Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Blir det något program på svenska i Finncon i år  (läst 19426 gånger)

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
  • Antal inlägg: 459
  • Science Fiction fan från Karis
    • Fantastix
Blir det något program på svenska i Finncon i år
« skrivet: 14.01.2004 kl. 11.59 »
Hoppas det blir något. I alla fall kan vi ju här på forumet ta upp saken.

En sak som skulle vara kul på svenska är att disskutera fandom på svenska och finns det någon finlandssvensk fandom? Är den integrerad med den finska fandomen eller? I alla fall är det så att i västra nyland verkar det inte finnas något slag av science fiction fans. Har själv varit intresserad av science fiction, fantasy osv ända sedan jag var en 9-10 år. Men det är först nu under Internets tidevarv som man har börjat hitta likasinnade.

TACK GUD FÖR INTERNET!

Så var fanns alla fans före Internet?
Reality of life is for people who cant handle Science fiction

Ylva

• Antal inlägg: 5
Svenskt program på Finncon
« Svar #1 skrivet: 14.01.2004 kl. 14.02 »
Ärligt sagt så tror jag att det inte blir något program på svenska om vi inte själva tar initiativet. Med vi så menar jag alltså finlandsvenskar, svenskspråkiga och alla andra som kan tänkas ha ett intresse av svenskt program på Finncon.

Personligen tycker jag att det vore verkligt bra med svenskt program. Fandomens språk i Finland är finska och engelska (åtminstone i stor utsträckning). Detta är synd eftersom fandom i stort ändå är en fråga om böcker och litteratur och då är modersmålet och språket viktigt. Det finlandsvenska kulturutbudet inom böcker och litteratur tilltalar mig inte alltid. De facto så händer det verkligt sällan att jag t.ex. deltar i litteratursällskapets program. Min önskan är, åtminstone på lång sikt, att göra det finlandsvenska litteraturintresset bredare (dvs. inte endast inhemska författare som skriver på svenska) och inkorporera science fiction och fantasy i de nu existerande litteraturkretsarna.

Efter detta brandtal så lovar jag och dra mitt strå till stacken.

Därtill en kort presentation till de av er som inte känner mig:
Jag är halv-aktiv inom fandomen i Helsingfors (jag brukar hänga varannan torsdag på Helsingfors fandomens träffar) och jag har varit aktiv inom Tolkien-föreningen.  

Före Internet satt alla fans för sig själv och läste de få scifi böckerna som fanns på de kommunala bibliotekena om och om igen. Det gjorde åtminstone jag.

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
    • Fantastix
Program på svenska någon ide
« Svar #2 skrivet: 14.01.2004 kl. 19.13 »
Program på svenska

Citera
Ärligt sagt så tror jag att det inte blir något program på svenska om vi inte själva tar initiativet. Med vi så menar jag alltså finlandsvenskar, svenskspråkiga och alla andra som kan tänkas ha ett intresse av svenskt program på Finncon. Personligen tycker jag att det vore verkligt bra med svenskt program.

Ett förslag till program vore ju om vi på detta forum bara beslutar oss att träffas i ett hörn och på det viset sätta igång ett improviserat program.

Citera
Före Internet satt alla fans för sig själv och läste de få scifi böckerna som fanns på de kommunala bibliotekena om och om igen. Det gjorde åtminstone jag.

Ja alla 6-7 böcker som fanns. Frågade man efter scifi så fick man till svar ingen bok finns inne men jag tar emot beställning.

Ylva

Svenskt program
« Svar #3 skrivet: 20.01.2004 kl. 14.54 »
Det låter som en god idé att träffas på ett hörn och sätta igång ett program. Alltför improviserat kan det inte vara. Vi borde säkerligen meddela arrangörerna, så de kan reservera en sal och sätta in vårt program i Finncons program. I övrigt är improvisation bra.

Har någon några goda idéer?

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 371
« Svar #4 skrivet: 21.01.2004 kl. 12.15 »
Ylva har  nog rätt i att det inte blir något svenskt program på Finncon ifall vi inte själva gör något. Enda orsaken till att Finncon X hade svenskt program var att jag satt med i arrangörskommitten och kunde köra igenom idén med några programpunkter  på svenska. Att vi hade en svensk hedersgäst gjorde ju naturligtvis också en hel del.

Trevligt att det svenska programmet på Finncon X uppskattades!  :D
Och ännu trevligare att folk vill se en uppföljning.

Jag tror inte Finnconarrangörerna i Jyväskylä motsättersig en liten programpunkt på svenska, men vi måste nog kontakta dem i god tid ifall vi verkligen vill göra detta.

Om vi bara samlas på Finncon-caféet kan vi naturligtvis göra det helt inofficiellt, men visst skulle det vara trevigt med en "riktig" programpunkt. Men vad skulle det bli i såfall?

Själv tror jag att det skulle vara trevligt med någonslags diskussion (paneldiskussion eller cirkeldiskussion eller något sådant). Naturligtvis kunde vi prata om finlandssvensk fandom, men skulle det avskräcka de möjliga rikssvenska fansen som kan finnas på plats? Vill vi ha en programpunkt som är allmänt intressant (som alltså även kan locka finskatalande fans) eller vill vi ha ett program som närmast intresserar oss själva?

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
    • Fantastix
programpunkt
« Svar #5 skrivet: 21.01.2004 kl. 12.45 »
Citera
Själv tror jag att det skulle vara trevligt med någonslags diskussion (paneldiskussion eller cirkeldiskussion eller något sådant). Naturligtvis kunde vi prata om finlandssvensk fandom, men skulle det avskräcka de möjliga rikssvenska fansen som kan finnas på plats? Vill vi ha en programpunkt som är allmänt intressant (som alltså även kan locka finskatalande fans) eller vill vi ha ett program som närmast intresserar oss själva?

Ett förslag tillp programpunkt skulle ju vara en paneldiskussion under titeln Science Fiction, Fandom och jag. Utgångspunkten skulle vara varför just SciFi? Varför läser vi scifi, fantasy osv.
När jag började läsa scifi så var det nog inte många andra som läste. I början blev man på snudd till mobbad osv. (Fast på den tiden blev man inte mobbad utan "pimsad") :wink:

En annan sak är finns det några av er på detta forum som är från Västnyland? Och finns det så är någon av er på väg till Jyväskylä i sommar?

Anonymous

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 22.01.2004 kl. 12.48 »
Programmet på svenska var ju senast häpnadsväckande rikt och mångsidigt - enormt fint tycker man. Och på något sett så verkar det ju att det är naturligare att så är saken i just Åbo (eller ev. Hfors).  Där har man ju en naturlig finlandsvensk grundpublik (eller hoppas man alltför mycket?). I Jyväskylä kan det vara mera malplacerat att ha svenskspråkiga programpunkter. Men å andra sidan kan det ju vara bra att just därför ha program även på svenska i en totalt purfinsk stad?

ps

• Antal inlägg: 74
« Svar #7 skrivet: 22.01.2004 kl. 12.51 »
Gjorde det igen . . . svarade utan att ha loggat in . . . och bara ett par minuter efter förra gången . . . börjar man bli helt dementerad?

jophan

• Antal inlägg: 65
    • Imagicon
Svenska på Finncon
« Svar #8 skrivet: 22.01.2004 kl. 14.27 »
Från mitt rikssvenska perpektiv så kan jag säga att jag uppskattade att det fanns programpunkter på svenska på Finncon X. Finland har trots allt två officiella språk och det är viktigt att slå vakt om rätten att klara sig på sitt modersmål - även om det i praktiken kanske mer är en vacker fras på papper i de flesta delar av Finland nuförtiden.

I praktiken så gick jag emellertid mest på engelskspråkiga programpunkter eftersom det fanns fler - och därigenom intressantare - sådana.

Ylva

Svenskt program i Jyväskylä
« Svar #9 skrivet: 23.01.2004 kl. 09.31 »
Finncon lockar fandomen från hela landet, samt den intresserade lokalbefolkningen. Jyväskylä bjuder antagligen inte på alltför många finlandsvenska invånare som är intresserade av scifi, så jag tror inte att vi kan räkna med vidare många som bara sticker sig in och deltar i vårt program.

Därför tycker jag att vi kan planera ett mer själviskt program än i Åbo, dvs. en programpunkt som i första hand riktar sig till fandomen. Den finlandsvenska fandomen är inte alltför stor, så vi får inte avskräcka våra riksvenska och finskspråkiga kolleger.

Jag talade för ett formellt program, eftersom tröskeln för att delta i en formell programpunkt som är tryckt i programmet är lägre än att själv ta initiativ och tränga sig på en informell grupp. Jag försöker alltid (åtminstone på papper) vara välkomnande. Fandomen får ibland kritik för att vara inåtvänd.

Paneldiskussion är ett bra förslag, finlandsvensk fandom och varför vi läser scifi/fantasy är bra teman. Det skulle vara intressant att på något sätt knyta frågan till språket, t.ex. scifi och fantasy på modersmålet. Det är ett ämne som inte är specifikt finlandsvenskt. Jag är dock villig att ge dem som deltar/ordnar programmet fria händer.

Ben

• Administrator
  • *
Re: Svenskt program i Jyväskylä
« Svar #10 skrivet: 23.01.2004 kl. 14.15 »
Citat från: Ylva
Jyväskylä bjuder antagligen inte på alltför många finlandsvenska invånare som är intresserade av scifi, så jag tror inte att vi kan räkna med vidare många som bara sticker sig in och deltar i vårt program.

Alldeles sant. Åbo var en perfekt ort i att testa detta med svenskt program på Finncon i och med att man kunde tänka sig att även "vanligt" folk kunde vara intresserat av programmet.

Därför tycker jag att vi kan planera ett mer själviskt program än i Åbo, dvs. en programpunkt som i första hand riktar sig till fandomen. Den finlandsvenska fandomen är inte alltför stor, så vi får inte avskräcka våra riksvenska och finskspråkiga kolleger.

Ja, det är ju just detta som gör det litet knepigt. Knepigt men inte omöjligt. Vi måste bara komma på en god idé. Vi har ju redan flere goda idéer, men det är alltid bättre med för många än för få.

En paneldiskussion om finlandssvensk fandom intresserar knappast någon annan än finlandssvenska fans (personligen tycker jag det skulle vara väldigt intressant). Men hur skulle det vara med något mer allmänt programinslag som sedan följs av en diskussion om finlandssvensk fandom / finlandssvensk sf?

Man kunde t.ex ha ett litet föredrag först och diskussion därefter.
Idéer på programpunkter som kunde intresser en större publik:
- Mumin/Tove Jansson som fantasyförfattare (det här kunde säkert göras antingen som föredrag eller paneldiskussion)
- Den finlandssvenska sf-litteraturens historia (Jari Koponen har ju skrivit en bok om Zacharias Topelius och sf, en recension finns t.ex på Aikakone-tidningens sidor (på finska), kanske han kunde vara intresserad av att berätta om saken, fast jag vet inte hur bra han kan svenska, åtminstone tycks han kunna läsa på svenska).
- Föredrag om liv i universum (Nils Mustelin skulle naturligtvis vara exakt rätt person att hålla föredraget; jag försökte faktiskt få honom till Finncon X, han var intresserad av att komma, men Finncon-veckoslutet var redan fastbokat för honom)
- Föredrag/diskussion om finlandssvensk sf-forskning (OK, jag känner till två som forskar sf vid Åbo Akademi, men två personer är för få för att få igång en riktig diskussion, det finns säkert fler finlandssvenska sf-forskare, men hur skall man hitta dem?)

Jag är dock villig att ge dem som deltar/ordnar programmet fria händer.

Hur vet du att du inte är en av dem som deltar/ordnar programmet.  :D

Hur som helst tycks det finnas ett klart intresse för att arrangera något eller åtminstone för att ta del av programmet. Jag kunde ju kontakta Finnconarrangörerna i Jyväskylä och fråga hur de ställer sig till saken, eller?

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
    • Fantastix
Mera svenskt program i Jyväskylä
« Svar #11 skrivet: 23.01.2004 kl. 17.41 »
Citera
- Föredrag om liv i universum (Nils Mustelin skulle naturligtvis vara exakt rätt person att hålla föredraget; jag försökte faktiskt få honom till Finncon X, han var intresserad av att komma, men Finncon-veckoslutet var redan fastbokat för honom)

Nils Mustelin eller motsvarande vore ju kul. Annars vore nog också en debatt om liv i yttrerymden en god idé. Det är ju oftast tyvärr så också om man har ett föredrag i början eller så att precis när man börjar få fart på diskussionen öppnas dörren och någon säger att Times Up. Och det som jag personligen tycker är litet tråkigt är att sedan försvinner alla till olika andra paneler. Disskusionerna har en sedan en tendens att bli "halvfärdiga". :cry:

Fortsätter vi på detta sätt kan man väl snart sätta igång med Näthöringen.con/2005. :D

Citera
Hur som helst tycks det finnas ett klart intresse för att arrangera något eller åtminstone för att ta del av programmet. Jag kunde ju kontakta Finnconarrangörerna i Jyväskylä och fråga hur de ställer sig till saken, eller?

Jag personligen tycker du i alla fall kan höra dig för. Man vet ju inte deras åsikt om saken ännu. Kanske de också har några idér. Man vet aldrig.

ps

« Svar #12 skrivet: 26.01.2004 kl. 15.42 »
Alltså Nils Mustelin låter ju för bra för att vara sant - en av mina största läsupplevelser i skolan var just Liv bland miljarder stjärnor som tillsammans med Carl Sagans Cosmos slutgiltigt formade hela min världsbild. En programpunkt med honom - kanske ett föredrag efterföljt av en paneldiskussion? - skulle säkert attrahera folk vare sig de pratar finska eller svenska. En livlig debat skulle ju kanske uppstå om man parade honom med någon som har tvärt motsatta åsikter. Eller kanske han kunde redogöra för sin superba uppfinning spåralogin?

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
    • Fantastix
Nils Mustelin
« Svar #13 skrivet: 27.01.2004 kl. 09.31 »
En rätt så långsökt tanke men mycket intressant vore Nils Mustelin och Johan af Grahn vid samma bord. Kunde bli en verklig succé.

Citera
Alltså Nils Mustelin låter ju för bra för att vara sant - en av mina största läsupplevelser i skolan var just Liv bland miljarder stjärnor som tillsammans med Carl Sagans Cosmos slutgiltigt formade hela min världsbild.

Därtill ännu Eugen Semitjovs böcker och Eric von Däniken så har man alla de böcker som gjort att man ser på värden som man gör. Det som är rätt så roligt är att nu när man läser Dänikens böcker så är de inte alls lika trovärdiga som i början på 70-talet. Men nog finns där en del tankeställare i alla fall :wink:

Anonymous

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 27.01.2004 kl. 18.27 »
Aah von Däniken och vännen Semitjov - där är ett namn som man inte stöter på så ofta nuförtiden! Ack och ve. Hur står det till med Semitjov, vet någon? Mina sista obserationer är från början av 80-talet. Lever han ännu eller, ännu viktigare - skriver han ännu?

Det som kan vara problemet i fallet af Grann är att det är en jappe som det bara inte går att debatera med, knappast ens diskutera vettigt. Om man vill ha en riktig ufo-knäppis som kanske möjligtvis även på något sätt deltar i någon sorts diskurs så vore kanske allas vår vän Rauni-Leena Luukanen på sin plats?

jophan

• Imagicon
« Svar #15 skrivet: 29.01.2004 kl. 17.14 »
Citat från: Anonymous
Mina sista obserationer är från början av 80-talet. Lever han ännu eller, ännu viktigare - skriver han ännu?

Tyvärr inte. Han gick bort redan 1987. http://home.swipnet.se/~w-34556/eugen/eugen2.html

ps

« Svar #16 skrivet: 29.01.2004 kl. 17.50 »
Skrev Semitjov flera romaner än en? Jag vill minnas att jag har läst en av honom (kommer inte alls ihåg vad den hette) som jag tyckte att var ganska intressant. Eller kommer jag ihåg fel? Skrev han alls prosa eller blandar jag ihop med hans faktaböcker som - om sanningen ska sägas - hade nog så fantasifulla inslag?

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
    • Fantastix
Eugen Semitjov
« Svar #17 skrivet: 30.01.2004 kl. 08.26 »
Citera
Skrev han alls prosa eller blandar jag ihop med hans faktaböcker som - om sanningen ska sägas - hade nog så fantasifulla inslag?

Det är ju där som charmen med hans böcker ligger. Det var som att läsa romaner fast med faktainslag eller tvärtom. De var också väldigt lätt att läsa och förstå.

En annan sak är ju också att när man nämner Semitjov så säger en del vänner alltid att "han läste jag när jag var liten" men de säger alla att de inte läste science fiction. Undrar varför. Samma gäller von Däniken.

jophan

• Imagicon
« Svar #18 skrivet: 30.01.2004 kl. 13.58 »
Citera
En annan sak är ju också att när man nämner Semitjov så säger en del vänner alltid att "han läste jag när jag var liten" men de säger alla att de inte läste science fiction. Undrar varför. Samma gäller von Däniken.

Nu skrev väl inte Däniken sf utan vetenskapsförfalskning, men bortsett från det är det fullt naturligt. Ett barn har ingen uppfattning om genrer utan läser allt som verkar spännande. Jag begrep inte att Jules Verne var sf när jag var 8; den insikten kom först långt senare.

Ben

• Administrator
  • *
Re: Svenskt program i Jyväskylä
« Svar #19 skrivet: 31.01.2004 kl. 21.23 »
Citat från: Ben

OK, jag har nu hört mig för hos Saija Silvennoinen som är en av arrangörerna. Hon ställde sig mycket positivt till svenskt program på Finncon'04 och skulle nu ta upp saken med resten av arrangörskommittén. Saija hade faktiskt redan funderat på ifall det skulle vara möjligt att få program på svenska.  :D

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #20 skrivet: 13.02.2004 kl. 00.46 »
En uppdatering på inlägget ovan: Saija informerade att Finnconkommittén bemött förslaget till svenskt program på Finncon positivt. Nästa steg blir alltså att jag kontaktar Nils Mustelin och hör mig för ifall han skulle vara intresserad av att uppträda på Finncon'04. Hur än det går kommer vi alltså att få åtminstone en svensk programpunkt på årets Finncon.
 :D

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #21 skrivet: 17.02.2004 kl. 13.52 »
Nils Mustelin svarade att han tyvärr inte kan delta i programmet.

Ok, då är vi tillbaka i startrutan. Eller en aning på vägen har vi ju kommit. Finnconarrangörerna har reserverat en lucka i programkartan för oss så Finncon kommer alltså att ha en svensk programpunkt. Nu skall vi bara hitta på något att fylla den här programtiden med.

Ideér? En paneldiskussion om hur det är att vara en svenskspråkig fantastikfan i Finland; med i panelen Ben, Kenneth, PS och Ylva?  :wink:

Fler idéer?

ps

« Svar #22 skrivet: 17.02.2004 kl. 14.18 »
Annors nog så gärna men är inte på kommande (brukar inte delta om man inte kommer ända fram till tillställningen med skuru - helst sexan).

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #23 skrivet: 18.02.2004 kl. 09.50 »
Hur skulle det vara med en diskussion om ämnet "Fantastik är också kultur!" Vad kan vi göra för att få mera sf i tidningar, radio och tv och allmänt öka medvetenheten om att sf är mycket mer än endast Star Wars och Harry Potter? Behövs några åtgärder överhuvudtaget? Vad är egentligen situationen i olika delar av svenskfinland? Megafilmerna i biograferna textas ju även på svenska och i och med DVD-revolutionen är det ju möjligt att köpa svensktextade sf-filmer var som helst i landet, men när har ni sist sett ett sf-program på FST? Och hur är det med de Finlandssvenska förlagen, varför nobbar de sf, eller gör de det? Radion då, eller teatern?

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
    • Fantastix
« Svar #24 skrivet: 18.02.2004 kl. 13.26 »
Fantastik är också kultur.
Jag tycker en debatt om sf i finlandssvenska medier låter rätt intressant.
Ställer gärna upp. Alltid en erfarenhet rikare.