Nyheter: Vill du registrera dig på Enhörningens forum?

Klicka här för att läsa hur det går till.

Författare Ämne: Nya forum för rikssvensk fantastik  (läst 3636 gånger)

Ben

• Administrator
  • *
  • Antal inlägg: 1 370
Nya forum för rikssvensk fantastik
« skrivet: 7.01.2007 kl. 19.41 »
Två nya intressanta forum för fantastik på svenska har sett dagens ljus i Sverige: portalen Fandom.se och webbfansinet Vetsaga.

Portalen Fandom.se är ju i sig ingen nyhet. Det nya är att Fandom.se i slutet av senaste år genomgick en ansiktslyftning och fick samtidigt bl.a. ett diskussionsforum. I och med skapandet av forumet flyttade så gott som all diskussion från e-postlistan Fanac till forumet. Diskussionsforumet på Fandom.se är avundansvärt aktivt. Under de dryga två månaderna som forumet funnits har redan över 1600 inlägg skrivits och forumet har 75 registrerade användare. Speciellt aktiv tycks diskussionen vara i litteraturavdelningen: närmare 600 inlägg i närmare 50 diskussionstrådar. Jag vill ju definitivt inte att Enhörningens läsare skall flytta över till forumet på Fandom.se, men jag kan ju inget annat än rekommendera forumet för alla er som är intresserade av en livlig och intelligent diskussion om science fiction och fantasy.

Vetsaga i sin tur är namnet på ett nytt rikssvenskt webbfansin, eller kanske man borde kalla det för en gruppblogg. Hur som helst är det frågan om ett projekt startat av ett okänt antal fantastikfans av vilka två, Anna Davour och Johan Jönsson, redan hunnit börja publicera texter på bloggen och även har presenterat sig där. Vetsaga innehåller i skrivande stund fem essäer/artiklar som behandlar allt från svenskspråkiga fantastiktidskrifter till tankar kring hurdan science fiction-litteraturen borde vara för att vara "nybörjarvänlig" och mycket mer.
Texterna i Vetsaga har åtminstone hittills varit mycket högklassiga, välskrivna och intressanta. Helt enkelt texter som vilken som helst chefredaktör (ja åtminstone undertecknad), skulle mer än gärna publicera i sin tidskrift. Vetsaga kan alltså inte annat än rekommenderas!

Såväl diskussionsforumet på Fandom.se som artiklarna på Vetsaga väcker dock frågan "varför". Till en stor del grundar sig frågan säkert i avund över hur fint dessa fantastiska resurser kommit igång, men faktum kvarstår att det fanns flera diskussionsforum om science fiction och fantasy på svenska redan innan Fandom.se, likaså fanns det flera fantastiktidskrifter på svenska före Vetsaga. Jag är säker på att vilket sf-diskussionsforum som helst mer än gärna skulle ha tagit emot de närmare 80 aktiva skribenter som nu hoppade över till det nyskapade forumet på Fandom.se. Likaså är jag säker på att skribenterna för Vetsaga skulle ha hittat publiceringskanaler för sina texter bland de fantastiktidskrifter som fanns från förut.
I stället för att göra de existerande kanalerna snäppet bättre skapades alltså den här gången helt nya kanaler. Det är väl inget fel med det, men sanningen är ju ändå att det inte finns en obegränsad mäng aktiva forumskribenter eller kunniga artikelskribenter inom det svenska språkområdet.

jophan

• Antal inlägg: 65
    • Imagicon
SV: Nya forum för rikssvensk fantastik
« Svar #1 skrivet: 8.01.2007 kl. 11.58 »
Såväl diskussionsforumet på Fandom.se som artiklarna på Vetsaga väcker dock frågan "varför".

Den frågan kan jag svara på, eftersom jag varit inblandad i diskussionerna i bägge fallen.

Fandom.se är ett forum specifikt för sf-fandom, inte för sf-intresserade i största allmänhet. Alla är välkomna, men det är tänkt att vara kärnan i svensk fandoms nätbaserade verksamhet. Även gamla fans som sedan länge har tröttnat på sf och fantasy ska känna att det är *deras* webbställe, vilket de inte hade gjort om det hade varit en liten del av någon annan plats på nätet. De ska veta att "jag befinner mig fandom" och kunna hänga i baren och rökrutan.

När det gäller Vetsaga är det precis tvärtom eller likadant, beroende på hur man ser det. De involverade kommer från olika ställen, framför allt från Catahya och fandom. Det diskuterades att lägga Vetsaga under fandom.se eller Catahya eller Annanstans.se osv, men det fanns en rädsla hos flera av de inblandade att bli associerade med något de inte kände sig hemma i. Det fanns även en rädsla att om man hamnade under ett ställe med starka associationer till något existerande skulle läsare och bidragsgivare kunna skrämmas bort. ("Fandom, jag bryr mig inte om vad de där idioterna sysslar med", "Catahya, nej tonåriga fantasynördar är inte min grej").

Därför. Tyvärr.