Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Alternativhistoria på YLE2  (läst 4078 gånger)

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 371
Alternativhistoria på YLE2
« skrivet: 17.11.2006 kl. 12.02 »
På YLE2 startar den 21.11 en ny programserie som belyser brytningspunkter i Finlands historia och spekulerar  i hur Finland skulle se ut om saker gått annorlunda. Programmet Kansakunnan käännekohta är alltså ren alternativhistoria och kommer att behandla bl.a. hur det kunde ha gått ifall slagen på det karelska näset slutat annorlunda, eller Finlands ekonomi skulle se ut ifall Nokia sålt sin mobilavdelning till Ericsson i början av 1990-talet. Låter mycket intressant!
 :woohoo:
Mer info om programmet hittas på http://www.yle.fi/tv2/?p=kausi_ohjelmat&g=2&ID=1681

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
  • Antal inlägg: 459
  • Science Fiction fan från Karis
    • Fantastix
SV: Alternativhistoria på YLE2
« Svar #1 skrivet: 22.11.2006 kl. 10.57 »
Det här första avsnittet var faktiskt riktigt bra. Alternativhistoria är alltid svårt att göra och tycker de lyckades rätt så hyfsat.

Ser fram emot följande avsnitt.
Reality of life is for people who cant handle Science fiction

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 371
SV: Alternativhistoria på YLE2
« Svar #2 skrivet: 22.11.2006 kl. 11.17 »
Jep, riktigt intressant och förvånansvärt välgjort (för att vara finsk tv).  >:D

Ganska kusliga visioner. Som finlandssvensk skulle man naturligtvis gärna ha fått höra något om spekulationer kring den finlandssvenska kulturen och finlandssvenskarna, men det kom ju faktiskt en hel del om det, fast det var "mellan raderna" (jag tänker främst på de dramatiserade intervjuerna med den klart finlandssvenska prästen vars hemort var Rovaniemi; av det här kunde man ju dra den slutsatsen att även finlandssvenskarna spriddes omkring i landet genom de etniska tvångsförflyttningarna).

Jag skulle dessutom gärna ha hört mera om hur programmakarna såg att  dagens Finland skulle se ut efter en lång Sovjetockupation och en självständighet som börjat först 1985.

Ett mycket intressant program hur som helst och även jag ser fram emot de kommande episoderna.