Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Atorox 2006  (läst 4125 gånger)

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 370
Atorox 2006
« skrivet: 6.03.2006 kl. 09.41 »
Dags igen att påverka! Kandidatlistan för årets Atorox-pris sammanställs som bäst  och nu har alla möjlighet att påverka vilka noveller som får tävla om titeln som årets bästa finländska fantastiknovell.

Listan över alla publicerade noveller finns på adressen http://www.tsfs.fi/atorox/novellit2005.php men man behöver alltså inte ha läst alla noveller för att kunna föreslå vilka texter som skall vara med i tävlingen.

Av Enhörningens noveller från senaste år är följande valbara:
Peter Damlin: Minnet
Petri Salin: Steiners evolution
Petri Salin: Dårskapens lov

Tycker du alltså att en eller flera av dessa förtjänar att tävla om Atorox-priset skall du skicka ett e-postmeddelande till atorox(ät)tsfs.fi (ersätt (ät) med @) och berätta vilka noveller du föreslår.

Observera att nomineringsförslagen skall vara inne senast inkommande fredag (10.3)!

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 370
SV: Atorox 2006
« Svar #1 skrivet: 4.07.2006 kl. 00.03 »
Nu har då Enhörningens Atorox-jury gjort sitt jobb och skickat in sina röster. Klicka fram notisen om årets omröstning ifall du är nyfiken över vem som skulle vinna årets Atorox ifall Enhörningen fick diktatoriskt bestämma om saken. 

I år hade jag personligen inget problem med att välja min favorit. Hannu Rajaniemis Isännän ääni svepte iväg mig som ja, jag vet inte vad. Det jag vet är att det är länge sedan jag fått en så stark dos av denna underbara känsla av förundran ("sense of wonder"), som för många är det som i unga år får en att sluka sf-betet och sedan sitta fast.

Vare sig Rajaniemis novell får Atorox-priset eller ej är det här en novell som jag hoppas kunna presentera i Enhörningen någon dag.

Inför Atorox-omröstningen senaste år diskuterades det inom finländsk fandom en hel del om vad som gör en novell till en fantastiknovell. Den livliga diskussionen kretsade speciellt runt en novell som Åbo sf-förenings styrelse inte ansåg innehålla några fantastiska element och som föreningen därför beslöt att lämna utanför tävlingen. Jag anser att föreningen gjorde ett riktigt beslut, men tyvärr tycks man ha glömt allt detta för i år. Bland de nominerade 28 novellerna räknade jag hela sex stycken vars fantastikinnehåll är minst sagt dubiös och i en del fall helt klart lika med noll. Vissa av dessa är mycket välskrivna noveller, inget fel med det, men då det gäller att välja årets bästa science fiction- eller fantasynovell tycker jag att de kandiderade novellerna verkligen skall innehålla fantastiska element; att de råkat bli publicerade i en sf-tidning räcker verkligen inte.