Den svenska programpunkten på årets Finncon slogs fast för några dagar sedan (dead-line för programboken var sista april) och det blir en paneldebatt med rubriken
Fantastik i svenskfinland. Den förklarande undertiten blir något i stil med
Science fiction- och fantasyfans från olika delar av svenskfinland reflekterar över genrens tillstånd och spekulerar vilt över hur det hela kunde utvecklas i framtiden. Det ser alltså ut att bli ganska så specifikt finlandssvenskt, men det är klart att alla är välkomna att delta i diskussionen.
Paneldeltagarna blir:
- Ben Roimola (Enhörningens chefred)
- Sofia Sjö (Sf-forskare vid Åbo Akademi)
- Ylva Wahlström (Sf-fan från Esbo)
- Kenneth Lindholm (Sf-fan från Karis)
- Peter Damlin (Sf-fan från Komossa)
Svenskfinland är alltså ganska så bra representerad i panelen. Allt från östligaste svenskfinland (om vi beaktar att chefred är född i Pyttis) via huvudstadsregionen och Åbo till Österbotten (jag tycker nog vi finlandssvenskar bor allt annat än koncentrerat

). Endast Åland fattas, vilket är synd, men kanske vi får Ålänningarna med nästa gång.
Du kunde ju, Ahrvid, tipsa dina Åländska kontakter om Enhörningens forum (och själva tidskriften också, för många prenumeranter har man ju aldrig

). Enhörningen hade faktiskt några kontakter till Åland för många många år sedan, men jag har inte hört något på den fronten på länge. Någon prenumerant på Åland tror jag inte Enhörningen har (ännu). Vid senaste bokmässa i Helsingfors kom jag faktiskt till tals med en Åländsk författare som hade skrivit en bok som ligger på gränsen till sf. En recension är på kommande en vacker dag.
(Hopsan jag var inte längre inloggad, hur som helst var ovanstående alltså författat av eder chefred -Ben-)