Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Problem  (läst 4191 gånger)

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
  • Antal inlägg: 457
  • Science Fiction fan från Karis
    • Fantastix
Problem
« skrivet: 28.12.2006 kl. 21.22 »
Har nyligen märkt en grej som kan vara litet irriterande. Fick till julklapp Kjell Westös bok Där vi en gång gått och jag har en massa problem med att läsa den. Väntar hela tiden på när den skall få dessa "fantastika" elementen. Och så efter en stund lägger jag bort den när jag märker att det inte händer något. Kommer aldrig längre än till en 50-sidor.

Har man läst för mycket SF och fantasy och blivit helt "avtrubbad". Har faktiskt ingen lust att läsa annat. Intresset för Billnässkrivbord och Helsingfors i början på Finlands Självständighet är nog inte så vidare värst högt.

Jag har konstaterat att jag inte vill läsa annan litteratur som bäst. Är det någon annan som genomgår något likande? Är man trångsynt eller.....  :)
Reality of life is for people who cant handle Science fiction

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 370
SV: Problem
« Svar #1 skrivet: 1.01.2007 kl. 21.51 »
Heh, visst kan man säga att du är trångsynt. Lika trångsynt som alla de som tvärt vägrar att läsa något som kallas science fiction eller fantasy.  :P

Men allvarligt talat kan jag nog förstå ditt dilemma. Det är otroligt länge sedan jag sist läst någon "mainstream" bok, inte för att jag skulle se längs näsan på "vanlig" litteratur utan det har helt enkelt inte blivit av. Men å andra sidan om jag tänker på vanlig nutidslitteratur så väcker det inte värst stor entusiasm. Vari ligger idén med att läsa om en juppis eller för den delen en alkis liv i dagens Finland? Vill man ha sådana berättelser är det bara att öppna ögonen och se sig omkring eller läsa dagstidningarna eller se/höra på nyheter. Dessutom förstår jag inte vad en nutidsskildring utan fantastiska inlägg kunde ge då den knappast på något plan skulle behandla stora frågor som "vad verklighet är", "vem vi är", "vart är vi på väg" o.s.v. frågor som är så vanliga inom fantastiken.

Naturligtvis finns det en massa fantastik som inte är desto djupsinnigare än löpen för en kvällstidning, men så är det ju bara, 90% av allt är skräp.

Då årets Finlandiakandidater nominerades fick jag en impuls att läsa dem alla helt enkelt för att se hurdan dagens "bästa finländska litteratur" är och hur den känns jämfört med mina fantastikfavoriter.

Läseprojektet har inte ännu lett någonvart, men jag tror definitivt att jag skall försöka genomföra den i något skede. I grund och botten anser jag nog att en bra historia är en bra historia oavsett vilken genre den är skriven i.

För min del har det alltså inte blivit läst så mycket "mainstream" under senaste tiden, men då jag sedan började fundera lite mer på saken kom jag fram till att jag visst insuper en hel del icke-fantastiskt material i form av tv-serier. Det finns en hel del serier som jag tycker mycket bra om och anser vara högklassig berättarkonst på alla nivåer och som inte har ett uns fantastik i sig. Som exempel kan nämnas polisserien Shield, westernserien Deadwood eller den historiska dramaserien Rome som jag som bäst håller på att se på. Dessa tre väljer jag när som helst över en dålig fantastik-tv-serie. Vad ger dessa serier då mig? Här är det ju inte mänsklighetens stora frågor som står på spel. Ja, det var ingen enkel fråga att svara. Den gemensamma nämnaren här verkar vara intressanta karaktärsporträtt, rollkaraktärer som känns levande och som utvecklas och visar sig vara något helt annat än man först trott. Och till en del hittar vi ju nog också av de där "större frågorna" som t.ex att en människa alltid är en människa oberoende av tid, plats och samhällelig position.

Kennet

• Enhörningsredaktör
  • *
  • Antal inlägg: 457
  • Science Fiction fan från Karis
    • Fantastix
SV: Problem
« Svar #2 skrivet: 2.01.2007 kl. 14.18 »
Mainstrem TV-serier och filmer är jag nog inte på något vis kräsen med. Ser också på Deadwood, Rome osv plus mycket filmer.

Men det med böcker är väl så att det finns ändå så mycket böcker och så litet tid så man väljer väl vad man vill läsa. När jag var ung läste jag mycket av det som på den tiden måste läsas. Som Jack Keruac, Hemmingway, Lundell och alla klassiska ryska författare osv. Men nu har jag nog bestämt mig för att bara läsa det jag själva vill och finner intressant.

Bland de nominerade Finlandia prisböcker är det nog endast Robert Åsbackas bok jag skulle kunna tänka mig läsa. För det första blev jag väldigt förtjust i Döbelns  Gränd.
Reality of life is for people who cant handle Science fiction