Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Usvazine 2/2006  (läst 4107 gånger)

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
  • Antal inlägg: 456
  • Science Fiction fan från Karis
    • Fantastix
Usvazine 2/2006
« skrivet: 25.08.2006 kl. 19.12 »
Har nu läst några av novellerna i senaste Usva tidningen och tänkte bara skriva några rader och föra reklam för denna enimenta tidskrift.

Och av dessa är det  Juha-Pekka Koskinens novell Sydänystävät (The Bosom Friend) och en andra är Sari Peltonens Lahjapoika (The Gift Boy) som blivit kvar i mitt medvetande. Har ännu inte hunnit läsa Petri Laines Maan valo (The Shadow of Earth) men jag hinner nog.

Den första är en berättelse om en dammsugare och den andra om en ensam kvinna som får en pojke som gåva. Sydänystävät har ett tema som får mig att tänka på Asimovs robotberättelser fast med en knorr. The Gift Boy är en berättelse om tatueringar och ägandebehov.

Men Usva som tidning har börjat fylla sin funktion. Brukar ladda ner alla numror och läser den från pärm till pärm eller i detta fall blad till blad. :D Och som det konstaterades i nån panel så är det nog en hög kvalitet på spekulativ fiction noveller i Finland. Rekomenderas
Tidningens engelskspråkiga version kan laddas ner här: http://www.usvazine.net/uusin.htm
Reality of life is for people who cant handle Science fiction

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 370
SV: Usvazine 2/2006
« Svar #1 skrivet: 26.08.2006 kl. 17.21 »
Till skillnad från vad jag påstår i Enhörningens notis om Usvas engelskspråkiga nummer är en del av novellerna faktiskt ursprungligen skrivna på engelska och alltså inte översatta från finska.

Tack till herr Salin som rättade till mig under Finncon, nu skall jag se till att få även Enhörningsnotisen korrigerad.  :blushing:

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
  • Antal inlägg: 456
  • Science Fiction fan från Karis
    • Fantastix
SV: Usvazine 2/2006
« Svar #2 skrivet: 26.08.2006 kl. 17.56 »
Intressant.

Har nu också läst Petri Salins novell Shadow of Earth och den är nog också väldigt bra. En sak som slog mig när jag läste den är att jag läst för flere år sedan en liknande novell. Där bodde människorna i stora rymdskepp som cirklade runt jorden. Jorden hade förödats för flere sekel sedan i ett kärnvapenkrig.

I novellen flydde ett gäng kriminella från ett av dessa rymdskepp och landade på jorden som genomgått en förvandling. Både religöst och mentalt. Den var också litet liknande. Skall inte spoila slutet för den som vill läsa den men tvisten var litet liknande.

Kommer inte ihåg novellens namn eller författare med den var i en av dessa gigantiskt tjocka novellsamlingarna om jag minns rätt.
Reality of life is for people who cant handle Science fiction