  :woohoo:

Linnéa Anglemark

• Antal inlägg: 1
« Svar #6 skrivet: 5.04.2006 kl. 23.19 »
Irmelin Sandman Lilius!! :woohoo:

Hon ligger på 10-i-topplistan över författare jag vill träffa.

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #7 skrivet: 11.05.2006 kl. 13.05 »
Enligt det jag hört om programmet på Finncon 2006 kommer de svenska programmet att ligga i ett fyratimmars block på lördag eftermiddag. Finncon verkar bli mäkta intressant i år med flera utländska gäster (förutom hedersgästerna alltså). Hundra timmar program, fem parallella programspår av vilka ett går helt på engelska plus, som sagt, det svenska programmblocket.

diskussionsforumet Babeknabel efterfrågar evenemangets ordförande Jukka Halme deltagare till diverse paneldebatter som ännu har tomma platser. Är du alltså intresserad av att delta i det svenska programmet eller diskutera om skräck på engelska (eller alternativhistoria eller "sf-concepts") eller uttrycka din åsikt om Robert Jordan, romantik i sf eller slash/fanfiction skall du kontakta info@finncon.org.

Hur som helst ser årets Finncon (än en gång) ut att bli ett evenemang som man absolut inte skall missa om man är det minsta intresserad av science fiction och/eller fantasy. 
:woohoo:

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #8 skrivet: 26.06.2006 kl. 16.05 »
Inom någon vecka kommer programtablån för årets Finncon att publiceras (och jag kommer att möjligast snabbt översätta den till svenska och publicera den här på Enhörningswebben). Redan nu är det dock säkert att vi kommer att ha ett fyra timmars programblock på svenska på lördagen, dessutom är ju den nordiske hedersgästen, Rickard Berghorn, från Sverige, så vi kan räkna med att han kommer att uppträda under det svenska blocket.

Det börjar alltså vara dags att slå på trumman: årets Finncon blir förutom Finlands och Europas största fantastikevenemang, även årets stora finlandssvenska sf-händelse!  Nu gäller det att sprida ordet och få möjligast många finlandssvenska science fiction- och fantasydiggare att förstå att Finncon är något de helt enkelt inte kan missa!  :woohoo:

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #9 skrivet: 10.07.2006 kl. 11.09 »
Observera notisen om den svenska Finncon-affischen.

Jag fick nyligen ett relativt slutligt utkast till programtablå, så snart torde det vara dags att publicera Finnconprogrammet.  :woohoo:

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
    • Fantastix
« Svar #10 skrivet: 10.07.2006 kl. 11.13 »
Blir väl dags för alla att föra reklam för tillställingen nu då.  :)

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #11 skrivet: 27.07.2006 kl. 23.10 »
Finnconprogrammet publicerades äntligen  i går. Jag håller som bäst med att översätta programtablån / göra en Enhörningsnotis över det hela, men den blir säkert inte färdig innan veckoslutet. Den som är otålig rekommenderas att ta en titt på Finncons sidor där programmet finns förutom på finska även på engelska.

Ett annat alternativ är att registrera sig på Radio X3M:s forum/community och där söka fram Science fiction- och fantasyklubben. Där hittar ni Kenneths översättning av fredagens och lördagens program (söndagen är på kommande).

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #12 skrivet: 29.07.2006 kl. 01.23 »
Äntligen är Enhörningens version av Finnconprogramtablån klar. Programmet hittas på http://www.enhorningen.net/Nyheter/Nyheter_2006/Finncon_2006.shtml

Puh, märker ni löjliga tyrkfäll eller annat skumt är det bara att meddela mig om dem så utrotar jag felen.  :P

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #13 skrivet: 24.08.2006 kl. 21.19 »
Finncon 2006 är avklarad. Det svenskspråkiga programblocket var mycket lyckat. Finlandssvensk fandom lever!

Rapporter har börjat dyka upp på webben. Esa Virtanens fantastiska Finnconbilder finns på
http://www.everholt.org/finncon2006/

Partial Recall berättar Tero Ykspetäjä på engelska om sina Finnconupplevelser (med bilder) medan den brittiska fanen Cheryl Morgan (hedersgäst på nästa Finncon) bloggade om Finncon på http://www.emcit.com/wordpress/?cat=6

Själv är jag förkyld och febrig, så Enhörningens rapport får tyvärr vänta tills jag kryat på mig.  :|

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
    • Fantastix
« Svar #14 skrivet: 25.08.2006 kl. 09.11 »
Finncon i år var mycket lyckad i min mening. Här fanns mycket intressanta paneler och disskusioner. Även mina egna blev nog ingen katastrof till sist och slut. (Blev i alla fall inte stenad)  ;) Och visst finlandssvensk Fandom lever och mår bra.

Och själv är jag på väg till Swecon/Imagicon i oktober. Blir väl strax dags att inleda en ny disskusion om vem som är på väg.

Här finns litet bilder från Finncon också.
http://www.reutersward.nu/finncon

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #15 skrivet: 31.08.2006 kl. 09.14 »
Enhörningens Finnconrapport låter sig  väntas ännu en tid. Rapporten är till två tredjedelar färdig (söndagen fattas ännu), men efter att jag började jobba igen på måndagen har det blivit mindre tid över för 'hörningsaktiviteter.

Måndagskvällen fick 'hörningen, men på  tisdagen var jag bara tvungen att koka krikonsylt (kunde ju bara inte låta plommonen ruttna i trädet, skörden var absolut färdig nu, så det var sista stunderna att göra något åt saken) och i går besökte jag Mucha-uställningen på Åbo konstmuseum (det var något jag planerat hela sommaren och utställningen stängs idag), i dag blir det lång dag på jobbet och i morgon åker jag österut för att hälsa på min mamma, vilket allt betyder att Finnconrapporten ser ut att dyka upp tidigast i början av nästa vecka. Sån't är livet.  :?