Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Doctor Who  (läst 9854 gånger)

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 371
Doctor Who
« skrivet: 11.09.2006 kl. 09.49 »
Någon som redan vill kommentera nya Doctor Who?

Själv var jag tvungen att jobba igår, så jag har  ännu inte sett nya Who, men kommer väl att se första episoden idag eller i morgon.

Kollade ändå början av programmet och noterade att signaturmelodin och introt var mycket likt de episoder av gamla Doctor Who som jag sett på 80-talet (med Tom Baker som doktorn)

Kolla förövrigt KLF:s "gamla" remix av Doctor Who-temat Doctorin' the TARDIS (länken för till videon på youtube.com). En rolig video plus en bra remix. Vad mer kan man önska sig. ;)

Ja, och ni har väl alla redan läst Elisabeth Kronqvists utmärkta artikel om Doctor Who?

Elisabeth

• Enhörningsredaktör
  • *
  • Antal inlägg: 11
SV: Doctor Who
« Svar #1 skrivet: 13.09.2006 kl. 00.53 »
Jag var just inne på risingshadow.net och konstaterade att WSOY ska ge ut två Doctor Who-romaner i översättning under hösten. Det är fråga om Luolamies Lontoossa (Gareth Roberts, originaltitel: Only Human) och Tikittävä painajainen (Justin Richards, originaltitel: The Clockwise Man). Det verkar som om man satsar på att doktorn har kommit till Finland för att stanna den här gången.

Ben, om du har första delen inbandad, kan du kolla hur textningsteamet översatte "Time And Relative Dimensions In Space"? Jag uppfångade  en ordgröt på (som det såg ut) hundra bokstäver som slutade på 'Ilma Saareke', och det skulle vara intressant att veta hur fria händer de till sist fick ta sig för att få förkortningen att passa in.
"Bother!" said Pooh. "I will not do this deed. The Ring is mine!"

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #2 skrivet: 16.09.2006 kl. 00.10 »
Ben, om du har första delen inbandad, kan du kolla hur textningsteamet översatte "Time And Relative Dimensions In Space"?

TARDIS blev på finska "TähtiaikaAvaruuden RakenneDimensioiden IlmaSaareke" vilket ju egentligen fungerar riktigt OK.

Elisabeth

• Enhörningsredaktör
  • *
« Svar #3 skrivet: 21.09.2006 kl. 21.32 »
Den digitala radiokanalen BBC7 (kan lyssnas på via Internet) sänder under höstens söndagar några av den åttonde doktorns Big Finish-äventyr. Avsnitten finns sedan tillgängliga på webbsidan som Real Player-filer under en vecka.
http://www.bbc.co.uk/bbc7/listings/index.shtml?Sunday

På söndag börjar den första delen av fyra i äventyret "Sword of Orion". Tillsammans med äventyrerskan Charley Pollard från luftskeppet R101, som 1930 befann sig på sin jungfruresa till Karachi, landar doktorn sin TARDIS på planeten Garozone Central för att skaffa medicin åt en krasslig vortisaurus. Men det är inte det enda som gnager på honom. Butiksföreståndaren beter sig underligt, och det har länge pågått krig mellan människor och androider. Det blir mer och mer sannolikt att någon kommer att ta till oförlåtliga medel för att få ett slut på konflikten. Och just nu känner sig vår hjälte inte riktigt hemma med att skriva någon på näsan i fråga om att lägga fingrarna emellan. R101 störtade nämligen norr om Paris och flera av de 54 ombordvarande omkom. En passagerare är oredovisad -- Charley. Ska ha kunna ta henne tillbaka dit för att dö?

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
  • Antal inlägg: 459
  • Science Fiction fan från Karis
    • Fantastix
« Svar #4 skrivet: 9.10.2006 kl. 10.24 »
Måste nog säga att dess mera avsnitt man sett av Dr Who dess bättre blir den. Eccelstone som Dr Who passar som handen i handsken.

Tyvärr missade jag filmen på fredagen  :-X
Reality of life is for people who cant handle Science fiction

Elisabeth

• Enhörningsredaktör
  • *
« Svar #5 skrivet: 24.10.2006 kl. 01.04 »
Spinoffserien Torchwood (som egentligen borde kallas för något annat än spinoff, tycker arbetsgruppen som jobbat med den, eftersom den inte är lika barnvänlig som Doctor Who) hade premiär på digitalkanalen BBC Three i veckoslutet. Med bra tittarsiffror och lysande kritik verkar det som om Russell T Davies skulle ha lyckats både med att göra engelsk SF för vuxna igen och höja trendfaktorn på Wales. Den visas på BBC2 på onsdag, och det är fullt möjligt att det blir flera säsonger.

Serien följer med Cardiffgrenen av Torchwoodinstitutet, som grundades på 1800-talet för att skydda det brittiska imperiet mot utomjordiska inkräktare och vända deras teknologi till fördel för landet. Bekanta ansikten finns med från första säsongen av Doctor Who (så det är spoilervarning på Torchwoods hemsida, för mycket av de händelser som refereras till har ännu inte inträffat) men annars är serien ganska fristående.

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #6 skrivet: 15.11.2006 kl. 23.04 »
Personligen vet jag inte hur barnvänlig Doctor Who är.  ;)
Själv fick jag åtminstone kalla kårar av de två senaste episoderna med gasmaskstyperna under andra världskriget. Fan det var ju nästan lika skrämmande som Saphire & Steel nångong i min barndom (fick traumor för resten av livet av det  :| ).

Jag gillar faktiskt den här nya Doctor Who, speciellt gillar jag hur serien med relativt subtila medel för fram fina sf-tankar (ta nu som exempel hur man i senast episod med bara några få välvalda repliker lyfte fram tanken om en framtida mänsklighet med en klart liberalare syn på kön och sexualitet; jag kan tänka mig att man i en amerikansk serie skulle ha understreckat det hela alldeles enormt för att alla säkert skulle förstå vad det är frågan om och ändå skulle man troligen ha missat själva poängen med en framtid där det absolut inte är någon skillnad vilken eller vilka kön du känner dragning till.)   

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #7 skrivet: 17.11.2006 kl. 10.38 »
Råkade förövrigt märka att just de här två senaste episoderna av Doctor Who (The Empty Child och The Doctor Dances) vann årets media-Hugo (jo, jag har en hel del pris"nyheter" som jag borde rapportera om på Enhörningens sidor).

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #8 skrivet: 17.11.2006 kl. 10.45 »
Serien följer med Cardiffgrenen av Torchwoodinstitutet, som grundades på 1800-talet för att skydda det brittiska imperiet mot utomjordiska inkräktare och vända deras teknologi till fördel för landet.

Det här låter ju litet som Charles Stross' Atrocity Archives -berätelser av vilka kortromanen The Concrete Jungle fick Hugo-priset 2005. Det här är förövrigt en berättelse som jag gärna skulle publicera i Enhörningen någon dag, men den går faktiskt att läsa helt gratis på webben; en länk till The Concrete Jungle  hittar du via recensionslänken ovan.

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #9 skrivet: 6.12.2006 kl. 22.03 »
Observera att YLE2 visar säsongens sista episod av Doctor Who på söndagen 10.12 redan klockan 15.30-16.30.

Elisabeth

• Enhörningsredaktör
  • *
« Svar #10 skrivet: 4.01.2007 kl. 00.12 »
BBC:s digitalkanal BBC7 firar det nya året genom att sända några nyskrivna och nyinspelade Doctor Who-avsnitt. Det är inkarnation nummer åtta (Paul McGann) som kryssar genom tid och rymd efter äventyr. I söndags sändes första delen av "Blood of the Daleks" och finns tillgänglig som Real Player-fil på deras webbsida fram till lördag.

http://www.bbc.co.uk/bbc7/listenagain/sunday/

Passa också på att botanisera på http://www.bbc.co.uk/bbc7/drama/7thdimension.shtml, där man kan hitta andra SF-klassiker. Just nu går CS Lewis' Out of the SIlent Planet (Utflykt från tyst planet) som tiodelad serie.