Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Intressant i radion  (läst 7985 gånger)

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 370
Intressant i radion
« skrivet: 26.03.2006 kl. 19.18 »
En liknande tråd som den jag nyss startade på film/tv-området, alltså om radioprogram man vill tipsa om, men som nödvändigtvis inte behöver en egen diskussionstråd.

Vi startar med två program där Enhörningsfolk medverkar.

Onsdagen 29.3 klockan 18.18 har programmet Bokmål på Radio Vega skräcklitteratur som tema. Förlagsredaktör Anna Friman och författare Petri Salin diskuterar temat ledda av programmets redaktör Petter Lindberg. Programmet sänds i repris på torsdagen (30.3) klockan 22.15.

Fredagen 31.3 klockan 18.18 är det dags för programmet Razzia (även detta program på Vega) och speciellt då dess bokrecensionsdel "Jag läste häromdan..." där eder chefred recenserar årets finlandsvenska science fictionroman Petter Lindbergs Minnenas planet. Det här programmet sänds i repris på söndagen 2.4 klockan 16.10.

ps

• Antal inlägg: 74
SV: Intressant i radion
« Svar #1 skrivet: 29.03.2006 kl. 15.38 »
Enligt vad jag idag diskuterade med Razzias personal så verkar det att Bens recension sänds först nästa vecka.

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #2 skrivet: 29.03.2006 kl. 18.45 »
Alldeles sant. Razzia/Jag läste häromdan med Minnenas planet-recensionen sänds enligt nuvarande planer 7.4 klockan 18.18 och repris på söndagen 9.4.

Men observera att Razzia den här fredagen (31.3) kommer att handla bl.a. om konst och vetenskap (låter lite som kultursymposiet i Mariehamn). Intervjuade är bl.a. Petri Salin, som berättar om sitt nya hörspel Min vän Jean Nicot - ett lyriskt intermezzo om tobakens frälsande verkan, samt författaren Malte Persson.

Salins hörspel sänds söndagen 2.4 kl. 19.30 och det låter lite sf-aktigt med en värld där man tagit fram en vaccin mot tobaksrökning.  ;)

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #3 skrivet: 5.04.2006 kl. 09.37 »
Petter Lindbergs finlandssvenska sf-roman kommer att recenseras även i programmet Rapido någongång under nästa vecka. På programmets hemsida kan man lyssna på veckans avsnitt och dessutom kan man prenumerera på programmet som poddradio (podcast på främmande språk), så det går helt enkelt inte att missa programmet.  :)

Rapido sänds på Radio Vega vardagar kl. 11.45 med repris kl. 18.05.

Ja, det är väl bäst att tillägga att den här Rapido-recensionen inte är samma recension och inte ans av samma recensent som den som hörs i Razzia.
« Senast ändrad: 5.04.2006 kl. 22.28 av Ben »

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #4 skrivet: 8.04.2006 kl. 19.41 »
Programmet Razzia med bl.a. min bokrecension av Minnenas planet kan avlyssnas på webben som ett RealAudio-flöde på Razzias webbsida. Programmet torde finnas kvar tills nästa Razzia sänds (14.4)

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #5 skrivet: 5.06.2006 kl. 23.06 »