Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Fantasy i Husis  (läst 4857 gånger)

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 371
Fantasy i Husis
« skrivet: 3.02.2004 kl. 22.56 »
Hufvudstadsbladet körde på måndagen (2.2.2004) en stor (närapå en fjärdedels sida) bokrecension på kultursidan med rubriken "Grym och kraftfull fantasy". Det var Irmelin Sandman Lilius som recenserade Lian Hearns fantasyromaner Över näktergalens golv och På kudde av gräs.

Sandman Lilius vet vad hon skriver om, så recensionen var som vanligt saklig och välskriven; en utmärkt puff för god fantasy.

Irmelin Sandman Lilius har ju även tidigare recenserat fantasy (främst barn/ungdomsfantasy) på Hufvudstadsbladets kultursidor, så Husis kanske inte sist och slutligen ställer sig så enormt negativt till sf-litteratur.

Enhörningen nr 9 utkom skickade jag ett ex av tidningen till Husis kulturavdelning för möjlig recension. Hufvudstadsbladet hade redan en längre tid haft tidskriftsrecensioner på kultursidorna då och då, så jag väntade mig verkligen att en recension skulle dyka upp, men icke.  :cry:

Nu när jag såg den nya fantasyrecensionen kom jag på den galanta idén att då Enhörningen nr 10 blir färdig skickar jag tidningen till Irmelin Sandman Lilius med hopp om att hon skulle försöka ta upp tidskriften på Husis kultursidor.  :) Försöka duger. Inte råkar någon av er känna till hennes adress? (Om inte går 'hörningarna nog säkert fram även via HBL eller Schildts förlag som utgett hennes böcker.

Ja, Irmelin Sandman Lilius är ju faktiskt en av de stora finlandssvenska fantasyförfattarna, så hon skulle ju definitivt vara värd en artikel i Enhörningen. Känner någon sig hugad?  8)

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
  • Antal inlägg: 459
  • Science Fiction fan från Karis
    • Fantastix
Fantasy i Husis
« Svar #1 skrivet: 4.02.2004 kl. 10.57 »
Bor inte Irmelin Sandman-Lilius i Hangö?

Bor hon det borde det inte vara svårt att få tag i henne. Vore verkligen trevligt att få en intervju med henne. Hon har tyvärr blivit alltför mycket i skuggan av Tove Jansson. Tycker att hon t.om. är bättre som fantasyförfattare.

Citera
Då Enhörningen nr 9 utkom skickade jag ett ex av tidningen till Husis kulturavdelning för möjlig recension. Hufvudstadsbladet hade redan en längre tid haft tidskriftsrecensioner på kultursidorna då och då, så jag väntade mig verkligen att en recension skulle dyka upp, men icke.

Jag tycker alla skall göra som jag och bojkotta HBL. Enda stället jag läser HBL är på bibliotek. Har alldrig varit vidare förtjust i finlandssvenska dagstidningar. Deras kulturrecensioner är alltför elitinriktade. Även om jag jobbat på Värsta Nyland.
Reality of life is for people who cant handle Science fiction

Ben

• Administrator
  • *
Fantasy i Husis
« Svar #2 skrivet: 4.02.2004 kl. 11.13 »
Citat från: Kenneth
Jag tycker alla skall göra som jag och bojkotta HBL.

Visst och Helsingin Sanomat skall man ju också bojkotta.  :wink:
Men vill vi sprida det goda sf-budskapet bland de stora massorna och få folk att förstå att science fiction och fantasy inte automatiskt betyder skräp gäller det bara att jobba på och försöka få in sf-recensioner och -notiser även i dagstidningarna.

Vid det laget som Kalle Kulstötare och Hedwig von Högkulturtant bläddrar fram till kultursidorna i sin favoritdagstidning (var sig det sedan är t.ex. HBL, Vasabladet eller Svenska Dagbladet) och utan att rynka på näsan läser en recension på något i stil med China Mievilles Perdido Street Station, Ursula Le Guins Tehanu eller Ted Chiangs Stories of your Life and Others börjar det hela se bra ut.

ps

• Antal inlägg: 74
Fantasy i Husis
« Svar #3 skrivet: 4.02.2004 kl. 18.43 »
Helt har ju Husis inte nonchat 'Hörningen - det fanns vill jag minnas en liten mininotis om Näthörningen, fast det var väl bara ungefär adressen . . .

Men om man vill ha något uppmärksammat på en vanlig kulturredaktion så räcker det sällan med det att man skickar in det och därmed basta. Det gäller alltså för det mesta att spåra upp ett visst offer som kan tänkas vara intresserat och engagera personen ifråga på en så att säga personlig nivå. Den enda på Husis som kunde (och mig veterligen torde) hysa något slags intresse för SF är möjligtvis Dan Kronquist - kanske chefred kan tex. kontakta Kronquist per epost och sedan skicka ett ex till honom också?

Eller så bara helt kallt ringa upp redaktionen och be att de nu gör en juttu om tidningen - det kan ju alltid finnas någon som nappar på förslaget.

Ben

• Administrator
  • *
Fantasy i Husis
« Svar #4 skrivet: 4.02.2004 kl. 21.45 »
Citat från: ps
Helt har ju Husis inte nonchat 'Hörningen - det fanns vill jag minnas en liten mininotis om Näthörningen

Det är alldeles sant. Detta var för några år sedan då Husis började ha korta notiser om olika finlandssvenska webbsidor i sin bilaga Vision. Och i tidens början (Enhörningen 1 eller 2 eller något sådant) nämndes tidskriften faktiskt även på kultursidorna.

Den här gången blev jag bara så besviken då Husis helt tydligt hade någonslags "nu recenserar vi kulturtidskrifter i nästan varje nummer" -tema, men 'hörningen kom inte med.

Citat från: ps
kanske chefred kan tex. kontakta Kronquist per epost och sedan skicka ett ex till honom också?

Det här tipset lägger jag definitivt bakom örat. Krafs - där ligger den nu.  :wink: