Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Hur går det för USA:s rymdprogram  (läst 8985 gånger)

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
  • Antal inlägg: 456
  • Science Fiction fan från Karis
    • Fantastix
Hur går det för USA:s rymdprogram
« skrivet: 14.01.2004 kl. 10.47 »
Jag hörde i dag i radion att Bush skall hålla ett tal där han skall "öppna USAs rymdprogram". Bl.a. med planer om dygnet runt rymdstation och någonsorts station på månen. Hur tror ni det går?

Jag personligen hoppas att det skall leda till att rymdforskningen och bemannade rymdflygningar kommer igång igen. Genom det dyker det säkert upp mera science fiction intresserade. I alla fall för mig har mycket av science fiction intresset startat sedan Apollo flygningarna inleddes. Och nu skulle det ju vara kul med en riktig rymdstation i omloppsbana kring jorden. För att inte tala om att få följa med en bemannad resa till Mars och tillbaka. Det skulle vara något det.
Reality of life is for people who cant handle Science fiction

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 370
« Svar #1 skrivet: 21.01.2004 kl. 12.00 »
Visst låter USA:s (eller Bushs) planer fina, men jag tror det bara är valprat, tyvärr.  :(

Jag tror nog att vi kommer att se en permanent bemannad bas på Månen och en bemannad flygning till Mars inom de närmaste 50 åren, men jag tror det blir Kineserna som fixar det först.  8)

Anonymous

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 22.01.2004 kl. 12.29 »
Jag tror också mera på kineserna, för dem är det en enorm prestigesak. Men som en brittisk kommentator ganska syrligt anmärkte - kineserna ligger nu på den nivå som USA och Sovjet låg i början av av 60-talet, dvs. att de först nu har skickat en människa i rymden. Så att man ska inte tro för mycket. Som kommnetatorn ännu sa: för tillfället existerar det ingen kapplöpning, kineserna ligger helt enkelt alltför långt efter USA.

ps

• Antal inlägg: 74
« Svar #3 skrivet: 22.01.2004 kl. 12.35 »
Ohoh, skrev svar utan att ha loggat in . . .
Men som sagt det är ju en fråga om politisk vilja. Om kinesernas program avancerar så långt att USA kan uppfatta det som ett hot - ja då kan det ju bli intressant. Då kan USA börja satsa på det hela på allvar och vi kan få en riktig kapplöpning.

Shinan

• Antal inlägg: 48
    • http://www.surfnet.fi/~karell
« Svar #4 skrivet: 22.01.2004 kl. 17.14 »
Citera
kineserna ligger nu på den nivå som USA och Sovjet låg i början av av 60-talet, dvs. att de först nu har skickat en människa i rymden.

Å andra sidan har kineserna det som USA och Sovjet hade på 60-talet men inte längre, d.v.s. viljan att riskera liv på att skicka iväg folk ut i rymden. Om jag har förstått vissa aspekter rätt så skickade väl USA iväg folk i rymden trots att de inte var "redo" och att chanserna att lyckas var run 30%.
Nuförtiden så satsas det väl mycket på säkerhet och en chans att lyckas ska hels vara över 80% innan man försöker sig på något.
Kineserna kanske inte har den där 80%-gränsen utan kan skicka upp litet folk trots att vissa kan misslyckas... (för att vara litet ond så kan man ju säga att kineserna i alla fall har folk att ta av 8^)
"Be strong in your Ignorance"

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
    • Fantastix
« Svar #5 skrivet: 22.01.2004 kl. 17.31 »
Citera
Nuförtiden så satsas det väl mycket på säkerhet och en chans att lyckas ska hels vara över 80% innan man försöker sig på något.

Detta stämmer nog det där tycker jag. Fast det låter litet hemskt att säga så är det nog så ligger det nog en risk i rymdflygningen. Det finns ju uttrycket "If you can´t stand the heat, stay out of the kitchen". Klart att man skall hålla riskerna låga men i många fall så bör man kanske rucka litet på reglerna.

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
    • Fantastix
Konspiration
« Svar #6 skrivet: 23.01.2004 kl. 12.58 »
Nu får NASA inte mera kontakt med sin "marsbil". Är det månne så att NASA har haft en konspiration för att på detta vis få pengar till rymdforskningen och allt är egentligen inspelat i samma studio där Mission to mars filmen filmades? Är detta Capricorne One igen? :wink:

Bara något som slog mig. Tänk om allt bara är ett sätt att lura oss nu när Kina är på väg att taga fast USA i rymdforskningen. Snar är väl Japan på samma väg.