Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Nebula 2006  (läst 12127 gånger)

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 370
Nebula 2006
« skrivet: 9.02.2006 kl. 16.08 »
Den amerikanska fantastikförfattarorganisationen SFWA har lagt ut listan för de preliminära Nebulakandidaterna. Slutliga listan kommer senare, men det lönar sig redan ni att klicka fram till http://www.sfwa.org/awards/2006/NebPrelim2005.html ifall man är intresserad av gratis noveller och sådant. Den slutliga kandidatlistan kommer ju att vara kortare än prelilistan så vill man ha tag på möjligast många gratistexter gäller det att ladda ner dem nu.

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
  • Antal inlägg: 457
  • Science Fiction fan från Karis
    • Fantastix
SV: Nebula 2006
« Svar #1 skrivet: 12.02.2006 kl. 14.42 »
Av dessa romaner har jag nog bara läst Susanna Clarke, China Mieville, och Kim Stanley Robinson. Men personligen hoppas jag nog mera på China Mieville än Susanna Clarke.
Forty Signs of Rain är inte så bra som jag tänkte mig. Tycker att Risto Isomäkis bok Sarasvatin Hiekkaa är bättre.
Reality of life is for people who cant handle Science fiction

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #2 skrivet: 13.03.2006 kl. 09.49 »
Jag lade ihop en notis om den slutliga listan över årets Nebula-nomineringar i helgen. Enhörningens lista är t.o.m. bättre  än WSFAs lista i och med att Enhörningslistan har länkar till alla nominerade verk som finns på webben (alla noveller, alla långnoveller och alla kortromaner; troligen uppdateras WSFA:s lista så småningom, men just nu är Enhörningen bättre!  ;) )

Hur som helst ligger texterna alltså ute på webben, så nu är det bara att tanka ner dem, läsa dem och diskutera om dem till exempel här.  :woohoo:

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #3 skrivet: 1.05.2006 kl. 21.05 »
Årets Nebula-pris utdelas inkommande helg (6.5), så vill man säga något om kandidaterna innan det blir dags för efterklokhet börjar det väl vara dags att göra det.

Själv läste jag årets Nebulanovellkandidater för drygt en månad sedan inför sf-pubmötet här i Åbo som hade novellerna som tema. Det är ju en tid sedan, men vi skall se vad jag får ut av mina anteckningar. Hur som helst kommer här årets Nebulanoveller  rangordnade enligt min smak (bästa först, länkar till texterna hittas i Enhörningens Nebulanotis):

1. Anne Harris: Still Life With Boobs
En välskriven absurd/surrealistisk novell om kroppsdelar med egen vilja. Själva historien är egentligen en enkel liten sak, men den fungerar otroligt bra.
2. K.D. Wentworth: Born-Again
Rolig Jesus-science fiction. Hur skulle det vara om du hade en klonad Jesus som bror. Novellen finns förövrigt i svensk översättning i nyaste numret av Mitrania (1/2006)
3. Dale Bailey: The End of the World as We Know It
En lågmäld, men samtidigt mycket fängslande novell om mänsklighetens undergång. Visst det finns tretton i ett dussin av dessa, men det här var en lite annorlunda tagning.
4. Nancy Kress: My Mother, Dancing
En intressant liten novell om Fermi-paradoxet och de moraliska sidorna av att kolonisera världsalltet. Själv stördes jag lite av det genuslösa språket (ordet "hirs" användes i stället för "he" eller "she"), som kändes onödigt påklistrat, men vill man skriva genuslöst på engelska finns det inte så hemskt mycket annat man kan göra.
5. Margo Lanagan: Singing My Sister Down
Berättelsen var egentligen helt OK, men själva idén om en avrättning i ett "stenålderssamhälle", var inget extra och sist och slutligen kan man nog fråga sig om det här egentligen är fantastik eller inte.
6. Richard Bowes: There’s a Hole in the City
Det märks att amerikanarna börjar komma över 9-11-chocken och vill behandla händelsen i olika kulturformer. Här har vi då en fantastiknovell om händelserna den elfte september 2001. En OK spökhistoria, men på något sätt känns det hela mer som någotslags katarsistisk övning än en självständig berättelse.
7. Carol Emshwiller: I Live With You
En välskriven liten novell som får en att tänka på Tove Janssons "Det osynliga barnet", men här har vi igen en text vars fantastikinnehåll är lite si och så. Personligen tycker jag inte att det här var varken science fiction eller fantasy.

Årets sats var inte alls så dålig, men det är intressant hur det tycks bli allt mer vanligt med noveller vars fantastikinnehåll är så gott som noll bland de Nebula-nominerade.
« Senast ändrad: 2.05.2006 kl. 21.19 av Ben »

jophan

• Antal inlägg: 65
    • Imagicon
« Svar #4 skrivet: 2.05.2006 kl. 12.05 »
Nitpick: Nebulan är ingen tävling, den är ett pris som avspeglar vad ett antal representativa (?) nordamerikanska sff-författare tycker är det bästa som skrivs inom fältet...

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
  • Antal inlägg: 457
  • Science Fiction fan från Karis
    • Fantastix
« Svar #5 skrivet: 2.05.2006 kl. 20.55 »
Jag blev också väldig förtjust i denna Jesus Science-fiction berättelse. Den fick en att börja spekulera vilt om hur det skulle vara med en massa kloner av just den typen. Tänk om  man kunde själv beställa en egen Karl Marx klon eller Einstein klon eller varför inte en egen Elvis. Det bästa var att den var väldigt rolig på samma gång.

Även Anne Harris berättelse gillade jag också. Jag skulle nog sätta Bron-Agin före Still Life with Boobs. Sedan kommer The End of the World... Dessa var de jag gillade bäst. Resten läste jag nog bara men inte fastnade de på något vi i mitt minne.

Reality of life is for people who cant handle Science fiction

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #6 skrivet: 2.05.2006 kl. 21.18 »
Nitpick: Nebulan är ingen tävling,

Du har naturligtvis rätt.

Jag skall nitpicka din nitpick genom att så här i efterskott ändra på det jag skrev så att folk som kommer och läser det här senare blir totalt konfunderade.  :D