Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Húrin's Children, nu som bok  (läst 4084 gånger)

Elisabeth

• Enhörningsredaktör
  • *
  • Antal inlägg: 11
Húrin's Children, nu som bok
« skrivet: 22.09.2006 kl. 02.28 »
http://news.bbc.co.uk/1/hi/entertainment/5358880.stm

Christopher Tolkien skall i vår ge ut "The Children of Húrin" som en enhetlig berättelse, baserat på sin fars anteckningar. Brottstycken av den första ålderns kanske mest tragiska historia (den är i och för sig inspirerad av Kullervo, så det är självklart att den inte kan bli så munter) har ju redan publicerats i Sagor från Midgård (Unfinished Tales) och som versepos i The Lays of Beleriand (History of Middle-Earth III). Vad tänker andra forumbesökare om den saken?

Själv tycker jag nästan bättre om Silmarillion som idé än om Ringen (inga hober, handlingskraftiga alver som kan bete sig dumt i stället för att två sina händer och slå till reträtt, och en Dark Lord som är mer övertygande än Sauron), men är inte riktigt övertygad om C. Tolkiens förmåga som skönlitterär författare. I den bästa av världar skulle J.R.R. ha fått skriva och fantisera på heltid i hela sitt liv och fått omvandla Silmarillion till sex sju fristående tegelstensromaner, men det här är kanske det näst bästa alternativet.
"Bother!" said Pooh. "I will not do this deed. The Ring is mine!"

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 370
SV: Húrin's Children, nu som bok
« Svar #1 skrivet: 26.09.2006 kl. 20.19 »
Jag hör till de "underliga" människor som inte (ännu) läst Silmarillion, så jag känner inte till berättelsen, men visst känner man ju sig lite oviss om hur det nu egentligen kommer att bli. Hur mycket kommer texten sist och slutligen att vara J.R.R. och hur mycket Christopher? Skall man ta detta som en kulturgärning eller likplundring av det mest härskna slaget?

Det är väl egentligen svårt att säga något innan boken är ute och folk fått läsa den.