Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Blir det något program på svenska i Finncon i år  (läst 19369 gånger)

Ylva

• Antal inlägg: 5
Finncon
« Svar #25 skrivet: 19.02.2004 kl. 16.30 »
Citat från: Ben

Ideér? En paneldiskussion om hur det är att vara en svenskspråkig fantastikfan i Finland; med i panelen Ben, Kenneth, PS och Ylva.

Fler idéer?

Jag har för avsikt att komma till Finncon så jag kan nog ställa upp för det svenska programmet. Jag har inga ideér för tillfället, men jag skall fundera på saken.

Vilka alla har för avsikt att komma till Jyväskylä?

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 371
Re: Finncon
« Svar #26 skrivet: 20.02.2004 kl. 08.51 »
Citat från: Ylva
Vilka alla har för avsikt att komma till Jyväskylä?

Hepp! Så länge jag inte får en meteorit i huvudet eller dylikt så är jag nog på väg till J-kylä.

Senast det var Finncon i Jyväskylä var också Peter Damlin från Vasatrakten där. Peter har  ju skrivit en hel del för Enhörningen och kunde kanske vara ett bra tillägg i panelen (om han är på väg och om det blir en panel  :) )

Ben

• Administrator
  • *
Blir det något program på svenska i Finncon i år
« Svar #27 skrivet: 8.04.2004 kl. 14.11 »
Det börjar vara dags att lägga i nästa växel då det gäller Finnconprogrammet. Vad skall vi alltså hitta på? Skall vi bara ha en allmän (panel)diskussion om hur det är att  vara en finlandssvensk spefi-fan, eller kommer någon på en intressantare idé?

ahrvid

• Antal inlägg: 5
Re: Svenskspråkiga programpunkter på Finncon?
« Svar #28 skrivet: 5.05.2004 kl. 01.05 »
Hm...

Som jag skrev i ett tidigare inlägg (om Johannes Berg) är jag ny i
detta forum (men inte ny i nätsammanhang i allmänhet - en del
stöter på mig här och där...) och så såg jag debattråden om svenska
programpunkter på Finncon.
  Det kanske framgår att jag är rikssvensk. "Rikssvensk" är f ö ett ord som aldrig används av rikssvenskar. Men jag har varit på många finska coner (faktistk alla som har haft titeln "Finncon" - har svåratade penningproblem men skall se vad jag kan göra för att komma även till Jyväskylä). Jag var också på Finncon X och gjorde vad jag kunde för att bevista programpunkterna på svenska där.
  En sak kan måhända uppfattas som överraskande: i Sverige är frågan
om svenskans användning i Finland en näst intill icke-nyhet. Den om-
fattande debatten i det ämnet refereras kort i 1,5 spalt på sidan 17 i
Dagens Nyheter. Och alla svenska sf-fans pratar engelska. Är det en
svenskspråkig programpunkt på en Finncon, är det ett bonus, men inget
som rikssvenskar ser som nödvändigt eller ens bryr sig så mycket om.
  För mig känns det som trevligt och kulturellt värdefullt med svenska
programpunkter på Finncon. Men inte av språk-"imperialistiska" skäl
utan för att jag tror att kulturell diversifiering och språkligt utbyte mellan
olika sfärer är av godo.
  Såvitt jag har förstått läget, har svenskan fått en viktigare roll i och med
EU, även i Finland. En finsk medborgare får större chanser i EU-världen
om han/hon kan både svenska och finska. Språklig mångkunnighet är
något som gynnas av EU.
  Jag ser gärna en eller annan svenskspråkig programpunkt på Finncon. Det verkar vara så att man till sådana inte ens behöver sätta in tolkar, då
de flesta finskspråkiga i alla fall kan ha ett visst hum om innehållet i
en debatt på svenska. (När jag har varit i Finland har jag upplevt mycket
mindre aversioner mot att använda svenska, än som eljest förtäljts. Det
kan bero på att jag är rikssvensk, kanske, men i alla fall.)
  Min horisont är synnerligen begränsad. För mig är frågan om svenska programpunkter något som "kan vara bra", men inget som jag kräver. Men för finlandssvenskar förstår jag att det är en fråga om erkännande,
att få känna att man får en liten (om än symbolisk) del av kakan. Min
förståelse av de som arrangerar Finncon är dock att man gärna tillmötes-
går förslag på svenska programpunkter, bara det blir något någorlunda
bra. Så, det gäller att hitta på bra saker att tala om.
  Varför inte en programpunkt om Tom Ölander? Litet prat om de första conerna, som han drog igång nästan ensam?
  Eller något om Runeberg och elektronisk text? Ni vet kanske att Projekt Runeberg i Linköping just nu samlar så mycket nordiska texter man kan för fri åtkomst. Det var dessutom nyligen Runeberg-jubileum.
  Kanske debatt om "krigsskildringar och sf"? Nyligen var det premiär för "Framom fronten" (som jag tyvärr ännu inte sett) den första finlandssvenska krigsfilmen.
  Eller något om Tove Jansson?
  Varför inte en provokativ debatt kring Alternate History? Vad hade hänt om svenska Riket kickat butt med ryssarna 1809?
  Det gäller att hitta på något bra ämne. Mina förslag behöver inte tas på allvar! Man skulle kunna debattera (men det har inget med sf att göra...) varför Sverige bryr sig så litet om vad som händer med svenskan in Finland.

--Ahrvid

Ps. Apropå finlandssvenskar skall vi inte glömma Åland. Jag har under åren haft kontakt med minst två sf-fans på Åland, nämligen Kimmo och Elise. (Elise är nog fortfarande med på författarlistan SKRIVA som jag "driver").

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
  • Antal inlägg: 459
  • Science Fiction fan från Karis
    • Fantastix
Svenskat program
« Svar #29 skrivet: 5.05.2004 kl. 11.00 »
Citera
Kanske debatt om "krigsskildringar och sf"? Nyligen var det premiär för "Framom fronten" (som jag tyvärr ännu inte sett) den första finlandssvenska krigsfilmen.
Varför inte en provokativ debatt kring Alternate History? Vad hade hänt om svenska Riket kickat butt med ryssarna 1809?

Här kom några goda förslag. Finns annars en bok av Paaslinna (kommer inte ihåg vem av dem det var som skrev den) som heter Operaatio Finlandia. I boken hamnar Finland och Sverige i krig mot varandra. Kommer jag ihåg rätt var den rätt så rolig inte så värst allvarlig men i alla fall. Finns det andra som läst den?
Citera
Men för finlandssvenskar förstår jag att det är en fråga om erkännande,
att få känna att man får en liten (om än symbolisk) del av kakan.

Jag personligen tycker att finlandssvenkt program på Finncon är ett sätt att försöka draga fram finlandssvenska SF fans som finns i Finland. Om man tänker på hur koncentrerat vi bor, så borde nog vara rätt så lätt att hitta dem. Men ändå har man varit ganska ensam med sin "hobby". Bor själv i Västra Nyland som blivit beskriven i Svensk TV som "mera svenska än vad Sverige är"  :wink: .

Men en debatt om Alternativ historia mellan Sverige och Finland vore kul. En intressant sak är ju att då skulle vi ha mera VM guld i Hockey än vad vi har.  :D
Reality of life is for people who cant handle Science fiction

Anonymous

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 5.05.2004 kl. 14.57 »
Den svenska programpunkten på årets Finncon slogs fast för några dagar sedan (dead-line för programboken var sista april) och det blir en paneldebatt med rubriken Fantastik i svenskfinland. Den förklarande undertiten blir något i stil med Science fiction- och fantasyfans från olika delar av svenskfinland reflekterar över genrens tillstånd och spekulerar vilt över hur det hela kunde utvecklas i framtiden.

Det ser alltså ut att bli ganska så specifikt finlandssvenskt, men det är klart att alla är välkomna att delta i diskussionen.

Paneldeltagarna blir:
- Ben Roimola (Enhörningens chefred)
- Sofia Sjö (Sf-forskare vid Åbo Akademi)
- Ylva Wahlström (Sf-fan från Esbo)
- Kenneth Lindholm (Sf-fan från Karis)
- Peter Damlin (Sf-fan från Komossa)

Svenskfinland är alltså ganska så bra representerad i panelen. Allt från östligaste svenskfinland (om vi beaktar  att chefred är född i Pyttis) via huvudstadsregionen och Åbo till Österbotten (jag tycker nog vi finlandssvenskar bor allt annat än koncentrerat  :? ). Endast Åland fattas, vilket är synd, men kanske vi får Ålänningarna med nästa gång.

Du kunde ju, Ahrvid, tipsa dina Åländska kontakter om Enhörningens forum (och själva tidskriften också, för många prenumeranter har man ju aldrig ;) ). Enhörningen hade faktiskt några kontakter  till Åland för många många år sedan, men jag har inte hört något på den fronten på länge. Någon prenumerant på Åland tror jag inte Enhörningen har (ännu). Vid senaste bokmässa i Helsingfors kom jag faktiskt till tals med en Åländsk författare som hade skrivit en bok som ligger  på gränsen till sf. En recension är på kommande en vacker dag.

(Hopsan jag var inte längre inloggad, hur som helst var ovanstående alltså författat av eder chefred -Ben-)

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #31 skrivet: 15.06.2004 kl. 14.07 »
Finncons programtablå hittas nu i sin mer eller mindre slutliga form på Finncons webb samt i svensk "översättning" här på Enhörningens sidor. En hel del allt möjligt igen. Hoppas många av er styr stegen mot Jyväskylä 10-11.7.

Hmm... det där kanske skulle vara en bra ide för en omröstning...  8)

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #32 skrivet: 12.07.2004 kl. 13.17 »
Finncon kom och Finncon gick.

Jag räknade 17 personer i publiken under den finlandssvenska panelen, inte alls så illa!

Panelisterna var mycket bra, tack än en gång Kenneth, Peter, Sofia och Ylva. Jag kände mig lite nervös som ordförande och tycker så här efteråt tänkt att jag borde ha förberett mig bättre. (Så fruktansvärt dåligt var det väl ändå inte då åtminstone de flesta satt kvar genom hela timmen. 8) ) Hur det egentligen var kan säkert någon som satt i publiken bäst kommentera.

Bildreportage på kommande förhoppningsvis ännu i dag...