Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: En sak som jag började tänka på under helgen  (läst 9692 gånger)

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
  • Antal inlägg: 459
  • Science Fiction fan från Karis
    • Fantastix
En sak som jag började tänka på under helgen
« skrivet: 12.01.2004 kl. 13.41 »
Finns det annars några verkligt roliga Science Fiction, Fantasy och skräckparodifilmer?. Visserligen finns det inom skräckfilmer Scary Movie 1-3 osv. men inte räknar jag dem som roliga. Mest en rad sketcher efter varandra. Som parodi räknar jag filmer som på samma gång skämtar och hyllar genren. Enda inom skräck och fantasy jag kommer på är Mel Brooks Young Frankenstein och Space Balls där den förstnämnda är verkligt rolig och den andra mindre rolig.

Inom fantasy är det väl bara Holy Grail som gäller. Men i Science Fiction? En hel massa dåliga filmer finns nog. T.ex. Naked Space som är ett verkligt bottennapp.

Detta är väl litet fumlande skrivet men jag skyller på att jag jobbar på samma gång. :D
Reality of life is for people who cant handle Science fiction

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 371
Roliga sf-filmer?
« Svar #1 skrivet: 21.01.2004 kl. 11.03 »
[Jag flyttade det här inlägget från "Fynd", eftersom jag tyckte at det passar bättre under en egen rubrik.]

Roliga science fiction-filmer... Visst finns det väl sådana. Hmmm... Nå, Tim Burtons Mars Attacks! (http://www.imdb.com/title/tt0116996/) är definitivt en humoristisk science fiction-film.

Tar man med tv-serierna blir det ju genast enklare: Red Dwarf, Third Rock From the Sun och Futurama ploppar direkt upp i huvudet.

Men fantasy då, alltså annat än Holy Grail, hmmm...

Shinan

• Antal inlägg: 48
    • http://www.surfnet.fi/~karell
Roliga sf-filmer?
« Svar #2 skrivet: 21.01.2004 kl. 13.34 »
När det gäller halvskojiga filmer så finns ju högen med oavsiktligt roliga SF filmer.
http://www.badmovies.org
d.v.s. din standardhög med b-filmer. Konstigt förresten hur det är just horror och SF som är mest representerat i b-filmer. Är det verkligen så att det inte finns någon som helst respekt för denna typ av filmer? Eller är det bara fansen som är så galna att när de senaste bästa filerna har glömts bort så lever de dåliga SF filmerna kvar?

Och förresten har vi ju Hitchiker's Guide to the Galaxy TV-serien. (Som jag har på cd men inte köpt. Blasphemy. Jag borde bli mer laglig...)
"Be strong in your Ignorance"

Thomas

• Antal inlägg: 2
Roliga sf-filmer?
« Svar #3 skrivet: 11.02.2004 kl. 11.07 »
Galaxy Quest är en parodi framförallt på Star Trek och är bitvis rätt rolig.

Shinan

Roliga sf-filmer?
« Svar #4 skrivet: 11.02.2004 kl. 21.48 »
Jag köpte Galaxy Quest idag, i ett momentum av svaghet (och för att jag ville göra utsvävningar... hela de 10€ som det gick åt). Jag har dock inte ännu haft nöjet att se på den... Kanske jag borde se på den nu 8^)

Ben

• Administrator
  • *
Roliga sf-filmer?
« Svar #5 skrivet: 12.02.2004 kl. 10.00 »
Galaxy Quest, ja. Så dumt av mig att glömma den (speciellt som den t.o.m. finns recenserad här på Enhörningens sidor  :oops: ). En riktigt trevlig och lyckad sf-komedi och litet av en snäll parodi på media-sf-fandomet.

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
    • Fantastix
Roliga sf-filmer?
« Svar #6 skrivet: 12.02.2004 kl. 10.18 »
Galaxy Quest vill jag se. Varifrån köpte du den och var den dyr? Jag har försökt hitta filmen ända sen jag såg trailern för ett tag sedan men har aldrig hittat den.

VAR! VAR! VAAAAR!!!!!! :D

Shinan

Roliga sf-filmer?
« Svar #7 skrivet: 13.02.2004 kl. 15.07 »
Tja, nu har jag sett den och nog var den ju skojig alltid. Jag skulle nog gärna också sett litet mer av fansens uppträdanden men man kan ju inte få allt här i världen.
Sedan så har jag ju aldrig varit något fan av Star Trek heller, men nog känner jag ändå igen en hel del av grejerna, men det beror väl på att det hela är så inrotat i SF-kulturen 8^)

Ja och jag hittade den då jag grävde litet i Filmifriiki i väntan på att The Last Samurai skulle börja, den gick för 10€ (9.90). Jag köpte Requiem for a Dream på samma gång, jag har hört så mycket om den att jag tänkte att det väl var dags att se om den verkligen var något att ha 8^)

cissiw

• Antal inlägg: 11
    • http://www.saganomrand.se
Har sällan haft så roligt som när jag såg The 10th Kingdom
« Svar #8 skrivet: 5.04.2004 kl. 21.03 »
The 10th Kingdom är en saga för vuxna i 417 härliga, jätteroliga minuter. Barn gillar den också, men de minsta bör nog ha en vuxen i sällskap. Dessutom är den inte översatt. Beskrivs bäst som humoristisk fantasy med visst inslag av antihjältar. Många referenser till bröderna Grimm, övertydligt på ett kul sätt. En dryg prins, som förvandlas till (en lika dryg) hund av en elak häxa (Dianne West), en känslomässigt avsågad fastighetsskötare som schabblar bort sina fem önskningar på ett hysteriskt roligt sätt, och hans dotter, en vanlig ung servitris och New York-bo, som mot sin vilja dras in i de nio kungadömenas sagoland till äventyr och romantik. Vilket är då det tionde kungadömet? Se själv! Enbart Rutger Hauer som ondskefull bågskytt gör det värt både pengar och tid. Ann Margret som överårig Askunge är inte heller fel. Man köper lämpligen den här filmen (det är egentligen en serie på 5 filmer à ca 1,5 timmar) någonstans på Internet, billigast är amerikansk variant, dyrare europeisk DVD-kodning hos SF-bokhandeln. Den är producerad av Hallmark Entertainment. Lycklig den som har det här nöjet kvar! Själv har jag sett den två gånger, så nu måste det gå ett bra tag till tredje titten...
"Jag tror inte på ett liv efter detta
Jag tror på detta liv"-Gunnar Ekelöf

Ben

• Administrator
  • *
Roliga sf-filmer?
« Svar #9 skrivet: 8.04.2004 kl. 13.36 »
Rutger Hauer är en av mina favoritskådespelare, så The 10th Kingdom måste man väl lägga bakom örat. DVD:n utgavs här i Finland av FutureFilm och deras filmer brukar man ju hitta ganska billigt (en snabb koll på webben (Netanttila och Leffat.com) visar dock att priset ligger kring 33 euro). Enligt distributörens sidor skall DVD:n ha textning även på svenska.

Linnea

• Antal inlägg: 3
10th Kingdom och roliga filmer så där i allmänhet
« Svar #10 skrivet: 14.07.2004 kl. 11.06 »
Såg 10th Kingdom faktiskt för ca ett halvår sen då jag och mina vänner hade "B-film maraton" hemma hos oss. Eftersom den är menad som miniserie, så upptog den största delen av vår maraton (var den inte ca 7 h?). Mina favoritscener är nog när karaktären Wulf köper 'förbättra-dig-själv'-böcker för att komma till rätta med sig själv och vad han egentligen känner för sagans hjältinna-servitris.
Galaxy Quest har visst helt passerat mig förbi, aj aj, måst snarast möjligast hyra den...
En sak jag nog måste tillägga är att jag och brorsan hade "mini B-film maraton" igår kväll, och hans val var en film som hette "Reptilian". Och snacka om B-film modell cliché! Okej, de hela handlar om ett fossil av en dinosaurie som hittas i öknen strax utanför New York (höh?). Det är 200-250 milj år gammalt, ser ut som T-rex men är 50 ggr större (yeah right). Mitt i allt anländer ett rymdskepp med aliens som pratar engelska med slem-brytning, och de väcker hela fanskapet till liv. Hjältarna har sedan (hups hups) tid ca 5 h på sig för att döda dinosaurien innan USA's presidents hemliga styrkor kommer och spränger den med en atombomb. Nå, hjältarna hittar (suprise suprise) en diamant som kan kontrollera dinosaurien, och ta mig tusan om inte slem-aliens skickar EN NY dinosaurie! Sen spenderar dessa två giganter ca 20 min i filmen på att leka Power Rangers i en ganska dålig miniatyr av New York.
Sällan har jag skrattat så mycket som i går åt nån film. Rekommenderar den varm åt sf-fans som bara vill spendera 1,5 h med att flina åt hur idiotiskt rolig man kan göra en scifi film. Om det jag skrev just inte dög, så vänta bara tills filmens "new-and-not-tested-properly"-laser pistoler och "a-prophecy-about-the-apocalypse" kommer med i spelet. Se den. I dare you.
*Ea*

Ben

• Administrator
  • *
Roliga sf-filmer?
« Svar #11 skrivet: 14.07.2004 kl. 14.51 »
Jag undrar om det här (länken för till Enhörningens recension) är samma Reptilian?

Jag kommer inte ihåg några aliens, men det är ju redan några år sedan jag såg filmen. Hur som helst var den här Reptilian/Yonggary så dålig att man inte riktigt visste ifall man skulle skratta eller gråta.

:lol:

Linnea

• Antal inlägg: 3
Roliga sf-filmer?
« Svar #12 skrivet: 15.07.2004 kl. 22.49 »
Hur som helst var den här Reptilian/Yonggary så dålig att man inte riktigt visste ifall man skulle skratta eller gråta.

Jep, det är just den filmen, och medan min bror argt försökte tysta ner mig så låg jag på vardagsrumssoffan och skratta så jag nästan fick magkramp.  :lol:  Så den var så dålig att det var bäst att bara skratta åt den. Just de.
*Ea*

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
    • Fantastix
Roliga sf-filmer?
« Svar #13 skrivet: 16.09.2004 kl. 10.07 »
10th Kingdom säljes i Anttila Top Ten för 13.95. I alla fall i Anttila i Tunneln i H:fors. Också Musa & The Princess of the Desert.  :D