Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Solmukohta  (läst 3371 gånger)

Dionne

• Antal inlägg: 4
Solmukohta
« skrivet: 27.01.2004 kl. 10.44 »
Jag, som ett nyblivet, entusiastiskt fan av Larp och nybliven medlem av Finlands enda registrerade svenskspråkiga rollspelsförening  (påstås det iaf)Eloria rf, skall med ett gäng från ovannämda förening dra iväg till Solmukohta som är ett stort internationelt larpinriktat rollspelsevenemang. Jag tänkte bara väcka Enhörningens intresse för deta evenemang. Vore det inte ngt att skriva om i tidningen? Jag hoppas inte larping är ngt som ger ond smak i munnen på alla trogna scifi-fans (observera att det även existerar scifi- och cyberpunk-larp). Nå men oberoende så har jag aldrig snubblat över en artikel om larping i Enhörningen(har inte heller läst så många så jag kan ha fel :oops: )...kanske är det då dags? Om du, Ben, inte har tid eller intresse att skriva en så skulle jag kunna erbjuda mig själv att göra ett tappert försök. Jag skulle kunna rapportera från Solmukohta och samtidigt förklara magin i larp i stora drag...om intresse finns dvs... what say you?

http://www.ropecon.fi/solmukohta/
one day...snails will rule the world

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 370
Re: Solmukohta
« Svar #1 skrivet: 28.01.2004 kl. 15.08 »
Citat från: Dionne
Nå men oberoende så har jag aldrig snubblat över en artikel om larping i Enhörningen(har inte heller läst så många så jag kan ha fel :oops: )...kanske är det då dags? Om du, Ben, inte har tid eller intresse att skriva en så skulle jag kunna erbjuda mig själv att göra ett tappert försök. Jag skulle kunna rapportera från Solmukohta och samtidigt förklara magin i larp i stora drag...om intresse finns dvs... what say you?

Visst, det låter som en mycket bra idé och det är alltid fint med folk som är villiga att skriva om något som intresserar dem!  :D

Jag kunde faktiskt tänka mig två artiklar: en i stil med de evenmangsrapporter som Enhörningen publicerat från Finncon, Swecon och andra sf-evenemang (kolla Näthörningssidan). Den här rapporten/artikeln skulle publiceras här på Enhörningens webb ganska snart efter  evenemanget (=genast då du skickat in texten + möjliga bilder till mig).

Den andra artikeln skulle publiceras i Enhörningens pappersupplaga och skulle då vara mer av en allmän presentation av vad liverollspel egentligen är + litet information om större evenemang typ Kuntepunkt/Solmukohta. Artikeln hinner inte längre till det nummer som jag nu jobbar med, utan skulle då tidigast publiceras i nummer 11.

Det lönar sig att hålla i tankarna att Enhörningen är en tidskrift för science fiction och fantasy. Sålunda ser jag det inte som värst intressant att läsa om kontorslarp, skollarp eller armelarp.  :wink:  Det är ju klart att det hör till att nämna att det finns även andra slags liverollspel än fantasy och science fiction, och några intressanta exempel kan man ju alltid ta upp, men kom ihåg att det är en fantastiktidskrift som du skriver  för.

Du har helt rätt i att Enhörningen inte skrivit något om rollspel, vare sig det gäller live eller av det "ordinära" slaget. Orsaken är inte den att jag skulle ha någonslags aversioner mot rollspel, tvärtom. Orsaken är helt enkelt den att ingen erbjudit sig att skriva något om dessa ämnen och själv hinner jag ju inte göra allt.  :(
Det har faktiskt varit prat om en (live)rollspelsartikel tidigare, men det blev aldrig av.
I Enhörningen nr 5 fanns ett litet bildspel med larpaktiga fotografier, men det är väl det närmaste Enhörningen kommit rollspel än så länge.

I ett tappert försök att framställa mig själv som ultracool 8) (alternativt fruktansvärt  gaggig  :roll: ) kan jag ju nämna, helt i förbifarten, att jag i tidernas morgon deltagit i många rollspel som arrangerats av Sami Toivonen och ELF Vesala och som troligen var bland de första liverollspelen i Finland.  

Ja, den här finlandssvenska rollspelsföreningen, Eloria, skulle det faktiskt vara intressant att höra mer om också. Kanske en liten notis i Näthörningen och/eller ett större block i samband med artikeln i pappers'hörningen? Tror du du kunde skriva något om den också?

Nog är väl alla Elorianer redan Enhörningsprenumeranter?  :wink:

Dionne

• Antal inlägg: 4
Re: Solmukohta
« Svar #2 skrivet: 3.02.2004 kl. 10.35 »
Citat från: Ben
Ja, den här finlandssvenska rollspelsföreningen, Eloria, skulle det faktiskt vara intressant att höra mer om också. Kanske en liten notis i Näthörningen och/eller ett större block i samband med artikeln i pappers'hörningen? Tror du du kunde skriva något om den också?

Nog är väl alla Elorianer redan Enhörningsprenumeranter?  :wink:

Artikeln skriver jag gärna, men det är bäst att jag frågar lov av pappa-ordförande, mamma-kassör och farbröderna-styreslemedlemmar innan jag börjar tuta ut om Eloria. Allt är så nytt att det är bäst vi skaffar stadiga ben att stå på innan vi öppnar en större profil och tar in massor nya medlemmar. Eloria är annars ännu bara aktivt i Österbotten (själv är jag nog nylänning. Fråga inte hur jag villat bort mig i en österbottnisk rollpelsförening) så om nån som läser detta bor åt det hållet så varför inte börja snoka omkring efter ett medlemsskap...säg inte att det var jag som tipsade bara.  :lol:

Enhörningsprenumeranter vet jag inte om de alla är, men jag måste väl ta och se till att de alla blir det isåfall :D
one day...snails will rule the world