Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Imagicon/Swecon 2006  (läst 13005 gånger)

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
  • Antal inlägg: 459
  • Science Fiction fan från Karis
    • Fantastix
Imagicon/Swecon 2006
« skrivet: 12.09.2006 kl. 20.22 »
Nu är det väl sakta och försiktigt dags att förbereda sig på följande happening på andra sidan viken.

Är det mycket av medlemmar här som är på väg?

Jag är i alla fall klar för resa. (om nu inget oförutsägbart inträffar). Åker iväg på fredag kväll med båt från Åbo. Har jag tänkt i alla fall.

Förslag till övernattning tas också emot. Inget dyrt tack. Har nyligen inhandlat ett egnahemshus så kontot visar nästan minus.  :-X
Reality of life is for people who cant handle Science fiction

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 371
SV: Imagicon/Swecon 2006
« Svar #1 skrivet: 12.09.2006 kl. 23.30 »
Conen börjar ju redan på fredagen (Swecons brukar hålla på från frwedagskvällen till söndagskvällen). Så jag hade preliminärt tänkt åka på fredagen med dagsbåten (är framme i Stockholm sjutiden på kvällen, det skulle betyda att man ännu skulle hinna med några timmar con innan de stänger för dagen (beror naturligtvis på hurdan tidtabell Imagicon har, men hittills har de Swecons jag varit på hållit på till sena timmar på fredagen och lördagen).

Vill man alltså vara på plats från början borde man nog åka redan på torsdag kväll, sedan husera runt på stan fredagen till klockan 17-18 då Imagicon öppnar dörrarna.

Men om man åker först på fredagskvällen klarar man sig naturligtvis med bara en hotellövernattning ... Hur som helst lönar det sig att kolla med Silja/Viking hur det är med hotellpaket. Ofta brukar det bli billigare att åka över + ta hotell än endast åka över.  :woohoo:

Jophan kanske kan tipsa litet om hur programmet blir på fredagen, lönar det sig att vara där från början eller ej?

jophan

• Antal inlägg: 65
    • Imagicon
« Svar #2 skrivet: 13.09.2006 kl. 10.21 »
Jophan kanske kan tipsa litet om hur programmet blir på fredagen, lönar det sig att vara där från början eller ej?

Naturligtvis lönar det sig, även om programmet inte är spikat än. Det är ju en månad kvar! Men vi kommer att börja spika programpunkterna denna vecka. Räkna dock med två programspår mellan 18 och 24, dvs 12 programpunkter. Men i hjärtat av kongressen ligger ju baren, där man sitter och snackar skit med alla trevliga rikssvenskar man åker över för att träffa!

Kenneth, ska vi försöka att skaka fram sovplats åt dig?

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
    • Fantastix
« Svar #3 skrivet: 13.09.2006 kl. 11.03 »
Skall faktiskt kasta fram förslaget åt chefen att taga ledigt på fredag. Får se hur det går.

Man kan ju jobba "hårdare"  på Torsdagen istället.  ::)

Det negativa med att vara ensam på arbetsplatsen tyvärr.

Johan-> Allt tar emot med tacksamhet.

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #4 skrivet: 13.09.2006 kl. 20.15 »
OK, nu har jag varit hos Viking Line och kollat lite priser (Silja kör inte från Stockholm 15-16.10, bara från Kapellskär, så jag lät bli att kolla dem).

Alterantiv 1
Avfärd på torsdagen 12.10 kl. 21.00 från Åbo - ankomst till Stockholm fredagen 13.10 kl. 6.30 (4 personers hytt).
Två nätter på hotell Arcadia (2 personers rum).
Avfärd på söndagen 15.10 kl. 20.10 från Stockholm - ankomst till Åbo måndagen 16.10 kl. 7.35 (4 personers hytt).
Hela paketet skulle kosta 386,- vilket gör 96,50 per person.
I två personers hytt blir priset 109,- per person.

Alternativ 2
Skulle man åka iväg först på fredagen skulle paketet mot all logik bli dyrare!
Avfärd fre. 13.10 kl. 8.45 från Åbo - ankomst till Stockholm kl. 18.55 samma dag.
Två nätter på hotell Arcadia (2 personers rum).
Avfärd på söndagen 15.10 kl. 20.10 från Stockholm - ankomst till Åbo måndagen 16.10 kl. 7.35 (4 personers hytt).
Skulle kosta 408,- vilket gör 102,- per person.

Att ta hotellpaketet blir inte värst mycket dyrare än att ta en resa utan hotell, vilket följande beräkning visar:
Alternativ 3 (avfärd på torsdagskväll, tillbaka i Åbo på måndag morgon) skulle kosta (enligt Vikings webbsystem) 298,- för fyra pers, vilket ger 74,50 per person. Hotellpaketet blir alltså bara dryga tjugolappen dyrare.

Alternativ 4 (avfärd fredag morgon, tillbaks i Åbo på måndag morgon) skulle kosta 239,-, alltså 59,75 per person.  (Här blir skillnaden till hotellpaketet 40 euro, men visst är 40 euro för två nätter på ett hotell som ligger 500m från kongresslokalen ganska billigt.)

Jag skulle nog rösta för alternativ 1. Visst, man är löjligt tidigt i Stockholm, och har inget att göra förrän butikerna öppnar (tiotiden), men efter att man fört sitt pick och pack till hotellet kunde man alltid ta en runda på stan och slösa sina pengar på Sf-bokhandeln. Resten av dagen kunde man ju använda till att gå och se på då Imagiconarrangörerna bygger upp Swecon.  ::)

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #5 skrivet: 15.09.2006 kl. 18.51 »
Enligt nuvarande uppgifter skulle det vara åtminstone åtta personer på väg till Swecon från Finland. Helsingforsborna verkar ta flyget, medan folk från Åbotrakten ser ut att ta färjan.

Åtta finnar är nära på rekord och jag tror vi kan bli fler!  :woohoo:

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #6 skrivet: 26.09.2006 kl. 10.04 »
Massor med finnar på väg till Swecon!  8)

Jag har bokat följande paket för åtta personer:
Åbo-Stockholm med Viking Line
Avfärd på torsdagen 12.10 kl. 21.00 från Åbo - ankomst till Stockholm fredagen 13.10 kl. 6.30 (4 personers hytt).
Två nätter på hotell Arcadia (3 personers rum, egentligen 2 personers rum med extra bädd).
Priset per person sjönk en aning och är nu 85,50. (Därtill kommer naturligtvis själva medlemsavgiften för conen, vilken är 30 euro.)

Jag har ännu en plats kvar av åtta, så nu har du en fantastiks möjlighet  att åka till Swecon med ett gäng trevliga fans från Helsingfors-, Åbo- och Tammerforstrakten. Är du intresserad skall du kontakta mig omedelbums! Först till kvarn får mala o.s.v. Skicka ett privat meddelande via forumet eller e-post till ben ät enhorningen.net (du vet nog vad du skall göra med "ät").

jophan

• Antal inlägg: 65
    • Imagicon
« Svar #7 skrivet: 26.09.2006 kl. 16.14 »
Massor med finnar på väg till Swecon!  8)
Mellan tio och femton, lyder våra nuvarande uppgifter. Fler än på någon tidigare rikssvensk kongress genom tiderna. Yay!

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #8 skrivet: 3.10.2006 kl. 16.13 »
Imagicon har nu publicerat sitt program. Klicka fram till http://www.imagicon.se/program.html för härligheten: massor med intressant i två parallella programspår.
 :woohoo:

OBS: jag har ännu en plats kvar i paketresan från Åbo, blir den inte fylld i morgon är jag tvungen att avboka den tomma platsen. Vill du alltså åka billigt och i gott sällskap till Swecon skall du reagera nu!

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
    • Fantastix
« Svar #9 skrivet: 17.10.2006 kl. 12.52 »
För alla er som missade Imagicon måste jag säga att det var en mycket bra händelse och undertecknad fvingas medge att senast nu fick man blodad tand. (Vill ha mer). Tur att det strax är Åcon etc.

Detta var nog den bästa svenska conen man varit på. Fick litet förväntningar på Åcon.

Ett tack måste nog riktas till våran "resledare" som såg till att vi kom i tid till båten på söndag  ;D

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #10 skrivet: 18.10.2006 kl. 12.48 »
Som "reseledare" tackar  jag för tacken och tackar  alla som var med på resan. Och superstora tack till Sweconarrangörerna för en trevlig och välarrangerad con.

Nästa år hålls Swecon i Göteborg (Göteborgsfandom är som känt Finlands vänfandom), så pricka in 15-17.6.2007 i kalendern redan nu. 

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
    • Fantastix
« Svar #11 skrivet: 12.12.2006 kl. 20.58 »
Satte upp några bilder från Swecon på adressen
http://www.flickr.com/photos/82233633@N00/sets/72157594411089315/

Ben

• Administrator
  • *
« Svar #12 skrivet: 13.12.2006 kl. 22.17 »
Trevliga bilder. När månne jag får mina egna bilder och någonslags Swecon-rapport fixad ...  ::)